"לקחו את החג הכי יפה ביהדות והפכו אותו ליום שכולו צער בעלי חיים", זוכת ה"אח הגדול", טל גלבוע ("עוד חודש אהיה 45"), מכפר סבא, יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי חיים, טבעונית ואקטיביסטית בהתאמה, דווקא כן חוגגת בהנאה גדולה את חג השבועות, רק שאצלה הוא אחר לגמרי: "תאגידי החלב השתלטו לנו על החג והפכו אותו מחג של צומח, ביכורים וטבע, לחג שהוא הכי רחוק מזה. אני חוגגת את החג המקורי, הלוואי וכולם היו עושים כמוני".

5 צפייה בגלריה
גלבוע. זה חג יפהפה
גלבוע. זה חג יפהפה
גלבוע. זה חג יפהפה
(צילום: רועי שפרניק)

"ירד לי פטיש 500 ק"ג על הראש"

לרגל חג השבועות, שהפך ברבות השנים להיות "חג החלב", הקישים והמוקרמים, מספרת טל גלבוע על החג האישי שלה, הצער לראות מה שנהיה ממנו ואת הרגע ההוא ברפת לפני 12 שנה שגרם לה להיות טבעונית. אה, וגם יש לה מתכון טעים במיוחד לעוגת גבינה (סויה, אלא מה).
"ממש לפני 12 שנה הפכתי לטבעונית, זה קרה בגלל החלב, או יותר נכון מזה שראיתי כיצד מפרידים עגל מאימו דקה אחרי שנולד. לא יכולתי לראות את זה נשברתי. ירד לי פטיש 500 ק"ג על הראש באותו רגע. צרחותיה וגעיותיה של האם ובנה המופרדים לא נתנו לי מנוח, אני אימא לשלוש בנות, אימא לא יכולה לראות דבר כזה. במהלך השנים ראיתי הרבה דברים מזעזעים בתעשיית המזון שלנו, דברים איומים, אבל עד היום איני לא מסוגת לראות הפרדת עגלים מאימותיהם אחרי ההמלטה, זה משהו שאי שבן אנוש לא יכול להכיל".

5 צפייה בגלריה
טל גלבוע. "פרה היא קודם כל אמא"
טל גלבוע. "פרה היא קודם כל אמא"
טל גלבוע. "פרה היא קודם כל אמא"
(צילום: רועי שפרניק)

מאז המחזה הזה, בו התקבעה כטבעונית בתודעה הישראלית, עברה טל גלבוע הרבה, היא הפכה לאקטיביסטית (יש שיאמרו מילטנטית) בענייני זכויות בעלי חיים, השתתפה בתכנית הריאליטי "האח הגדול (בו זכתה) שהקנה לה פרסום רב ובשנים האחרונות הפכה להיות אשת ימין אידיאולוגי על מלא המכהנת כיועצת ראש הממשלה בנימין נתניהו לזכויות בעלי חיים: "אתה יודע למה אני ימנית? כי עם אנשי ימין יותר קל בקשר לזכויות בעלי חיים. הם מבינים מה זה צער בעלי חיים שאסור מהתורה. יש להם אלוהים".

"החג הזה הוא יפהפה"

כאמור, את חג השבועות דווקא חוגגת גלבוע די בשמחה: "החג הזו הוא יפהפה, הוא כולו חג של טבע שבו הקורבן שמביאים הוא קורבן מן הצומח, ביכורים, ככה היה גם עד לפני כמה עשרות שנים במדינה. זה היה מהות החג, עד שתאגידי החלב השלטו עליו והפכו אותו לחג של צער בעלי חיים. הפרה הישראית היא השיאנית בעולם, כל פרה שממליטה מייצרת באופן טבעי כ-8 ליטר חלב, הפרה הישראלית מייצרת בין 40-ל-70 ליטר, ולכן אורך חייה שאמור להיות כ-20 שנה, מגיע בישראל ל-5-6 שנים, כי הזיהומים בעטינים והייצור המלאכותי של החלב מזקינים אותה.

5 צפייה בגלריה
טל גלבוע
טל גלבוע
טל גלבוע
(צילום: פרטי)

"לצערי בתחום הזה אני לא אשת בשורה, משנה לשנה המצב מחמיר, לכו לסופרמרקטים עכשיו ותראו את תעשיית החלב בשיאה, מדפים על מדפים של צער בעלי חיים. אנחנו מממנים את זה, וזה נורא לדעתי.
"כל כך שטפו לנו את המוח, גם לי אני מודה, שאפילו בשולחן החג הצומח שלי, הירוק שלי, אני עושה כל מיני מאכלי חלב בתחליפים. עוגת גבינה, בורקסים, ופיצות, אומנם טבעוניים, אבל למה זה צריך להיות בשולחן. אצל עדות המזרח הדבר הזה לא היה קיים בכלל, לא היה מושג של עוגות גבינה, או מעדנים בארצות המזרח, זו המצאה אירופאית, מנהג אשכנזי די זניח שהפך להיות מרכז ההוויה הישראלית של חג השבועות. איפה קישוטי בית הכנסת בפרחים שהיה נהוג?, אני אפילו וזכרת את עצמי כילדה, ואני לא עד כדי כך מבוגרת, הולכת לגן עם זר על הראש ועם טנא שהיה בו רק פירות, אפילו לא שוקו. איך הגענו לזה".

"דג מתורבת וסטייק לא מפרה"

כיום עוסקת גלבוע בצמצום "תופעת צער בעלי החיים בישראל" בכוח וההשפעה שניתנו לה כיועצת ראש הממשלה, והיא בהקשר זה מביאה שתי חדשות מעניינות: "החלטנו שמשרד החקלאות שוא למעשה משרד כלכלי לא יכול לטפל גם באכיפת צערי בעלי חיים, תחום שנמצא כעת ברשותו, זה ניגוד עניינים מוובנה, וכבר בחודש הבא תהיה החלטת ממשלה בנושא, שתעביר את סמכויות האכיפה למשרדים אחרים.

5 צפייה בגלריה
טל גלבוע
טל גלבוע
טל גלבוע
(צילום: פרטי)

"ראש הממשלה החליט בנוסף כי יינתן דגש בתעשיית המזון הישראלי על תחום החלבונים האלטרנטיבים, ולשם אנחנו דוחפים בכל הכוח. רק לאחרונה ניתן אישור היסטורי במדינת ישראל לשיווק חלב שאינו מן החי. החברה שנקראת "רימילק" מייצרת חלבון זהה לזה המיוצר על ידי פרות אך ללא שימוש בבעלי חיים. בישראל טרה תשווק חלב המבוסס על חלבוני החברה. לפני שבוע יצאתי ראש הממשלה לסיור בתעשיית החלבונים האלטרנטיבית והוא אכל דג מתורבת ומודפס במעבדה, קבב שנעשה באותו האופן. אני מאמינה שבשנים הקרובות כי לשם העולם צועד בהצעדי ענק נאכל סטייק שלא בא מפרה, דג שהוא לא דג, וחלב שהוא לא מפרה".
קראו גם:

עוגת גבינה של טל גלבוע


5 צפייה בגלריה
עוגת הגבינה של טל
עוגת הגבינה של טל
עוגת הגבינה של טל
(צילום: פרטי)

4 גביעי גבינת סויה בטעם טבעי (1ק"ג)
1 כוס שמנת מתוקה צמחית (200 מ"ל)
6 כפות שטוחות נוזל קוקוס
5 כפות סוכר
6 כפות אינסטנט וניל פודינג
3 כפות גדושות קורנפלור
תבניה עגולה 22 ס"מ
אופן ההכנה:
מערבבים הכל יחד, משמנים תבנית, שמים את הבלילה בתבנית, מכניסים לתנור 180 מעלות ל- 45 דק'. לאחר מכן שמים מלמעלה רוטב תותים שמכינים ע"י בישול תותים עם סוכר ולימון.