"המלחמה טרפה את כל הקלפים ואת כל מה שהכרנו. ראינו במו עינינו כמויות של עסקים, בעיקר קטנים ובינוניים באזור, נסגרים אחד אחרי השני. הבעלים חוזרים מחודשים ארוכים של מילואים בחזית, חסרי אונים אל מול מציאות חדשה ואכזרית".
3 צפייה בגלריה
שמשוני (מימין) וברנר. "בעל העסק התקשר ואמר לנו: 'החזרתם לי את התקווה'"
שמשוני (מימין) וברנר. "בעל העסק התקשר ואמר לנו: 'החזרתם לי את התקווה'"
שמשוני (מימין) וברנר. "בעל העסק התקשר ואמר לנו: 'החזרתם לי את התקווה'"
(צילום: מיכל אסולין)
כך אומר השבוע רן שמשוני (55), שביחד עם אייל ברנר (54) הם מנהלים את מרכז 'פסיפס' להדרכות בתחומי החברה והעסקים. השניים מדריכים אנשי מילואים מרחבי הארץ שחזרו אחרי שירות ארוך, ועוזרים להם להשתקם.

קראו גם:

"לא יכולנו לשבת מהצד ולהסתכל, החלטנו להרים את הכפפה, ולבנות תוכנית ייחודית לאותם העסקים שנפגעו במלחמה. אנו מלווים את בעלי העסקים שחזרו ועוזרים להם לאתר בתוכם את היכולות והכישורים שלהם - ולהשתמש בהם להצלת בית העסק. בימים אלו אנו מאפשרים למילואימניקים להשתתף בתוכנית ללא תמורה, העיקר שזה יצליח להרים אותם", אומר שמשוני.

3 צפייה בגלריה
מילואים
מילואים
מילואים
(צילום: shutterstock)

לימוד והדרכה

על מידת ההשפעה של העבודה של השניים, מספר ברנר: "קיבלנו טלפון מעסק קטן של מילואימניק באיזור, חנות שעבדה שנים, ופתאום בעקבות המלחמה היא התרסקה. הוא לא ידע איך להתחיל מחדש ולהביא לקוחות חזרה. אחרי כמה ימי לימוד והדרכה מרחוק שהתמקדו במציאת האותנטיות שלו, כשהם התחילו לראות תנועה חדשה של לקוחות, בעל העסק התקשר ואמר לנו: 'החזרתם לי את התקווה'. זה היה בדיוק הרגע שהזכיר לנו למה אנחנו עושים את זה".
שמשוני: "היה גם סיפור מדהים על בעלת עסק שעד המלחמה שיווקה את עצמה רק מפה לאוזן. אנחנו הנחלנו לה את ההבנה שיש בה את כל מה שצריך כדי לשקם את העסק ולספר את הסיפור שלה. היא למדה איך להשתמש ביכולות שלה נכון, ופתאום העסק שלה לא רק חזר- הוא גדל. לראות אנשים חוזרים להאמין בעצמם זה מבחינתנו ההצלחה הכי גדולה".
מה הטיפ הכי חשוב שתיתנו היום לבעלי עסקים שחוזרים לפעילות?
ברנר: "קודם כל, לא לפחד. המצב לא קל, אבל דווקא עכשיו יש הזדמנויות חדשות לצמוח ולגדול. תביאו את עצמכם כמו שאתם, אנשים מחפשים אותנטיות, ואל תפחדו משמחת חיים בעסק.
שמשוני: "וגם לזכור שלא צריך לעשות הכל לבד. הרבה בעלי עסקים מרגישים שהם חייבים להשתלט על הכל, אבל לפעמים צריך פשוט לעצור רגע ולקחת נשימה.
"אם אתם מרגישים אבודים - תעצרו, תתייעצו, תמצאו אנשים שיכולים לעזור לכם לבנות מחדש".
על התחלת העבודה של השניים ביחד, הם מספרים: "הסיפור שלנו הוא לא שגרתי", אומר ברנר. "הכרנו לפני שנים רבות, שנינו הגענו מעולמות החינוך והחשיבה היצירתית, כל אחד במסלול שלו. ישר היה לנו קליק מדהים - עד כדי כך שעברתי להתגורר בגבעת עדה בעקבות רן. ולאורך השנים הפכנו לחברים הכי טובים וגם לשותפים עסקיים".

3 צפייה בגלריה
שמשוני (מימין) וברנר. "בעל העסק התקשר ואמר לנו: 'החזרתם לי את התקווה'"
שמשוני (מימין) וברנר. "בעל העסק התקשר ואמר לנו: 'החזרתם לי את התקווה'"
שמשוני (מימין) וברנר. "בעל העסק התקשר ואמר לנו: 'החזרתם לי את התקווה'"
(צילום: מיכל אסולין)

"חשיבה יצירתית"

לקחתם את החברות שלכם והקמתם יחד את 'פסיפס', מה בעצם אתם עושים ומהם האתגרים איתם התמודדתם במהלך השותפות?
ברנר: "הקמנו יחד את פסיפס לפני כ-25 שנה, כדי להרים בעלי עסקים מחדש עם סדנאות חשיבה יצירתית, וליצור שינוי תפיסתי כדי לשקם אותם. היו תקופות שהרגשנו שאנחנו משקיעים המון ולא תמיד רואים תוצאות מיידיות. אבל כל הזמן החברות הייתה שם וזה מה שנתן לנו כוח להמשיך יחד״.

"כמו בזוגיות"

שמשוני: "אני חושב שהבסיס להצלחה שלנו הוא שאנחנו מאוד שונים, אבל משלימים זה את זה. אייל מביא חשיבה אסטרטגית רחבה ויצירתיות, אני יותר מחובר לשטח, בצד המעשי, וביחד אנחנו יוצרים איזון נכון. זה בעצם כמו בזוגיות - צריך לדעת לתת מרחב, אבל גם להיות שם אחד בשביל השני ברגעים הקשים".
האם היו רגעים שבהם שקלתם לוותר?
אייל: "בוודאי. בשלב מסוים הרגשתי שאיבדנו את הניצוץ, הכול היה נראה מדכא ושגרתי, משהו היה חסר. ממש שקלתי לעזוב הכל וללכת. אבל החלטנו שאנחנו לא מוכנים להמשיך ככה ויצרנו שינוי אמיתי בעסק שלנו. שינינו מקום, אנשים, שיפרנו את אופן העבודה שלנו, ובעיקר- הכנסנו שמחת חיים והומור לכל מה שאנחנו עושים. ברגע שהתחלנו ליהנות מהדרך, הכול השתנה״.
אז איזה טיפים יש לכם לבעלי עסקים שקורסים בגלל המילואים?
"תפנו בפנייה כנה ללקוחות עבר שאבדו בעקבות ההיעדרות הארוכה, ותבדקו אפשרות לחזרה שלהם למעגל הלקוחות. ודאו שזו פנייה אותנטית וישירה. תחשבו חשיבה מחודשת על העסק: עכשיו זוהי הזדמנות לשאול את עצמנו שאלות כמו מה סוג העסק שאני רוצה להפעיל, מי הקהל שאני רוצה לעבוד איתו".
עצה נוספת של השניים היא - ספר את הסיפור שלך: "הלקוחות אוהבים סיפורים אישיים. שתפו במדיה החברתית, במייל או בסרטון קצר את סיפורכם האישי והחזרה שלכם לאחר המשבר. ספרו איך העסק הושבת ואיך אתם חוזרים עם כוחות מחודשים. זה גם מרגש וגם מחבר רגשית את הלקוחות.
"תבדקו מה השתנה בשוק, ומה צריך לעדכן: בדקו איך התחרות השתנתה, מה הלקוחות מחפשים עכשיו ואיך אפשר להתאים את המסרים שלכם למציאות החדשה. תשמרו על עקביות: אל תצפו שתוך שבוע העסק יחזור למה שהיה. שיווק זה תהליך מתמשך, תתמידו, תבחנו מה עובד, ותמשיכו ללמוד ולהשתפר כל הזמן".
למעוניינים להירשם לסדנא הבאה שתיערך ב-30.3, יש להירשם באתר "פסיפס הדרכות".
_____

חמישה טיפים חשובים


תפנה ללקוחות עבר שאבדו בעקבות ההיעדרות הארוכה
תחשוב מה אפשר לשנות בעסק
ספר את הסיפור שלך: הלקוחות אוהבים סיפורים אישיים
תבדוק מה השתנה בשוק ומה צריך לעדכן
תשמור על עקביות: אל תצפה שתוך שבוע העסק יחזור למה שהיה