מצבת החיילים בגדוד ששמר על קו התפר בכפר סבא והסביבה קוצץ בחצי עקב שחרור חיילים. על פי מידע שהגיע למערכת, כיתת הכוננות הצה"לית השומרת על כפר סבא מונה כ-30 חיילים, מילואים וסדיר, ומתנדבים.
3 צפייה בגלריה
חיילים על קו התפר
חיילים על קו התפר
חיילים על קו התפר
(צילום: דוברות משרד הבטחון)
לדברי מתנדבים בכיתות הכוננות האזרחיות בכפר סבא: "נכון לעכשיו יש צמצום משמעותי בפעילות השמירה, הורידו סיורים וגם עמדות שמירה. חלק מהמתנדבים עברו לכיתות הכננות של המשטרה, אך גם שם אין מספיק תקנים ונשקים". בהקשר זה יש לציין כי עיריית כפר סבא הודיעה, שגורמי צבא נענו לפנייתה להאריך את פעילות כיתת הכוננות הצבאית בכפר סבא. ולדברי העירייה, "בפועל, כוח כיתות הכוננות הכולל בעיר גדל באופן משמעותי".

שומרים על הקו

(הגדוד שהוצב אחרי ה־7.10)
עם תחילת המלחמה נשלח גדוד צה"לי שהורכב מחיילי מילואים וסדיר שנועד לשמור על קו התפר, בעיקר בחיץ בין הרשות הפלסטינית שממערב לקלקילה לאורך הקו כולו. החשש מפני התלקחות המלחמה גם ברשות הפלסטינית, הביא את צה"ל לתגבר את הסיורים, את עמדות התצפית והשמירה, כמו גם להשרות תחושת ביטחון בערים ובישובים הגובלים ברשות. במקביל, הודיעה עיריית כפר סבא ורשויות נוספות, על הקמת כיתות כוננות מורחבות. בכפר סבא הודיעה העירייה כי הוקמה כיתת כוננות שמונה כ-200 מתנדבים ומתנדבות חמושים, רובם נושאים נשק אישי. בנוסף, הודיעה העירייה, כי הכיתה כוללת גם יחידת ג'יפים שתפקידה לסייר ולאבטח את השטחים הפתוחים מסביב לעיר.

3 צפייה בגלריה
קו התפר. מתנדבים בכיתות כוננות: "חסרים תקנים"
קו התפר. מתנדבים בכיתות כוננות: "חסרים תקנים"
קו התפר. מתנדבים בכיתות כוננות: "חסרים תקנים"
(צילום: יאיר שגיא)

עם התמשכות המלחמה וההתלקחות היומיומית בשטחי הרשות הפלסטינית, כולל בקלקיליה, החלו ראשי הרשויות והישובים הסמוכים לקו התפר להביע את חששם מתסריט אימים של חדירת מחבלים מכיוון קלקיליה הסמוכה והכפרים הפלשתיניים שמסביב, באמצעות מנהרות. במקביל לחשש זה, או שאולי בעקבותיו, החלו תושבים רבים במזרח השרון לדווח על קולות חפירה. בצה"ל אומנם הצהירו כי מבדיקה שערכו לא מדובר על חפירת מנהרות, אך את התושבים זה לא הרגיע במיוחד.
ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, יובל ארד, הממוקמת כ-300 מטר מקלקיליה, טען כי "תושבים מתלוננים על חפירות, על רעידות בבתים, על קולות חפירה, מתעוררים משינה מהרעשים האלה. עד ל־7 באוקטובר מה שהטריד את התושבים שלנו היו עבירות רכוש, כיום מטרידה אותם המחשבה שהמוני פלשתינים יפלשו מקלקיליה וישעטו אל היישוב. מנהרה עוברת מתחת למכשול, וכך לא רואים את המחבלים כשהם מנסים לחצות פנימה. מדובר בחשש אמיתי, וחלילה לנו לזלזל בו. זה נראה אותו דבר, זה נשמע אותו דבר, זה מריח אותו דבר - אז כנראה שזה אותו דבר. אני חושב שמדינת ישראל צריכה לשנות דיסקט ולהבין שהאיום הזה אמיתי".

סיבה לדאגה

("הרשויות אמורות לדאוג לנו")
התפתחות זו בגזרה המזרחית הביאה לתחושת חוסר ביטחון גם בערי הלווין הסמוכות לגדר, ועל כן הדיווח כי דווקא עכשיו החליט צה"ל להוריד את סדרי הכוחות בקו מעורר דאגה: "אנחנו מבינים שלצה"ל יש תוכניות אסטרטגיות רחבות, ואנחנו לא נכנסים לשיקולים שלו", אומרים מתנדבים בכיתות הכוננות בכפר סבא עמם שוחחנו השבוע וביקשו להשאר חסויים, "אבל מי שאמור לדאוג לבטחונם של התושבים גם שלנו, וגם של הערים והישובים הסמוכים, זה ראשי הרשויות".

3 צפייה בגלריה
ראש העירייה סער בסיור עם אנשי צבא ליד הגדר
ראש העירייה סער בסיור עם אנשי צבא ליד הגדר
ראש העירייה סער בסיור עם אנשי צבא ליד הגדר
(צילום ארכיון: דוברות העירייה)

"אני לא יודע בדיוק מה קורה ברשויות האחרות", אומר מתנדב ותיק בכיתת הכוננות הכפרסבאית, "אני יכול לדבר רק על מה שקורה אצלנו. לצערי הרב, אני חש שיש איזה מצג שווא של הרשות שלנו בכל הקשור לביטחון. לא שאני חושב חלילה שהם מזלזלים בזה, אני טוען, על סמך עובדות, שמה שיוצא לתקשורת מציג תמונת מעוותת של המציאות. אני לא רוצה להיכנס לפרטים, אך האמת צריכה להיאמר: בכפר סבא חסרים תקנים, מצבת המתנדבים המאיישים את הסיורים ועמדות השמירה באופן יומייומי הוא לא בדיוק מה שמפורסם וזה בלשון המעטה. אין בכפר סבא 'למעלה ממאתיים מתנדבים חמושים עם ג'יפים שמסתובבים בעיר כל יום', זו בדיחה שכל מי שגר בעיר מודע לה, כי הוא מסתובב ברחובות. זה אפילו לא חצי ממה שמפורסם, ובטח לא כל יום, אני לא יודע בדיוק איך משקללים כאן את הנושא, ואני יודע שראש העיר כן מנסה לדאוג לסיפור הזה, ואני יודע שלא הכול בשליטתו, אבל לא חייבים לספר לתושבים שהכול בסדר שבפועל זה לא. זה טוב להשרות ביטחון, אבל שיהיה מבוסס".
"מה שצריך", אומרים המתנדבים בכיתה בה חבר המתנדב הוותיק, ובהמשך לדבריו, "זה לשים את כל האמת על השולחן, לומר, אין לנו מספיק אנשים, אנחנו בבעיה, ולהילחם מול הממשלה ומשרד הביטחון והמשטרה כדי לקבל תקצוב וכח אדם. כל התושבים יתנו גיבוי למהלכים כאלו".
ואכן, רק בתחילת השבוע שלח ראש העיר כפר סבא רפי סער מכתב ליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, בשם פורום רשויות קו התפר – שהוקם ביוזמתו, לפני כשבועיים, ובו חברות 14 רשויות, כי יש להכיר בסכנה הביטחונית ולהגדיל באופן משמעותי את התקצוב של המדינה להתקנת אמצעי ביטחון. ראש העיר ביקש מח"כ אדלשטיין לקיים בנושא דיון דחוף בוועדת חוץ וביטחון. הפנייה לח"כ אדלשטיין נשלחה בהמשך לפנייה אחרת שנשלחה בשבוע שעבר לשר הביטחון יואב גלנט, בו הזמינו חברי הפורום את השר גלנט לסיור באזור והעלו את דרישת הפורום לתגבור ולתקצוב תוכנית ביטחון מרחבית לאזור.
"בימים בהם אנו מתבשרים על קיצוץ כוח האדם בכיתות הכוננות הצבאיות במסגרת מיזם 'בני המקום' שגויסו בצו 8, מדווחים הלוך וחזור על מחבלים שנתפסו בגזרתנו ותושבינו מתלוננים על רעשי חפירות בכל לילה, בדומה לאלה שנשמעו בעוטף עזה – אנו חוזרים ומדגישים את חשיבות הכנה ותקצוב של תוכנית ביטחון היקפית לאזורנו על ידי הממשלה", אמר סער.

תגובות

("יש רחפנים, ונשקים אישיים")
מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא מודה לגורמי הצבא שנענו לבקשת ראש העירייה רפי סער והחליטו להאריך את פעילות כיתת הכוננות הצבאית בעיר. במקביל העירייה רכשה אמצעים טכנולוגיים, רחפנים ונשקים אישיים לעובדי עירייה בעלי רישיון נשק. בנוסף, הורחבה מצבת כיתת הכוננות המשטרתית באמצעות מיזם 'בני המקום', כך שבפועל, כוח כיתות הכוננות הכולל בעיר גדל באופן משמעותי. "עם זאת, מדינת ישראל חייבת לוודא שלא נחזור ל-7 באוקטובר ולענות לדרישות פורום רשויות קו התפר בראשות ראש עיריית כפר סבא רפי סער, בהן; עיבוי מצבת כוחות הביטחון באזור והגדלת אמצעי הביטחון לאורך קו התפר - מיד בתקציב המדינה הקרוב".
מהמועצה האזורית דרום השרון נמסר: "המועצה משלימה ומשדרגת את מרכיבי הביטחון בישובים ובהם גידור, דרכי ביטחון, שערים ומצלמות בסיוע משרד הביטחון והמשרד לבטחון לאומי. כיתות הכוננות בכל הישובים, הוותיקות מישוב התפר ואלו שהוקמו בתחילת המלחמה ביישובי העורף, מצוידות בנשקים ושכפ״צים ובציוד רפואי, עברו אימוני ריענון והקמה וערוכות לפעולה ולתגובה בישובים. כמו כן צה״ל ממשיך בפעילות יומיומית בקו התפר".