גפן גטהון, ילדה בת 8 שעברה טרגדיה, עלולה להיות מגורשת מישראל לאתיופיה בקרוב יחד עם אמה מאזה בגלל דרישת משרד ההגירה. כעת היא חוששת שתאלץ להיפרד מחבריה ללימודים ומהחיים שהכירה.
3 צפייה בגלריה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
(צילומים: פרטיים)
לפני כעשור הכירה אמה של גפן, מאזה דוקמו (38), את נתן גטהון, ישראלי שעסק בסיוע להעלאת יהודי אתיופיה. השניים נישאו והביאו לעולם את גפן הקטנה.
נתן עשה הכל על מנת להעלות לישראל את אשתו וביתו, אך בשנת 2019, כשנה לאחר שהמשפחה התאחדה בישראל, הוא נפטר וכעת דוקמו מיועדת לגירוש יחד עם גפן מכיוון שהיא אינה יהודיה.
״המשפחה פנתה לערכאות משפטיות, בין היתר בסיוע משפחתו של נתן שמלווה אותן ועוטפת את השתיים, אך בית המשפט דחה את הערר שלהן. לפני שבוע וחצי במאמץ אחרון, המשפחה העבירה את הייצוג המשפטי לעו"ד תומר ורשה".

3 צפייה בגלריה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
(צילומים: פרטיים)

"לא הבנתי איך הם טוענים שאין לנו כאן משפחה. זה הבית שלנו, גפן לא מכירה שום דבר אחר, זה נשמע לא הגיוני", אומרת דוקמו. "אני מרגישה נורא, זה מספיק עצוב לי שאני נאלצת לגדל אותה בלי אבא שלה, אבל אני לא מסוגלת לחשוב שהיא תאבד גם את המשפחה, החברים, בית הספר והתרבות שלה. היא ילדה כל כך חכמה, מגיע לה יותר".
30 אלף אזרחים מאזור השרון, ראשון לציון ומכל רחבי הארץ, כבר חתמו על עצומה להשאיר את מאזה וגפן בארץ.
למאבק הצטרף גם ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, שפנה לשר הפנים, משה ארבל בבקשה לבטל את ההחלטה של רשות האוכלוסין.
"מדיווחים שקבלתי מגורמים מקצועיים בעירייה המכירים את המשפחה, עולה כי גפן הינה תלמידה מחוננת אשר התקבלה לתוכנית מחוננים במרכז 'רון ורדי'. כמו כן מדובר בילדה ישראלית לכל דבר. היא דוברת עברית וזו התרבות היחידה שהיא מכירה.. מאז נודע לגפן על הכוונה לגרש אותה ואת אימה היא שרויה במצוקה רגשית קשה ביותר. אמה של גפן, מאזה, הנה אישה חיובית, חרוצה מאוד, המהווה את כל עולמה של הילדה. האם מתוארת על ידי גורמי החינוך כאם מסורה, משקיענית וחמה. גם עבורה משפחתו של נתן ז"ל מהווה את משפחתה היחידה וגורם התמך היחיד", כתב קינסטליך.

3 צפייה בגלריה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
(צילומים: פרטיים)

קראו גם:
ממשרד ההגירה נמסר בתגובה: "מבדיקת המקרה עולה כי גפן נולדה באתיופיה ב-2014 לאם אזרחית אתיופיה, אשר משפחתה שוהה באתיופיה ולאב ישראלי, אשר נישא לה ונרשם כאביה של הילדה רק שנתיים לאחר שנולדה. בשנת 2017 האם נכנסה לראשונה לישראל בגפה, עם אשרת תייר, והחלה בהליך מדורג לקבלת מעמד בישראל, בעוד בתה הקטינה נותרה לשנות עם המשפחה באתיופיה. בתה הגיעה לישראל רק כשנה לאחר מכן, ב-2018.
"כשנה לאחר כניסת הבת לישראל, בשנת 2019, נפטר האב הישראלי. בשלב זה האם היתה בתחילתו של ההליך, אשר הופסק עם פטירתו. המצב הותיר את האם ואת בתה בישראל בגפן, כאשר משפחתן המורחבת שוהה באתיופיה. ערעורים שהגישה האם, הן לבית הדין לעררים והן לבית המשפט המחוזי, נדחו אף הם וערכאות אימצו את עמדת של רשות האוכלוסין וההגירה, לפיה האם חיה את מרבית חייה במדינת מוצאה ואביה של הילדה היה נוכח בחייה זמן קצר מאוד בטרם פטירתו.
"יודגש כי גפן הינה אזרחית ישראלית לכל דבר ועם זאת, עליה להתלוות לאמה אשר בקשה היא זו שסורבה. משכך, ותוך הבהרה כי האם תכבד כל החלטה של בית המשפט, ניתן לשתיים זמן התארגנות המאפשר לאם ולבתה מרווח זמן מספיק ליציאה מהארץ באופן מסודר בתום שנת הלימודים הנוכחית".