הקמת תחנת הרכבת טירה-כוכב יאיר-כפר סבא אושרה בממשלה במסגרת הצעת תקציב המדינה: הצעת תקציב המדינה לשנים 2021-2022 שאושרה בממשלה בראשית השבוע כוללת התייחסות ישירה לתקצוב תחנת הרכבת טירה-כוכב יאיר לאורך המסילה המזרחית, בהיקף של 150 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
המסילה המזרחית
המסילה המזרחית
המסילה המזרחית
(צילום הדמיה: משרד התחבורה)
קראו גם >>>
המסילה המזרחית משתרעת לאורך כ-65 קילומטר במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס חנה, דרך חדרה, טירה, כפר סבא, ראש העין, קריית שדה התעופה בנתב"ג ועד ללוד. לראשונה בתולדות המדינה, יכלול הפרויקט הקמת שתי תחנות רכבת במגזר הערבי, בטירה וטייבה.
המסילה שתעבור בחלקה העיקרי לאורך כביש חוצה ישראל תיצור מסדרון עבור רכבות משא וגם תשרת את אוכלוסיית הנוסעים שלא צריכים לעבור במרכז הארץ, למשל עבור הנוסעים בקו חיפה-באר שבע, שכיום נדרשים לעבור דרך תל אביב. המסילה המזרחית אמורה להקל משמעותית על הפקקים באזור.
2 צפייה בגלריה
תוואי הרכבת המזרחית
תוואי הרכבת המזרחית
תוואי הרכבת המזרחית
(צילום: משרד התחבורה)
במסגרת הפרויקט יוקמו שמונה תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, השומרון, כפר סבא צפון, אלעד, קרית שדה התעופה ולוד צפון. בנוסף לכך יורחבו שתי תחנות קיימות, ראש העין צפון וראש העין דרום. התכנון והביצוע של הפרויקט מחולקים בין נתיבי ישראל לרכבת ישראל. נתיבי ישראל אחראית על הקמת הקו מחדרה לכפר סבא, ורכבת ישראל על המשכו - כפר סבא-ראש העין-לוד.
בכך מאמץ משרד האוצר את בדיקת ההיתכנות הכלכלית שבוצעה על ידי משרד התחבורה שבה נקבע שתחנת הרכבת טירה-כוכב יאיר תקודם.
במסמך הסיכום התקציבי שבין אגף התקציבים באוצר ובין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נקבע במפורש בפרק י"א העוסק בקידום פרוייקטים של תחבורה ציבורית, בסעיף 5, נאמר כך: "המסילה המזרחית - אומדן הפרוייקט הסופי הינו 9,167 מש"ח לכל היותר. בנוסף יתוקצבו... ו- 150 מש"ח להקמת תחנת טירה".
בכך, ובכפוף לאישור הצעת התקציב בכנסת, יוסר החסם האחרון להקמת תחנת הרכבת, שתוכל לשרת את תושבי היישוב והאזור כולו החל ממועד תחילת פעילות הקו, הצפוי בשלהי שנת 2025.