כבר חודשים שתושבי עמק חפר ולב השרון, המתגוררים בסמוך לגדר ההפרדה, מתלוננים על רעשי חפירה מתחת לבתיהם. בנוסף, העלייה בתדירות פעולות הצבא בתוך יישובים ערבים מעבר לגדר, מעלה את חששם של התושבים מאירוע ביטחוני כפי שהתרחש בעוטף עזה. התושבים דורשים מהרשויות ומהצבא לפעול במהירות ומתריעים מפני טבח.
4 צפייה בגלריה
ליד גדר ההפרדה. "לא מחכים לאסון, מתריעים עכשיו"
ליד גדר ההפרדה. "לא מחכים לאסון, מתריעים עכשיו"
גדר ההפרדה בקו התפר. "לא מחכים לאסון, מתריעים עכשיו"
(צילום: יאיר שגיא)

"אנחנו לא מחכים שיקרה אסון אלא מתריעים עכשיו. לפני שיהיה מאוחר מדי'', אומר גד אוחיון, תושב בת חפר. "אנחנו נמצאים במרחק עשרות מטרים בלבד מהגדר וגם מהכפר שוויכה. "בנוסף, היו לא מעט מקרים של מסתננים שעברו את הגדר בשביל למצוא עבודה או כאלו שנכנסו לעשות פיגועים. הם יכולים להיכנס אל מדינת ישראל ללא הפרעה, וזה מה שמפחיד. בגלל זה אנחנו דורשים נוכחות של צבא, תצפיתניות, מצלמות וסגירה הרמטית של הגדר עם בדיקה תקופתית של הנעשה גם מתחת לרגליים של הצבא, באדמה''.
אוחיון מוסיף: "היו לא מעט מקרים של תושבים שמצאו קליעי כדורים אצלם בקירות או בפרגולות. תוסיפי לזה את הרעשים בלילות של קולות החפירה. אנשים ישנים פה כשברקע שומעים את צה"ל פועל בטול כרם ובכפרים, אבל אחרי מה שקרה בדרום, זה לא מרגיע אלא להפך, זה מזכיר לנו את הסכנה שמעבר לגדר".
מאיזה תסריט אתם חוששים?
"שיפתיעו אותנו, כי חדירה כזו יכולה להתחיל ביישוב שלנו ולהמשיך לרעננה, נתניה ולכל האזור. אז נכון, אנחנו מתעדכנים כל הזמן שמבוצעות פעולות ושצה"ל בשטח, אבל זה לא מספיק. אנחנו לא מוכנים שישתיקו אותנו. אני לא שמעתי את הרעשים האלו בעצמי, אבל אני יודע שיש תושבים שמקליטים את הרעשים ואף התלוננו עליהם. יש קולות של קידוחים וחפירות. וזה בנוסף ליריות שאנחנו חווים מדי יום והחשש מפני חדירה שיכולה להיות גם מהגדר עצמה, אלו מספיק איומים שדורשים שצה"ל יפעל בשטח. חבל שזה קרה בגלל הרעש והלחץ של התקשורת".



"יש פה מעל 30 משפחות ביישוב שמתלוננות כבר כמה שנים על רעשי חפירות מהאדמה. זה לא מהיום", אומר מתן בוכנר שמתגורר בבת חפר. "אנחנו יישוב שסובל מטרור על בסיס יומי כי אנחנו מטר מהם. זה אומר יריות, גניבות וחיים בחשש מחדירה של גורמים עוינים אלינו נוכח הקרבה לגדר. זה מטריד ביותר, שאנחנו מתלוננים שיש מנהרות באזור הזה של קו התפר עם השומרון, אבל לא מתייחסים אלינו ברצינות".
שמעת רעשי חפירות?
"שמעתי רעשים בבית שלי בבת חפר בשעות הקטנות של הלילה. לא בזמן שיש עבודות בכביש או עבודות בנייה, זה היה ממש דפיקות וקידוח ואפילו קונגו. שמעו את זה אצלנו ממש חזק. אני יודע שנוכח תלונות של תושבים שמו לחלק סנסורים בבתים מהצבא, אבל זה לא מחזק את תחושת הביטחון''.

קראו גם:

הדיווחים של תושבי עמק חפר מצטרפים לדיווחים של תושבי שער אפרים וכפר יונה שתיעדו אף הם רעשי קידוחים מטרידים ומביעים חשש דומה. "כבר כמה שנים שאנחנו מתלוננים על רעש מהאדמה אבל תמיד חיפשנו סיבות לרעשים. כנראה שסירבנו להאמין שיש אפשרות שגם מטול כרם יש מנהרות'', מספרת סימה מנצור תושבת שער אפרים. לדבריה, אירועי ה-7 באוקטובר עוררו את השיח בנושא בקרב תושבי האזור. "גם לי בבית היו לפני מספר שנים רעשים ותזוזות ולא קישרתי את זה. אנחנו חיים במציאות הזו של קרבה לגדר הרבה שנים וגם לנו קשה עם המחשבה הזו של חדירת מחבלים ממנהרות. מצד שני, אנחנו יודעים שצה"ל עובד בשטח, אבל אחרי מה שקרה בדרום, זה לא מספיק. אנחנו צריכים לראות את הכוחות בשטח. אסור לנו לישון בעמידה. אסור להיות שאננים. אסור להאמין שזה יסתיים רק בדרום. הדרום זה רק ההתחלה''.

4 צפייה בגלריה
מנהרת הטרור הגדולה ביותר שחשף צה"ל בעזה
מנהרת הטרור הגדולה ביותר שחשף צה"ל בעזה
מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

אלון, אב לחמישה ילדים שמתגורר גם הוא בשער אפרים, מספר שיש חשש ממנהרות טרור בקרב התושבים: "אנחנו ממוקמים סמוך לטול כרם ולכן אסור לנו להקל ראש בנושא ואם יש חשש או תלונה של תושבים, צריך להתייחס אליהם ברצינות. אנחנו חיים במציאות אחרת מהמרכז. מדי לילה אנחנו שומעים קולות של פיצוצים ויריות מאזור טול כרם, זאת לצד רעשי החפירות שמתרחשות בשעות לילה מאוחרות. אז ברור שאנחנו מודאגים''.
עדי דניאל, תושב כפר יונה: "זה אכן מלחיץ את כל תושבי האזור ואותנו, בפרט כעיר גדולה באזור שעלולה למשוך מחבלים, עם או בלי מנהרות מתחת לרגליים. טול כרם זה מעוז של החמאס וזה מלחיץ כי גם אצלנו בשכונות המזרחיות שומעים את מה שקורה בטול כרם ואת צה''ל שפועל שם. אני גר בשכונת אלונים ואני שומע לפעמים בלילה הדי פיצוצים מהאזור וזה מלחיץ מאוד, כי אין לנו פה תחושת בטחון למרות שיש כיתת כוננות".
תושב נוסף מכפר יונה טוען שגם הוא שומע רעשי חפירה בלילות: "אני יודע שצה"ל עשה בדיקות בנוגע למנהרות, אבל לא מצאו כלום עדיין, אבל זה לא אומר שאין כלום". לדבריו, יש ביישוב שיח ער של תושבים החוששים ממנהרות וטוענים כי הם שמעו רעשים מוזרים מתחת לאדמה. "זה לא משנה אם יש מנהרות קיימות או שהם החלו בחפירה של אחת, אסור לתת לטבח שהיה בדרום להתרחש גם פה, גם אם אנחנו לא על הגדר''.
אתם לא מרגישים ביטחון?
"אנשים מפחדים. כפר יונה לא רחוקה מטול כרם וברגע שמחבלים ייכנסו עם כלי רכב זה דקות ספורות עד שיגיעו גם אלינו. המזל הוא שאנחנו מתלוננים בזמן אמת. אנחנו לא ניתן שיקרה לנו מה שקרה בדרום. אנחנו דורשים שמירה ונוכחות של צבא. אסור לנו להראות להם חולשה, אסור לתת לשבת השחורה ההיא להתרחש גם פה. אנחנו לא ניתן שירדימו אותנו".
לדיווחים על הרעשים מצטרפים גם תושבי כוכב יאיר וצור יצחק שתיעדו רעשי קידוחים מטרידים ומביעים חשש דומה.

4 צפייה בגלריה
פיר לחימה באזור בית החולים שאטי בעזה
פיר לחימה באזור בית החולים שאטי בעזה
פיר באזור בית החולים שאטי בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

"בעקבות התלונות צה"ל ערך בדיקות וסריקות קרקע באזור, ולמעט שני פירים באחד הכפרים, לא נמצאו עד כה מנהרות או סימנים למנהרות באזור בת חפר'', מבהיר גורם צבאי איתו שוחחנו ומדגיש כי מזה חודש וחצי שצה"ל פועל בתוך הערים והכפרים הפלסטינים הסמוכים לגדר. "בפעילויות נעצרו מבוקשים, נסרקו שטחים ומבנים ונעשות פעולות רבות במטרה לסכל כל ניסיון חדירה לשטחי ישראל וכמובן לאתר מנהרות במידה ויש''.
עוד מבהיר אותו גורם כי מדובר בפעולות שימשיכו, ללא קשר לתלונות וחששות התושבים. "בצה"ל קשובים לדיווחים של האזרחים, שחוששים מחדירה של מחבלים שיכולים להגיע עד לנתניה וערי השרון ואף לתל אביב. כבר בסוף מרץ 22 יצאנו למבצע 'שובר גלים', במטרה להגדיל את חופש הפעולה בצפון השומרון ולשלוט בגדר המפרידה מצפון השרון לישראל, אזור ממנו יצאו פיגועים קשים. זה קרה כי עברו משם עשרות אלפי מסתננים שבאו לחפש עבודה וידעו שהם יכולים לעבור וביניהם היו גם מפגעים רבים שהגיעו לחדרה, תל אביב, בני ברק, אלעד ועוד וביצעו פיגועים. עשינו פעולה נרחבת של כוחות בשטח בשביל לשלוט באזור ולסגור את גדר התפר, וכיום יש באזור 26 גדודים שזה כפול ממה שהיה בשנה שעברה, נבנית חומה של 100 קילומטר לאורך הגדר וגם הוצבו סנסורים לאורך הגזרה. בנוסף, יש לנו פיילוט ראשוני של גדוד פנתר ראשון באוגדה שנכנס לאזור התפר במטרה להגן על המרחב באמצעות סריקות יזומות ופטרולים במטרה לטפל בבעיה של המסתננים".
רואים תוצאות?
"כן. העובדה היא שאנחנו רואים ירידה בכמות של המסתננים והאירועים ויש לנו שליטה חזקה של הצבא באזור".
מה לגבי המנהרות?
"אנחנו מכירים את הטענות לגבי המנהרות ואנו מודעים לחששות. אי אפשר להתווכח עם הטענות האלו. נעשו בדיקות על ידי מומחים ובתיאום כל הגורמים, כולל גורמים במועצה, אולם עד כה לא אותרו מנהרות. כן אותרו במרחב החטיבה ליד אחד הכפרים הערבים שני פירים קטנים שלא ניתן לשייך אותם למישהו מסוים. עשינו עד כה חמשת בדיקות בשיתוף כל הגורמים, כולל הנדסה צבאית לבדיקת הקרקע ואנחנו ממשיכים לעקוב אחרי זה ולבצע בדיקות. במקביל, צה"ל ממשיך לפעול חזק בתוך הכפרים''.

4 צפייה בגלריה
גלית שאול. "ביטול הקמת התחנה הוא עוול עצום"
גלית שאול. "ביטול הקמת התחנה הוא עוול עצום"
ראש מועצת עמק חפר גלית שאול. "בודקים את הנושא"
(צילום: אסף פרידמן)

מהמועצה האזורית עמק חפר נמסר: "המועצה והנהגתה רואים ברצינות רבה את הדיווחים, ופועלים לאורך זמן על מנת לבדוק את הנושא באופן מקיף ומקצועי, ובשיטות שונות. עד כה, התבצעו שלוש בדיקות ביחס לחפירות, ועוד שתי בדיקות יבוצעו בימים הקרובים. בסך הכול חמש בדיקות. עד כה לא נמצאו כל ממצאים המעידים על חפירות. בעקבות פניית ראשת המועצה בנושא אל קצין הנדסה פיקוד מרכז, הוא ביקר ביחד עם נציגים נוספים מהצבא בבת חפר ופגש את ראשת המועצה וסגנה, נציגי הביטחון של המועצה, נציגי הביטחון , צח"י וחמ"ל בת חפר ותושבים. לאחר דיון בנושא, סוכם על ביצוע בדיקה נוספת של יחידת הנדסה צבאית המתמחה בכך. בדיקה נופת תיערך במימון המועצה מטעם המכון הגיאופיזי - בדיקה ססמית ובדיקת חללים בקרקע. בסיור סוכם, לבקשת המועצה ובת חפר, על שורת צעדים נוספים ומשמעותיים ביותר לחיזוק ההגנה ביישוב ובמרחב ובהם: הוספת אמצעי הגנה בנוסף לחומה (יצירת קו הגנה כפול), פעולות מבצעיות, אמצעים טכנולוגיים ועוד".
מדובר צה"ל נמסר: "בשלושת החודשים האחרונים מתחילת המלחמה, נעצרו כ-2,500 מבוקשים ביהודה ושומרון, כמות שוות ערך (בקירוב) לכמות העצורים בשנת 2022. מתחילת המלחמה חטיבת מנשה ביצעה 28 פעילויות משמעותיות במחנות הפליטים, ג׳נין, טול כרם ונור א-שמס. רק בפעילויות במחנות הפליטים נעצרו עד כה 221 מבוקשים, חוסלו 115 מחבלים, כשליש בתקיפות אוויריות, ונתפסו 144 נשקים".