בשבוע החולף הגיע בן 4 לבית החולים לאחר שטבע בבריכה בביתו. מקרה זה מצטרף לשורה ארוכה של ילדים שאושפזו ממש לאחרונה במערך הילדים במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית עקב היפגעויות לא מכוונות. בין המקרים: בת 4 שבלעה סוללה, פעוט שטבע בבריכה, ילד אשר הגיע לאחר שבלע תרופות של סבו, פעוטה שבלעה קפסולה של מדיח כלים, מספר ילדים ששאפו פיצוחים לריאות, פעוט שאכל קנביס שמצא על רצפת החדר ואפילו פעוט שאכל שוקולד שהיתה בו פטריית הזייה.
3 צפייה בגלריה
תקיפה חמורה של פעוט
תקיפה חמורה של פעוט
תקיפה חמורה של פעוט
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
אילנה טביב, מנהלת הסיעוד של מחלקת הילדים במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית מסבירה: "מדי שנה בחופשת הקיץ, בה הילדים כבר אינם נמצאים במסגרות חינוך מסודרות, אנו רואים עלייה במספר הילדים המגיעים למחלקה עקב תאונות שונות בבית ובמרחב הציבורי. הקיץ אנו רואים מספר רב של ילדים שאושפזו עקב תאונות עוד לפני שחופשת הקיץ החלה. אנחנו פונים אל ההורים - ניתן למנוע היפגעויות ילדים באמצעות שמירה על כללי הבטיחות. בין הכללים החשובים:
"ליד מקורות מים - לא מורידים את העיניים מהילדים, גם אם המים בגובה של סנטימטרים בודדים. בריכות קטנות יש לרוקן ממים ובריכות גדולות יש לגדר ולווודא כי ישנו מנעול על השער וכי הוא נסגר באופן אוטומטי. כמו כן שוחים רק במקומות עם שירותי הצלה פעילים".

3 צפייה בגלריה
ד"ר דגנית כהן אדם
ד"ר דגנית כהן אדם
ד"ר דגנית כהן אדם
(צילום: רמי זרנגר)

ד"ר דגנית אדם-כהן, מנהלת טיפול נמרץ ילדים, המטפלת ברבים מהמקרים של ילדים הנפגעים באופן קשה מתאונות מציינת עד כמה חשוב להתאים את הבית לילדים צעירים. כך למשל יש לאחסן חומרים מסוכנים במקום גבוה שאינו נגיש לילדים – תרופות וחומרי ניקוי. יש גם לאחסן קפסולות למדיח ולכביסה במקום שאינו נגיש לילדים צעירים שכן החומרים מהווים סכנה אמיתית בשל החומר הפעיל הרב שהם מכילים ומכיוון שילדים קטנים נמשכים למראה הצבעוני שלהם ולעיתים נוטים לחשוב שמדובר בממתק.
לגבי ילדים החשופים לקנביס ד"ר אדם-כהן מדגישה כי גם כמות מאוד קטנה של חומר זה מסוכנת. "אנו רואים ילדים במצב הכרתי מעורפל ולעיתים אף מסכן חיים לאחר חשיפה לכמות קטנה של החומר".

3 צפייה בגלריה
טבע בבריכה פרטית
טבע בבריכה פרטית
טבע בבריכה פרטית
(צילום המחשה: ארכיון תיעוד מבצעי מד"א)

ד"ר אייל זיפמן, מנהל השירות לגסטרואנטרולוגיה ילדים מוסיף כי אין לתת לילדים מתחת לגיל חמש פיצוחים וכי יש להרחיק מתינוקות ופעוטות מוצרים קטנים אותם הם יכולים לבלוע - ובעיקר יש לשים דגש על מגנטים וסוללות שהינם מסוכנים במיוחד.
קראו גם:
"סוללות מטבע מסוכנות במיוחד בגילאים הצעירים בהם הפעוטות מכניסים חפצים לפה. סוללות מטבע מכילות תרכובות של ליתיום ומתכות אחרות שעלולות להפריש חומר הפוגע ברירית המעי. מעבר לכך המטען החשמלי של הסוללה מגביר את הנזק לרירית. נוסף על כך הסוללה יוצרת לחץ על אזורים שונים במעי, שמגדיל גם הוא את הפגיעה".
"כאמור, גם מגנטים מהווים סכנה גדולה במיוחד" מסביר ד"ר זיפמן. "בליעת מגנטים על ידי תינוקות וילדים היא בעיה שכיחה, בעיקר בגילאי שנה עד שלוש. המגנטים עלולים להיצמד זה לזה ולגרום לפגיעה ברירית המעי עד כדי יצירת נקב במעי וזיהום מפושט בחלל הבטן. טווח הגילאים של ילדים הבולעים מגנטים לאחר ששמו אותם מתוך סקרנות בפיהם ולעיתים גם בתוך האף, הוא רחב. חלק מהמגנטים, בעיקר אלו המשמשים כמשחקי משרד למבוגרים, הם בעלי כוח משיכה חזק במיוחד וגם אותם חשוב להרחיק מהישג ידם של ילדים ותינוקות".