65 שנים אחרי שיצחק זוזל ז"ל, נהרג ב"אסון האוטובוס" בארגנטינה בדרכו לראות לראשונה את בנו, מריו, הוא הובא למנוחת עולמים בשבוע שעבר בבית העלמין בכפר סבא על ידי אותו בן, מריו, שלא ראה את אביו מעולם.
1 צפייה בגלריה
קברו של זוזל ז"ל בארגנטינה והלוויה בכפר סבא
קברו של זוזל ז"ל בארגנטינה והלוויה בכפר סבא
קברו של זוזל ז"ל בארגנטינה והלוויה בכפר סבא
(צילומים: פרטי)
קראו גם >>>
הסיפור המרגש נחשף לראשונה אצל העיתונאי יענקי פרבר מ"כיכר השבת". יצחק זוזל, נולד ב-1907 בעיירה בריינשצ'יק בפולין. בשנת 1928, היגר לבדו מפולין לארגנטינה והתגורר בבואנוס איירס והפך לסוחר ידוע ברובע. בשנת 1938 הצליח יצחק להביא לארגנטינה את אחיו חיים, שני אחים נוספים והוריו נשארו בפולין, אשר עימם אבד הקשר וכל ניסיון לאתרם בתום מלחמת העולם השנייה לא צלח. במרץ 1950 נישא יצחק לשושנה, בת למהגרים מאודסה, שהתגוררו במחוז סנטה פה בארגנטינה. מיד לאחר חתונתו הוא רכש בית וחנות בעיירה גואמס והקים שם 'כלבו' גדול. בעקבות כך עברו יצחק ושושנה ז"ל להתגורר בעיירה 'גנרל גומס' וגם אחיו של יצחק, חיים, עבר איתם כדי לעבוד בכלבו.
בתם הראשונה, רחל, נולדה בבית חולים בסנטה פה המודרנית יותר ולקראת לידת בנם השני, שוב נסעה שושנה לבית החולים בסנטה פה. ב-6 לאוגוסט 1956, נולד ליצחק ושושנה בנם השני, מריו. עם קבלת הבשורה המשמחת, יצא יצחק לדרך ובתאריך 10/8/1956 עלה לאוטובוס לכיוון סנטה פה, נסיעה שאורכת כשעה וחצי. האוטובוס נסע במהירות המותרת, הכול היה נראה תקין, בשעה 7:40 כשהאוטובוס חצה את נהר קרקנייה, כ-4 ק"מ מעיירת טימבואס, הציר הקדמי נשבר, הנהג איבד שליטה והאוטובוס התהפך על גגו ונפל על גדת הנהר היבש. התוצאה הייתה קשה ביותר: 25 פצועים, ו-7 הרוגים, בהם גם יצחק.
גיסו בני, אחיה של רעייתו שושנה נקרא לזהות את גופתו. את בנו מריו שהיה בן 4 ימים, את רעייתו היולדת הטריה ואת בתו רחל הוא כבר לא זכה לראות. יצחק הובא למנוחות בבית העלמין היהודי בעיר סנטה פה, ובנו הנולד נקרא מריו יצחק.
אך כאן הסיפור רק מתחיל: אחרי מותו עברה רעייתו שושנה להתגורר במנדוסה שבארגנטינה. היא פרנסה את משפחתה מהכסף והתכשיטים שהשאיר לה יצחק ז"ל, אך הזמן עשה את שלו והחסכונות אזלו, והמשפחה הגיעה לחרפת רעב. בשנת 1968 עלתה המשפחה לישראל כשהיא מחוסרת כל. הם השתלבו בארץ. מריו יצא ללימודים והתחיל את צעדיו הראשונים בעסקים, עד שלימים הפך לאחד מבעלי חברת הנדל"ן "אלמוגים". שושנה נפטרה בשיבה טובה ונטמנה בבית העלמין פרדס חיים בכפר סבא.
לפני כשנה וחצי, נכדו של יצחק ביקש להעלות את עצמות סבו מסנטה פה לכפר סבא ולאחד מחדש את המשפחה. המבצע יצא לדרך, הקהילה היהודית בארגנטינה והקהילה המקומית בסנטה פה, נרתמו להשגת המסמכים הנדרשים. כנגד כל הסיכויים מול משרדי רשויות סגורים בעקבות הקורונה ולאחר חודשים מפרכים, הושלם המבצע בהצלחה עם הטסת עצמותיו לישראל.
ביום שישי שעבר נקבר יצחק ז"ל לצד אלמנתו שושנה.
בבית העלמין בכפר סבא ספד לו בנו מריו: "אבא לא זכיתי להכיר אותך, עכשיו אני זוכה לראות אותך ולהביא אותך כאן לישראל, לנוח מנוחת עולם יחד עם אמא ז"ל".
גם רחל בתו ספדה לו בדמעות: "הפולנים הכחידו כל זכר למשפחתנו, אבל הנה כאן והיום ממשיכה המשפחה לפרוח ולהתאחד בישראל. כאן נעלה על קברך, ולעולם לא נשכח אותך".