בסוף החודש (ב-27/2 ליתר דיוק) יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות בצל המלחמה. אלו יהיו בחירות שונות משהכרנו עד כה. המלחמה טרפה את כל הקלפים גם בגזרה הפוליטית רוויית היצרים הזו. המועמדים כמו גם תושבי הערים, היו כבר לקראת הישורת האחרונה לקראת הבחירות שהיו אמורות להתקיים בסוף אוקטובר.
8 צפייה בגלריה
הדר לביא ורפי סער
הדר לביא ורפי סער
הדר לביא ורפי סער
(צילומים: רמי זרנגר, יח"צ)

חשש מאדישות

כעת אוספים המועמדים את שאריות הכסף שנותר להם, כמו גם את שאריות המוטיבציה שכבתה, ונערכים למערכת הבחירות שתקבע את גורלם הפוליטי: "הפחד העיקרי של כל המועמדים הוא מפני אדישות הבוחרים", טוען ד"ר רון רבינוביץ, תושב רעננה ויועץ פוליטי, "האג'נדות של כולן השתנו, קשה אפילו לזכור שהנושא 'החם' לפני המלחמה שעמד על השולחן היה 'הרפורמה המשפטית - בעד ונגד'. עכשיו כולם מדברים על ביטחון אישי. בעיקר בערי השרון שהבינו בצר להם שהם למעשה סוג של ישובי עוטף".

8 צפייה בגלריה
השקת מטה הבחירות של ד"ר ספורטה
השקת מטה הבחירות של ד"ר ספורטה
השקת מטה הבחירות של ד"ר ספורטה
(צילום: פרטי)

לדבריו של רבינוביץ', ההנחה הרווחת שראשי ערים מכהנים 'נהנים' מהמצב הוא לא מדויק: "לא תמיד זה כך, נכון, מי שהצטייר כבטחוניסט ומילטינטי לפני המלחמה, קיבל נקודות זכות", הוא מסביר, "אבל רוב ראשי הערים בשרון לא מתויגים כבטחוניסטים, ולמעשה, רובם המכריע כלל לא נדרש לנושא אף פעם, כך שאני לא חושב שהמלחמה היטיבה עם ראשי הערים המכהנים, או הרעה איתם. יש תחושה כזו, אבל היא מצג שווא, במצבי קיצון מתאחדים סביב הביחד והמוכר, אבל כשמתקרבים לבחירות, כולם חוזרים לנקודת המוצא ולדעות שלהם על המועמדים לפני המלחמה".

קראו גם:

8 צפייה בגלריה
ממה שיינפיין. עוסק בהתנדבות 24/7
ממה שיינפיין. עוסק בהתנדבות 24/7
ממה שיינפיין
(צילום: פרטי)

מיינט יציג בכל שבוע עד הבחירות סקירה על המצב הפוליטי בכל עיר ועיר, מי הם המועמדים, מי יכול 'להרוויח' מהמלחמה, ומה קורה גם בגזרת המפלגות הקטנות. השבוע נפתח בכפר סבא.

צמוד ומותח

שלושה מתמודדים על ראשות עיריית כפר סבא: ראש העיר המכהן רפי סער, יו"ר כפר סבא מתקדמת הדר לביא וחברת המועצה, אסנת ספורטה יו"ר רשימת כפר סבא 2030: בסקרים פנימיים וחיצוניים טרום המלחמה המצב בין לביא וסער היה צמוד מכדי לקבוע הכרעה כזו או אחרת. כעת, באופן די מפתיע, על פי שני סקרים שנערכו על ידי המועמדים עצמם ושהגיעו לי"ידיעות השרון", המצב נותר דומה פחות או יותר. היינו, המלחמה לא היטיבה או הרעה עם אחד מהמועמדים. מצבה של ספורטה שגם כך לא היה מזהיר טרום המלחמה, כך מצביעים הסקרים, החמיר.

8 צפייה בגלריה
לנדב לויטה נמאס מהשיח הבוטה ברשתות, אז הוא הקים פרויקט המפגיש בין חילוניים ודתיים ומנפץ סטיגמות
לנדב לויטה נמאס מהשיח הבוטה ברשתות, אז הוא הקים פרויקט המפגיש בין חילוניים ודתיים ומנפץ סטיגמות
נדב לויטה
( צילום: אלי דסה)

"במידה וספורטה הידועה כמתנגדת נחרצת להמשך כהונתו של ראש העיר תסיר את מועמדותה", מסר מומחה פוליטי בכיר מכפר סבא, שביקש להיוותר בעילום שם ואינו מזוהה פוליטית עם אחד מהמועמדים, "כנראה שלביא תהיה זו שתצא נשכרת מכך, אבל בניגוד לדעה הרווחת לא מדובר באקס פקטור שמשנה את התמונה. רחוק מכך, המצב בין לביא לבין סער צמוד גם אם ספורטה אינה מתמודדת. ללא ספק יהיה מדובר במרוץ שיהיה צמוד ומתוח עד ספירת אחרון הקלפיות".

הגמלאים והצעירים

בגזרת הסיעות שאינן מעמידות מטעמן מועמדים לראשות העיר, המצב מרתק לא פחות. לצד המפלגות הוותיקות כמו הליכוד, מר"צ וסיעת תנופה בראשות עו"ד איתן צנעני, התווספו שתי סיעות מעניינות. מפלגת הגמלאים "כפר סבא נטו" בראשות ממה שיינפיין ומפלגת יש עתיד (הצעירים) בראשות נדב לויטה. מדובר בשתי סיעות חדשות בנוף הכפרסבאי, כאשר לכל אחת מהן יש פוטנציאל מצביעים רחב. בכפר סבא כ־30 אחוז מהתושבים מוגדרים כגמלאים, ומפלגת "יש עתיד" בעיר זכתה בבחירות האחרונות במרבית אחוזי ההצבעה. בכל מקרה, תרגומם של שני נתונים אלו בבחירות המקומיות לא ברור. מה שכן, שיינפיין שנחשב לדמות אהודה בעיר בעיקר בקרב הגמלאים, איגד מסביבו אישים מאוד פופולרים ברשימה, דבר שיכול להביא אחוזי הצבעה גבוהים לסיעה על רקע אישי.

8 צפייה בגלריה
עו"ד איתן צנעני
עו"ד איתן צנעני
עו"ד איתן צנעני
(צילום: יח"צ)

בבחירות האחרונות את הציבור הדתי ייצגה סיעת תנופה בראשות עו"ד איתן צנעני, שלמעשה היוותה איחוד רשימות בין יוצאי ש"ס לבין הציבור הדתי לאומי. סיעה זו הביאה שלושה מנדטים ונחשבת לאחת הסיעות הבטוחות בבחירות הקרובות שתקבל נתון זהה אם לא יותר. מה שמעיב במקצת על ההערכה הזו הוא, ריצתה של ש"ס לדרך עצמאית, בראשות שלמה אלמשלי שתתמודד ברשימה נפרדת. לא ברור אם ש"ס תצליח לשחזר את הישגיה משנים עברו בהם הייתה מנדט ואפילו שניים, מה שבטוח שרבים מהקולות שיבחרו בה היו יכולים להיות של סיעת תנופה. כך או כך, למרות שכרגע התחזית הפוליטית לא רומזת על שינוי בתמונת המנדטים בציבור זה, בש"ס סומכים על נס פוליטי.

8 צפייה בגלריה
שלומי  אלמשלי והשר בוסו
שלומי  אלמשלי והשר בוסו
שלומי אלמשלי והשר בוסו
(צילום: פרטי)

מר"צ והליכוד


8 צפייה בגלריה
קובי פדווה
קובי פדווה
קובי פדווה
(צילום: פרטי)

מצבן של שתי המפלגות הוותיקות, שלהן סיעות במועצת העיר, מר"צ בראשות קובי פדווה שקיבלה 4 מנדטים בבחירות האחרונות והליכוד בראשות אורן כהן הוותיק, בכי רע. ונראה כי אם המלחמה אכן השפיעה לרעה על תודעת המצביעים, הרי שהיא עשתה זאת בגזרת שתי המפלגות הוותיקות הללו: "האג'נדה של מר"צ בצל המלחמה לא קיים", אומר המומחה הפוליטי הבכיר עימו שוחחנו, "אווירת 'הביחד' ששורה עדיין על קהל המצביעים בצל המלחמה, תביא לאובדן של קולות עבור מפלגה שנתפסת כקיצונית. מפלגות מגזריות כמו מר"צ, אגב בכל הארץ, צפויות לחטוף מכה אנושה.

8 צפייה בגלריה
אורן כהן
אורן כהן
אורן כהן
(צילום: פרטי)

בנוגע לליכוד, עם כל הכבוד בכפר סבא ב־20 השנים האחרונות הליכוד לא היה משמעותי במיוחד בשל ריכוז מצביעי 'שמאל' בעיר, וכעת, עם המלחמה שנתפסת בתודעה גם של אנשי ימין כמחדל הגדול ביותר מאז קום המדינה שאחראית לה מפלגת השלטון, עם כל האהדה לאורן כהן החביב, הוא בסכנה מאוד גדולה".