יקיר העיר כפר סבא בן ציון סודרי ז"ל, נפטר השבוע והוא בן 99 (חודש לפני יום הולדתו ה-100). סודרי נולד כשנה לאחר עליית הוריו ממרוקו ב-1922 בעיר העתיקה בירושלים והפך רשמית לבן העולים הראשון שנולד בישראל בתקופה החדשה.
1 צפייה בגלריה
בן ציון סודרי ז"ל. "שלוות נפש של מלאך"
בן ציון סודרי ז"ל. "שלוות נפש של מלאך"
בן ציון סודרי ז"ל. "שלוות נפש של מלאך"
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
אביו ז"ל היה השמש בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה וחינך את ילדיו על ברכי התורה. כך שלח את את בנו בכורו הרב יעקב רחמים סודרי ז"ל ללמוד בישיבת פורת יוסף וכן את בנו ר' בן ציון סודרי, שלמד כתף אל כתף עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל. בשנת 1940 נשלח האח הבכור, הרב יעקב לכפר סבא בהוראת הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל, כדי להעניק למקומיים שירותי דת, כדוגמת ברית מילה וסידור חופות וקידושין. בשנת 1945 מונה לשמש כרב העדה הספרדית בכפר סבא, וייסד בו את בית הכנסת הספרדי ברחוב התחיה. כך עקרה משפחת סודרי ובן ציון בראשם לכפר סבא.
עם הגעתו לכפר סבא החל בן ציון סודרי לעבוד בניקור, מן המורכבים שבהלכות שחיטה, עקב חוסר במומחים בתחום באזור. לאחר מכן עזב את עבודתו זו וכדי לקיים את משפחתו שהתגוררה בזמנו ברחוב רחל המשוררת בעיר. הוא עבד בסלילת כבישים והיה סמל חקירות במשטרת כפר סבא. בשל ידיעתו את השפה הערבית על בוריה היה משכין שלום רבות בין תושבי האזור הערבים לבין תושביה היהודיים של העיר. לאחר מספר שנים החליט לעזוב את המשטרה ומונה למפקח בכיר במס והפך לסגן פקיד השומה לענייני ניכויים וזיכויים. במקום עבודתו היה פעיל בנושא זכויות לעובדים והומלץ ע"י מועדון רוטרי כ"איש שרות השנה".
עוד בטרם פרישתו לגימלאות הקדיש את כל זמנו למען הקהילה ואהבת התורה. כגבאי ראשי, חזן בבית הכנסת הספרדי, מנהל סדורי תפילה וטפול בקהל: "אבא שלי היה מסייד את בית הכנסת, מנקה אותו, ושוטף אותו", אמר השבוע בדמעות, בנו הבכור דוד, "אף אחד לא ידע את זה. הוא תמיד היה צנוע ונחבא אל הכלים. את כל חייו ומרצו הקדיש למען הזולת ולומדי התורה. הוא זה שהבין מהו ערכה של תורה. הוא סיפר לנו בעיניים נוצצות על הרב עובדיה יוסף איך שבלימודים כולם היו יוצאים להפסקה והרב היה יושב על תלמודו ולא זז משם. למרות מעמדו ותפקידיו מעולם לא נמנע מביצוע משימות זוטרות בבית הכנסת וכל זאת במאור פנים, בחיוך והרבה אהבה".
כמו כן, שימש בן ציון כאפטרופוס גוף ורכוש לזקנים ערירים, וסייע רבות למשפחות נזקקות וכל זאת בסתר. בשנת 1996 קיבל את אות יקיר העיר כפר סבא.
"הייתה לו שלוות נפש אדירה", אומר בנו דוד, "משהו מלאכי, מעולם בכל שנותינו הוא לא הרים את קולו, תמיד בחביבות ושלוות נפש. הוא היה אהוב ונאהב על הבריות ונחבא אל הכלים בצורה יוצאת דופן. התעקש לרכב רק על אופניו לעבודה גם אם הייתה במרחק רב".
הפעם האחרונה בה ביקר בבית הכנסת הייתה בשמחת תורה: "הוא ביקש ממני לקחת אותו כולו הדור בלבושו התיישב בתיבה, היכן שהיה מקום מושבו, והחל לשיר שיר של שמחת תורה כפי שהיה נוהג במשך עשרות שנים. קולו היה חלוש אבל הקהל חזר אחריו בזעקות אדירות של שמחה והוא היה מאושר".
רפי סער, ראש העיר: "החיבור של ציון סודרי ז"ל לכפר סבא היה איתן ושורשי, בזכות אהבתו העמוקה לעיר שלנו ולאנשיה. ציון פעל במשך כל חייו מתוך שליחות ציבורית שהשפיעה על מאות תושבי העיר וששיפרה את חייהם ללא היכר. קצרה היריעה מלתאר את כל פועלו למען העיר ותושביה. כפר סבא נפרדת מאדם שקהילתנו האהובה חבה לו רבות. זכינו בתושב אוהב אדם שהקדיש את חייו למען האחר, ונמשיך לשאוף לחיות ולפעול ברוח מורשתו".

יהי זכרו ברוך.