בדרך לאישור התוכנית לחלקו הצפוני של קו מטרו M1: הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון, בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה היום (שני) את מיקום הדפו לקו M1 מקטע צפוני כפי שהופקדה. בכך לא קיבלה הועדה את המלצות החוקרת לבחון את העברת הדפו לאזור טירה.
4 צפייה בגלריה
מתחם תחזוק ותפעול הרכבת הקלה
מתחם תחזוק ותפעול הרכבת הקלה
מתחם תחזוק ותפעול הרכבת הקלה
(צילום המחשה: נת"ע)
תחילתו של חלקו הצפוני של קו מטרו M1 בצומות חולון וסופו ברעננה וכפר סבא. בחודש מאי 22 החליטה הועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון על פיצול ההחלטה כך שבשלב הראשון יקודם מקטע התוכנית מצומת חולון ועד גלילות, מקטע זה אושר לפני שנה בחודש דצמבר 22.
למקטע שנידון הים בוועדה, הוגשו הערות והתנגדויות שהתמקדו בנושאים כגון מיקום הדיפו, הארכת התוואי ושינויי תוואי מוצעים. בין ההתנגדויות שהוגשו נכללה השגה של תושבים ובעלי קרקע בכפר סבא ודרום השרון שטענו שמיקומו של הדיפו המופקד שגוי וכי יש לבטלו. לטענות אלו הצטרפו עיריית כפר סבא, הוועדה המקומית דרום השרון, עיריות טירה, טייבה וקלנסואה והמועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל שביקשו לבטל את הדפו המוצע מצפון לכפר סבא ולהעבירו לשטח בין מחלף אייל לעיר טירה.

4 צפייה בגלריה
המטרו באזור השרון
המטרו באזור השרון
המטרו באזור השרון
(צילומים: נת"ע )

חוקרת התוכנית המליצה לקבל באופן חלקי את ההתנגדות ולבחון שינוי במיקום הדיפו מדרום לטירה תוך הארכת התוואי בכ- 4 ק"מ נוספים. בנוסף, המליצה שבמידה ומיקום הדפו מדרום לטירה יימצא ישים יהיה צורך להעבירו לבחינה הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון שתכריע בין החלופות.

4 צפייה בגלריה
אושרת גני גונן
אושרת גני גונן
אושרת גני גונן
(צילום: דוברות המועצה האזורית דרום השרון)

החוקרת נימקה את המלצתה בכך שחלופה בטירה יוצרת הזדמנות להרחבת השירות התחבורתי לישובים שבהם אין תחבורה ציבורית מפותחת היום, תוך יצירת קישוריות עם המסילה המזרחית וכביש 6. נוסף על כך, ציינה כי קישוריות זו תאפשר לתושבי הצפון והמזרח להגיע במהירות למרכזי התעסוקה, למרכזים הרפואיים, למוקדי השכלה גבוהה ועוד, ותייצר הזדמנות לאוכלוסייה הערבית במשולש להשתלב בפעילויות במטרופולין.
הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון החליטה היום שלא לקבל את המלצת החוקרת בעניין העברת הדפו ולהותירו במקומו. הוועדה ציינה בהחלטתה כי השיקול של חלוקה שוויונית של המשאבים הציבורים וקישוריות תחבורתית הינו שיקול ראוי, אך אינו מצדיק לעת הזו את הזזת הדפו. מדובר בשינוי שמשמעותו היא הליך ארוך ומורכב אשר עשוי לארוך מספר שנים ולעכב משמעותית את אישור התוכנית ואת יכולת ביצועה ומימושה האקוטי לכל מרחב המטרופולין.

4 צפייה בגלריה
קו המטרו שאושר
קו המטרו שאושר
קו המטרו שאושר
(הדמייה: נת"ע)

עוד ציינה הוועדה, כי הארכת זמן התכנון תשליך באופן ישיר על היכולת לבצע את המטרו בצפון המטרופולין ובכך תיגרם פגיעה לכלל תושבי המטרופולין שיימנע מהם לקבל שירות תחבורה ציבורית עתירת נוסעים יעיל ונוח. זאת בעוד בחירה בחלופה המופקדת תאפשר קבלת שירות זה בטווח קצר בהרבה, על ההשלכות התחבורתיות והכלכליות המשמעותיות הנובעות מכך.
הוועדה אף ציינה כי הנימוקים עליהם התבססה החוקרת ניתנים להשגה גם ללא העברת הדפו ממיקומו, והנחתה את משרד התחבורה לקדם תוכנית נפרדת להמשך שלוחת המטרו המזרחית בכפר סבא עד לחיבור עם המסילה המזרחית, תוך בחינת האפשרות ליצירת תחנה נוספת אשר תשרת את כל יישובי הסביבה.
בנוסף, ובעקבות השגות נוספות שהוגשו לתוכנית, החליטה הוועדה על שינויים בתוכנית, לרבות שינוי מיקום תחנות, פתחי יציאה, אתרי התארגנות ומתקני תשתית. זאת על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה הקניינית. לכן, עתיד להתקיים הליך של פרסום נוסף שבמהלכו ישמעו מתנגדים נוספים.

קראו גם:

ראש מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הוועדה לתשתיות לאומית, הרב נתן אלנתן: "ההחלטה על אישור הדפו במקומו המופקד יאפשר את המשך קידום והקמה של פרויקט המטרו. מדובר על אבן דרך חשובה אשר תאפשר לממש ולהקים את המטרו בזמן הקרוב לטובת כלל תושבי המטרופולין".
אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון: ״בלתי סביר כי הות״ל דחה על הסף מסקנות עבודה מקצועית שהכנתה ארכה כמעט שלוש שנים, והכל בדיון סגור, רחוק מעיניי הציבור והרשויות המעורבות שהקו יעבור בשטחן.
"נוסיף להאבק באמצעים שלרשותנו כדי לקדם את החלופה שהצענו ושזכתה לתמיכת כל הרשויות המקומיות בשרון ובשומרון ואף החוקרת שמונתה המליצה לות״ל לקבל אותה. מן הראוי שהמדינה שמינתה את החוקרת תבחן את טענותיה המקצועיות באופן יסודי ועמוק״.