"היתה על השולחן הצעה לסגור את הסכסוך הזה כמו שהוא עכשיו. אבל זה לא מקובל על הצד של אבי טולדו. האווירה היא כמו באוקראינה, שהולכים למלחמה גרעינית. במקרה של הסכסוך הזה, נראה שזה יוביל לטבח", כך נשמע השבוע גורם המעורב בסכסוך העברייני האלים והקשה שהעלה בשבועות האחרונים את כפר סבא ופתח תקווה לצמרת כותרות הפשיעה בישראל.
6 צפייה בגלריה
ירי לעבר בית הקפה. בתמונה הקטנה דרור אלפרון
ירי לעבר בית הקפה. בתמונה הקטנה דרור אלפרון
ירי לעבר בית הקפה. בתמונה הקטנה דרור אלפרון
(צילומים: פרטי, שאול גולן)
קראו גם >>>>
נכון לרגע כתיבת שורות אלה, הפעם האחרונה שכפר סבא נרעשה מקולות נפץ, אירעה בלילה שבין ראשון לשני השבוע. שני רימונים נזרקו לפתח ביתו של עבריין מוכר מאוד שמתגורר בשכונת גאולים. לרימונים אלה קדם פיצוץ קטנוע בפתח תקווה, בלילה שבין מוצאי שבת ליום ראשון.

מול הילדים

גורמים רבי כוח מעורבים בסכסוך הכנופיות שמזעזע את מרחבי השרון. מחוז המרכז של המשטרה בפיקודו של אבי ביטון לא הצליח לתפוס בזמן מה אומר המידע אודות רימונים מתפוצצים בפתחי קיוסקים ותחנות שטיפות רכב בכפר סבא, והדבר הוביל לארוע מכונן של דקירה וחיתוך פניו של העבריין אבי טולדו מכפר סבא. "רואים ברור את הנזק על הפנים שלו. אבל את הנזק שזה גרם לו ולבית שלו שזה קרה ליד הבן שלו בן 8 בערך, שובר אותו יותר", אומר גורם שמכיר את טולדו.
6 צפייה בגלריה
זריקת רימון לעבר חנות השייכת לאחד העבריינים
זריקת רימון לעבר חנות השייכת לאחד העבריינים
זריקת רימון לעבר חנות השייכת לאחד העבריינים
(צילום: כבאות והצלה)
העובדה שהמשטרה לא עצרה את זה בזמן הובילה כעת למלחמה קשה שבה לצד טולדו עומד העבריין א"ו, המכונה "זה עם הכיפה". מדובר בעבריין בעל מעמד ארצי במפת הפשיעה בישראל, ולו קשרים הדוקים עם ארגון הפשיעה של משפחת מוסלי איתה מזוהה טולדו, ועם ארגון ח', של משפחת פשע מוכרת מהמגזר הערבי.
מהעבר השני, עומדת כנופיה המזוהה עם העבריין ערן דחבש. דחבש מילא את הואקום העברייני שהותירו אחריהם משפחות הפשע בעבר בכפר סבא וחבר לקבוצות עבריינים נוספות בהם שמות כמו דרור אלפרון מרעננה, שנעצר השבוע על רקע הטיפול המשטרתי הראשון השבוע בסכסוך. אלפרון הוא בנו של העבריין הבכיר יעקב אלפרון המנוח, שעצם חיסולו במטען ברכבו בלב תל אביב בצהרי היום, הוא עוד תיק דגל שלא פוענח עד היום עי" משטרת ישראל.
6 צפייה בגלריה
השלכת רימונים בשכונת קפלן השבוע
השלכת רימונים בשכונת קפלן השבוע
השלכת רימונים בשכונת קפלן השבוע
(צילום: אמיר יעקב, ביקורת בונה)
הרקע לסכסוך הוא רצון אחד הצדדים להוכיח שאם הוא רוצה להיות בכפר סבא, הוא יהיה כמה ואיפה ואיך שהוא רוצה, בלי לעשות חשבון למי שחושב שהעיר שייכת לו בהיבט הפלילי של שליטה על קווי ההלוואות בעיר, הימורי הבטים הלא חוקיים, פרוטקשן על קיוסקים, בתי קפה, פאבים, מכוני שטיפות רכבים, צ'יינג'ים, איסוף בקבוקים, ומה לא? הרגע שבו היריבות בין שני הצדדים קיבלה תפנית היתה כאשר אחד הצדדים עשה שימוש "בדיבור נגוע", כשהוא צעק לקבוצת האנשים במכון שטיפה בתחנת דלק בעיר, שהוא שם פס על עבריין שמזוהה איתם.

פחד ברחובות

פעולות התגמול הלכו והסלימו. בסמוך לבית קפה "אדלה" שמזוהה עם אחד הצדדים ברחוב ויצמן נורה באמצע היום אביהם של שני אחים שמזוהים עם אחת הכנופיות. לירי הזה קדמו השלכות רימונים אל רחבת הקיוסק ואל רחבת בית קפה שגם מזוהים עם בני משפחה של אחד הצדדים. מעבר לירי בבית הקפה, הושלכו רימונים גם על מכוני שטיפת רכבים. וכמובן, מה שהפך לשגרה, הצתות רכבים, פיצוצי מטענים ברכבים וקטנועים בכפר סבא וגם בפתח תקווה.
6 צפייה בגלריה
בית קפה אדלה
בית קפה אדלה
בית קפה אדלה
(צילום: מסך)
הירי באמצע היום ברחובה הראשי של כפר סבא, שהיה עד כה נקודת השיא (בינתיים) במלחמה בין הכנופיות, הביא להדרדרות גדולה בתחושת הבטחון האישי בעיר, ויעיד על כך בעל עסק הסמוך לבית הקפה בו נורו היריות: "כולם כאן מאוד מפחדים", אמר השבוע, "כל הרחוב הרגיש בשבוע של הירי ירידה בהכנסות, הלקוחות מפחדים. מעולם לא עשיתי משלוחים, אבל בגלל שתי לקוחות שביקשו מוצר שהזמינו עשיתי אליהן משלוח הביתה".
ואתה לא פחדת?
"ביום שזה קרה לא עיכלתי מה זה אומר. ואז כשהגעתי הביתה וקראתי שמדובר במלחמת כנופיות,חששתי. אשתי לא הייתה מוכנה שאחזור לעסק, אבל זו הפרנסה שלי. אני מאוד מקווה שכפר סבא תחזור להיות העיר השקטה מפעם, עם איכות החיים".

שם המשחק

כדי להבין טוב יותר כיצד מלחמה בין שני עבריינים הופכת למלחמה כוללת צריך לזכור שקשרים בעולם העברייני הם שם המשחק. ככל שהקואליציה אליה עבריין משתייך היא גדולה יותר, כך האינטרסים שלו הם גם האינטרסים של בעלי הברית שלו, והם בהכרח מעורבים בסכסוכים של חבריהם. דבר זה נכון לגבי העבריין א"ו, חברו של טולדו.
"א"ו אמר שהוא הולך עד הסוף עם הסיפור הזה, ולא מוותר. משפחת הפשע מהמגזר הערבי, מתייחסים אליו כמו נשמה משלהם, וארגון הפשע התל אביבי השותפים שלהם, נותנים לו גיבוי. אני לא חושב שא"ו צריך באמת את השליטה בכפר סבא, אבל ברגע שהצד השני חתך לאבי טולדו את הפנים, אין על מה לדבר", מספר גורם נוסף המעורב בפרשה.
"צד אחד יש לו אנשים ואמלח בלי סוף. צד שני התעצם מאוד בתקופה האחרונה, עושה מהלכים ולא רואה בעיניים, וזה הכי מדאיג, כי זה גם יכול להיגמר בטבח", אומר אחד הגורמים המעורבים.

בורחים לחו"ל

הפיצוצים, אירועי הירי והדקירות שארעו בתקופה האחרונה בקו כפר סבא פתח תקווה, הם אם כן חלק מההרעשה של מלחמת הכנופיות שרק מסלימה. יחד עם זאת, המלחמה מתקיימת גם בעוד מישורים, כמו לדוגמא המישור השקט, והאבטחה האישית.
6 צפייה בגלריה
נזקי הרימון בלובי הבניין ברחוב חפץ חיים
נזקי הרימון בלובי הבניין ברחוב חפץ חיים
נזקי הרימון בלובי הבניין ברחוב חפץ חיים
(צילום: מתן דויטש)
הרבה מאוד עבריינים לא יוצאים בימים אלה ממקומות המחבוא שלהם או מבתיהם. ואם כן אז עם אמצעי הגנה על גופם. מדובר בכאלה שמוכרים בעולם הפשע כמזוהים עם אחד הצדדים, והם קיבלו לאחרונה טלפונים של אזהרות שלא להתערב אם הם רוצים להמשיך לחיות.
מדובר בטלפונים שמנסים למנוע בהפחדות כל מיני מקורבים ומזוהים שלא להצטרף וגם לצרף איתם את החבורות שלהם. חלק מאותם עבריינים לוקחים את זה לתשומת ליבם, וחלק לוקחים צד פעיל רק בשביל להראות שאף אחד לא אומר להם מה לעשות.
"מ"א לדוגמא קיבל טלפון שלא להתערב בסכסוך, אבל משהו קרה, ואנשים שלו זוהו כמי שהיו מעורבים באירוע הקשה של הסכסוך הזה. מאותו רגע אחד נעלם כנראה לחו"ל, והשני חטף ירי ורימונים. ההורים של זה שברח קיבלו רימונים לחדר מדרגות שלהם ושרפו להם את האוטו", מספר גורם המעורב בסכסוך, ובדבריו הוא מכוון לעבריין מוכר מפתח תקווה בשם מ"א שמזוהה עם אחת הכנופיות.

בקרוב: הוד השרון

על אף קיומם של סכסוכי פשיעה מתוקשרים היטב בשל שמות העבריינים המפורסמים כמו שלום דומרני, בני שלמה, עמוס לביא, המעורבים בסכסוכים בין אזור השפלה רחובות וגן יבנה לאזור לכיש באשקלון, אשדוד והמושבים, סכסוך הכנופיות שמתרחש בשבועות האחרונים בכפר סבא הוא אלים לא פחות.
מה שבטוח, לא רק תושבי כפר סבא ופתח תקווה החפים מפשע ניזוקים. בתקופה הקרובה עשויים להיפגע גם תושבי ערים אחרות כמו רמת גן, ירושלים, יהוד והוד השרון. זאת מאחר ומספר עבריינים שנעצרו על רקע סכסוך הכנופיות הזה, שוחררו למעצרי בית אצל בני משפחה שם.
לא מן הנמנע, שאותם עבריינים שעכשיו כלואים בדירות בני המשפחות במעצרי בית, הם כמו ברווזים במטווח.

סדבון: כדור שלג

"היקף תופעת האלימות מחייב היערכות כוללת של המערכים העירוניים והמשטרתיים כדי למנוע מכדור השלג להגיע לממדים שאין לנו שליטה עליהם", אומר השבוע יו"ר האופוזיציה ניצב בדימוס יוסי סדבון.
6 צפייה בגלריה
סדבון. "פעילות פוליטית אסורה"
סדבון. "פעילות פוליטית אסורה"
יוסי סדבון
(צילום: פרטי)
למה זה קרה עכשיו?
"ניתן להעריך שהעדרה של משפחת פשע אחת ששלטה באזור, הוביל לניסיונות של חבורות צעירים שפועלות אחת נגד השנייה להשתלט על העיר. המאבק על שטחי מחייה ועיסוק בתחומי פשיעה שכוללים הימורים, סמים, סחיטת דמי חסות, שירותי מטבע, הלוואות וגביית חובות מובילים לאלימות שאותה אנו חשים היום".
אז מה עושים?
"נדרשת התערבות משטרתית משמעותית ברמה של היחידה המרכזית של מחוז המרכז, אשר תסמן את היעדים, תעקוב אחריהם בכלים מתקדמים תבצע האזנות, תפקח על הפעולות הפליליות באמצעות היחידות הסמויות, תפעיל סוכנים ותנסה לגייס עדי מדינה".
העירייה יכולה לעשות משהו?
"לעירייה יש חלק משמעותי ביצירת אקלים דוחה אלימות, וראינו שהיא לא עשתה זאת: פירוק תנועות ספורט בשכונות המזרחיות, סגירת המוסדות המיועדים לבני נוער והעדרם של עובדי נוער שדאגו למקומות בילוי ותעסוקה, גרמו לנוער שנפלט מהלימודים לחבור לארגוני פשיעה. גם הענקת רישיונות עסק עירוניים לעבריינים מהווה תשתית כלכלית לביצוע עבירות.
נועם בן יהודה, ראש אגף הביטחון בעירייה בתגובה: "מדובר במקרים חריגים ובודדים המטופלים באופן בלעדי על ידי משטרת ישראל. אגף הביטחון של העירייה מסייע למשטרה בכל מה שניתן. ראש העיר נמצא בקשר הדוק עם מפקדי המשטרה הבכירים עד למיצוי החקירה".