בשבוע שעבר ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות עו"ד מורן בראון, דחתה את כל ההתנגדויות והעררים שהגישו גופים שונים, ביניהם עיריית הרצליה, לתוכנית "חזית הים" שאושרה לפני כשנה. בין היתר דחתה הוועדה את כל ההתנגדויות שאושרו, ואישרה מחדש את הקמת שוברי גלים במטרה להרחיב את חופי הים ולמנוע נסיגת החוף אל המים.
6 צפייה בגלריה
חופי הרצליה. לא יישארו ככה
חופי הרצליה. לא יישארו ככה
חופי הרצליה. לא יישארו ככה
(צילום: יריב כץ)
בנוסף, קבעה כי המערה שהקים ניסים כחלון, הידועה כ"בית הצדף" – תיהרס. עוד נקבע, כי במסגרת התוכנית של רשות מקרקעי ישראל, גם ייגרע חלק מחצר בית השגריר האמריקני לשעבר ברחוב גלי תכלת (כיום בבעלותה של מרים אדלסון), וזאת לצורך מעבר הציבור כחלק מטיילת שתוקם מול החוף. למעשה, ועדת הערר דחתה באופן גורף את כל ההתנגדויות והותירה את התוכנית המקורית על כנה.

קראו גם:

שוברי גלים וטיילת ענק

כזכור, ביוני 2023 הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה למתן תוקף את תוכנית חזית הים הרצליה המסדירה שישה קילומטרים לאורך כל רצועת החוף של הרצליה ללא המרינה, ומגדירה את השימושים המותרים לאורכה, בהם ספורט, מסחר ושירותי הצלה. התוכנית גם משמרת את ערכי הטבע, נוף ומורשת של הסביבה החופית תוך טיפול במצוק החופי, יחד עם פיתוחה ומתן שירות הולם לקהל המבקרים. לפי התוכנית, תוקם טיילת לאורך החוף עם חיבורים עד לבת ים.
התוכנית מחלקת את רצועת החוף לשלושה חלקים:
מקטע דרומי - באורך של כ-1.35 ק"מ. גבולותיו הם מקצה תחום שיפוט הרצליה בדרום ועד למתחם המרינה בצפון. במקטע זה תוכננו שני חופי רחצה וחוף לפעילות ספורט ימי. במקטע מציעה התוכנית חוף טבעי לשימור מתחום השיפוט הדרומי לחוף הנפרד וחוף לפיתוח מתון מהחוף הנפרד ועד לדרום המרינה.
מקטע מרכזי - באורך של כ-2.8 ק"מ. גבולותיו מהקצה הצפוני של המרינה בדרום ועד לחוף סידנא עלי בצפון. במקטע זה התוכנית מציעה הרחבת חופים משמעותית באמצעות שוברי גלים מנותקים ודורבן (סוג של שובר גלים בצורת Yׂ( צפוני. אלו יאפשרו הקמת טיילות חוף ושאר תשתיות הנדרשות לחוף אורבני.

6 צפייה בגלריה
תכנית בניית שוברי הגלים של עיריית הרצליה
תכנית בניית שוברי הגלים של עיריית הרצליה
תכנית בניית שוברי הגלים של עיריית הרצליה
(צילום הדמיה: עיריית הרצליה)

מקטע צפוני - באורך של כ-1.5 ק"מ. גבולותיו מצפון לדורבן ועד קצה תחום שיפוט הרצליה. מקטע זה מאופיין בערכים גבוהים של עתיקות אקולוגיה ונוף, והוא הוגדר בתוכנית כחוף לשימור.
במסגרת התוכנית וכדי "לשמר להרחיב ולשקם" את רצועת החוף, הוחלט על הקמת מערכת שוברי גלים, שבעה במספר. עם פרסומה של התוכנית, קמו לה מתנגדים רבים, ביניהם תושבי העיר, יזמי נדל"ן ומומחי סביבה, בעיקר על רקע התכנון להרחיב מספר חופים בהרצליה בצורה משמעותית באמצעות שוברי גלים מנותקים שיתנשאו לגובה של שני מטרים. מהלך זה, שהוא חלקה המרכזי של התוכנית, אמור לאפשר הקמת טיילת חוף ותשתיות נופש.

"סכנה לציבור"

חודש לאחר הפקדת התוכנית, ביולי 2023, התכנסה הוועדה המחוזית תל אביב לדון בהתנגדויות הרבות לתוכנית ובראשן הקמת מערך שוברי הגלים. כיום קיימים שלושה שוברי גלים הצמודים למרינה בהרצליה מצפון, והחופים הסמוכים אליהם עברו תהליך של התרחבות. בעמותת "צלול" הביעו חששות מהקמת מערך נוסף של שוברי הגלים בתוכנית: "הנוף מהחוף יהיה חומת סלעים שמסתירה את האופק. פגיעה בספורט הימי (גלישת גלים, שיט, צופי ים ועוד) עבור אלפי אזרחים ובני נוער מתושבי העיר ומחוצה לה וכן, רבבות תיירים פוטנציאלים. כל עוד בעיית זיהום "הכתם הצהוב" (נקודת זיהום) מצפון לחוף סדנא עלי לא נפתרה, 'כליאתו' מאחורי שוברי גלים תסכן עוד יותר את הרוחצים", טענו בעמותה.

6 צפייה בגלריה
חופי הרצליה. לא יישארו ככה
חופי הרצליה. לא יישארו ככה
חופי הרצליה. לא יישארו ככה
(צילום: יריב כץ)

"כמו כן, הקמת שוברי הגלים תהיה סיכון מוגבר לטביעות. הצטברות חול בחופים המוגנים בשוברי גלים תגרום להחרפת הארוזיה ברצועת החוף שנותרה ובבסיס המצוק ולפגיעה בחופים הצפוניים: אפולוניה, געש וארסוף. השובר יהפוך למאגר פסולת שלא ניתן לנקותו.
ד"ר יעקב ניר, מומחה לגיאולוגיה ימית, טען השבוע כי "הקמת שוברי גלים מנותקים היא קטסטרופה מקצועית. ישראל מנסה לזהם נופית את חופי הים התיכון במבנים מכוערים ומזיקים. שוברי גלים מנותקים מסוכנים מאוד למתרחצים בסביבתם, לדייגים ולנופשים העומדים עליהם".
מי שהובילו את המאבק נגד התוכנית ונגד הקמת שוברי הגלים הם חברי המועצה ויו"ר האופוזיציה מאיה כץ ויונתן יעקובוביץ, מסיעת המחנה הממלכתי, והשבוע הם נשמעו כעוסים מתמיד: "המאבק נגד בניית שוברי גלים נמשך עוד מהקדנציה הקודמת, ואנחנו מקווים שזו תהיה עמדת הנהלת העיר החדשה למרות העובדה שראש העיר הנוכחי, הוא יוזם התוכנית שהתחילה בשנת 2012 כשהיה היו"ר של החברה לפיתוח תיירות בזמנו. יש לציין, ששמחנו לשמוע בקיץ האחרון שראש העיר יריב פישר התחייב לכך שלא יבנו שוברי גלים ואנו תקווה שהוא יעמוד בהבטחת בחירות זו.

6 צפייה בגלריה
כץ ויעקובוביץ: "לצערנו, לוועדה המחוזית יש את הסמכות לקדם את התוכנית על אף הסתייגויות הוועדה המקומית"
כץ ויעקובוביץ: "לצערנו, לוועדה המחוזית יש את הסמכות לקדם את התוכנית על אף הסתייגויות הוועדה המקומית"
כץ ויעקובוביץ: "עוד לא מאוחר"
(צילום: יאיר שגיא)

"לדאבוננו, הוועדה המחוזית דחתה את העררים שהגשנו ושעסקו בסוגיית הכתם הצהוב שעלול להיקלע בתוך תחום שוברי הגלים ולזהם את כל חופי הרצליה הצפוניים וכן, נדחתה בקשתנו לאפשר פיתרון חלופי של הזנות חול במקום שוברי גלים במסגרת התב"ע.
"הנהלת העיר חייבת לפעול מול הוועדה הארצית ולהוכיח שניתן לייצב את רוחב החופים בהרצליה לצד הגנה על המצוק באמצעות הזנות חול בלבד. בקדנציה הקודמת אושר תקציב של כ־8 מיליון שקל לפיילוט של הזנת חול למספר שנים בודדות ורק לאחר מכן, במידה והפיילוט לא יצליח, לבדוק חלופות אקולוגיות וטכנולוגיות חדשניות. ממש בימים אלו מתקיימת ישיבה מקצועית יחד עם חבר המועצה יונתן יעקובוביץ מוביל המאבק וראש העירייה בנושא. מטרת הפגישה להמשיך לקדם את המדיניות הזו ואנחנו גם מכיסאות האופוזציה נמשיך להיות חוד החנית בנושא".

בית הצדף - הסוף

כאמור, במסגרת החלטת הערר נדונה גם התנגדות עיריית הרצליה להריסת מתחם המערות אותה הקים נסים כחלון בשנות ה-60 של המאה הקודמת בחוף סידנא עלי. בהחלטת הוועדה נכתב כי "בית הצדף הינו שטח ציבורי שבוצעה בו פלישה בניגוד לחוק. האתר נבנה ללא כל הליך תקין ובהתאם גם ללא אישור הנדסי, כך שמלבד הפגיעה החמורה ביציבות המצוק עצמו, והסכנה החמורה שהוא מייצר למבקרי האתר עצמו, הוא עלול להוות אף סכנה לציבור".

6 צפייה בגלריה
מתחם המערות שייהרס
מתחם המערות שייהרס
מתחם המערות שייהרס
(צילום: יריב כץ)

במסגרת החלטות ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה הוחלט גם כי חלק מחצר בית משפחת אדלסון, אשר ששימש בעבר כביתו של השגריר האמריקאי, ייגרע. כזכור, "ידיעות השרון" פרסם לפני כשנה את התנגדות חברי עמותת "תושבי הרצליה למען תכנון ראוי לאיכות חיים וסביבה” שביקשו לכלול בתוכנית "חזית הים" את כל רצועת המצוק שנמצאת בצד המערבי של מתחם בית השגריר האמריקאי לשעבר. מדובר בשטח ציבורי בגודל של שני דונמים בבעלות העירייה. הבית, הממוקם ברחוב גלי תכלת 40 בהרצליה פיתוח, משתרע על שלושה דונמים בחלקו המזרחי של המגרש כאשר שני דונמים נוספים מהווים חלק מהמדרון שפונה לכיוון חוף הים. הבית נמכר בסוף 2020 לשלדון אדלסון ז”ל בכרבע מיליארד דולר.
לדברי יו"ר העמותה, סוזי נדב ענתבי, במשך עשרות שנים החזיק הבית בשני דונמים על המצוק מטעמי ביטחון לבית השגריר האמריקאי לשעבר. “עם פינוי בית השגריר האמריקאי בשנת 2020, העירייה היתה צריכה להפקיע חזרה את השטח שהקצתה באופן זמני".

6 צפייה בגלריה
סוזי נדב ענתבי
סוזי נדב ענתבי
סוזי נדב ענתבי
( צילום: פרטי)

כעת התנגדותה של העמותה התקבלה באופן סופי והוחלט כי השטח יופקע לטובת הקמת הטיילת. נדב ענתבי: "זהו הישג אדיר לעמותה שהגישה את ההתנגדות היחידה שדרשה להחזיר לציבור חלק מחצר בית משפחת אדלסון. חשוב לי לציין, כי למרות התנגדות עיריית הרצליה ולמרות התנגדותה של מרים אדלסון כי חלק משטח החצר יוחזר לציבור, התנגדות העמותה התקבלה. ובנוסף, ציינתי בהתנגדות כי בחצר בית משפחת אדלסון בוצעה חריגת בניה, העמותה דרשה כי שטח זה יהרס ויוחזר לציבור. הוועדה המחוזית קיבלה גם את ההתנגדות זו והורתה להרוס את חריגת הבנייה עם תחילת הפיתוח של הטיילת באזור זה".
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "העירייה פועלת בשאיפה להביא לשימור בית הצדף בצורה מוסדרת ובטוחה לציבור. הנושא מצוי בהליך משפטי שטרם הסתיים והעירייה ממתינה לשמוע את החלטת בית המשפט. בכל הנוגע לשוברי הגלים, תקיים הנהלת העיר דיון בתקופה הקרובה ותערך להמשך הטיפול מצידה מול הרשויות השונות".