בימים אלו מתארחת בכפר סבא ובתיכון רבין בעיר משלחת של תלמידים, במסגרת פרויקט "האנשים מאחורי האבנים" – פרויקט ייחודי המתקיים בשיתוף תיכון רבין ותיכון מהעיר אשפנבורג בגרמניה, להנצחת היהודים שנספו בשואה על ידי העלאת סיפוריהם לאפליקציה ייעודית והנחת אבני נגף עם שמותיהם על המדרכות סמוך לבתיהם.
1 צפייה בגלריה
צילום: דוברות עיריית כפר סבא
צילום: דוברות עיריית כפר סבא
צילום: דוברות עיריית כפר סבא
המשלחת, שתלמידיה מתארחים אצל תלמידי ומורי התיכון, מונה 15 תלמידים ושני מורים מבית הספר ע"ש דלברג. במסגרת הפרויקט, התלמידים חוקרים וכותבים יחד את הביוגרפיות של הנספים, שעל שמם מוצבות אבני נגף על המדרכות בעיר אשפנבורג שבמדינת בוואריה ברגמניה. בנוסף, הסיפורים מועלים כאמור לאפליקציה ייעודית שנבנתה לשם כך, כאשר בכל שנה מתווספות 15 ביוגרפיות חדשות.
במסגרת הפרויקט, נסעה משלחת מתיכון רבין בחודש מרס השנה לעיר אשפנבורג, שם הוצבו כבר 120 אבני נגף, במסגרת הפרויקט המתקיים זו השנה החמישית.
מטרת הפרויקט, אותו יזמו ורדה פז מכפר סבא ועודד צינגהר – איש הייטק לשעבר המתגורר בגרמניה ושיצר את האפליקציה – היא ללמוד ולזכור את השואה, על ידי חקר תולדות החיים של אנשים שחיו בעיר אשפנבורג. זאת תוך יצירת דיאלוג ובסיס לעתיד משותף של בני נוער משתי המדינות.
המשלחת מתיכון רבין מנתה 15 תלמידים ואת המורות המלוות גלית הרשקוביץ וסיגל אוסטרייכר, וכללה בין היתר ביקור בארכיון המקומי - שהוא בסיס הנתונים לעבודת החקר, ביקור בעיר נירנברג, בעיר אשפנבורג ועוד. התלמידים התארחו בבתי עמיתיהם מגרמניה. כמו כן, התלמידים הכפר-סבאיים השתתפו בטקס מרגש להנחת אבני הנגף החדשות.
כעת, הגיעה משלחת התלמידים מגרמניה לביקור גומלין לציון סיום הפרויקט השנתי. הביקור בכפר סבא כולל את אירוח המשלחת בבתי תלמידי תיכון רבין, טיולים משותפים בירושלים, כולל ביקור ביד ושם ובעיר העתיקה, סיור בתל אביב וטיולים בים המלח ובמכתש רמון, כמו גם סיור בבית כנסת בעיר ושמיעת תקיעת השופר.
האירוח כלל גם ביקור בתיכון רבין ושיחה עם מנהלת התיכון אפרת חומסקי, אודות חשיבות הפרויקט לתלמידים, למשפחותיהם, לשני העמים ולקירוב לבבות עולמי.
את הביקור קינחו חברי שתי המשלחות בפגישה עם ראש העיר רפי סער, שבירך אותם ואת יוזמת הפרויקט המבורך, ועם נציגי אגף החינוך בבניין העירייה.
ראש העיר, רפי סער: "פרויקט 'האנשים מאחורי האבנים' הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית להיסטוריה של העם היהודי. מוטל עלינו לזכור ולא לשכוח ולהנציח את זכר הנספים, כמו גם את סיפורי הניצולים. אני מברך את ורדה פז, את עודד צינגהר ואת תיכון רבין, שהתגייסו למשימה החשובה הזו. שיתוף הפעולה בין תלמידים ישראליים לתלמידים גרמניים הוא שיתוף פעולה מבורך להעלאת המודעות בקרב הנוער לשואה שחווה העם היהודי, לחשיבות הקמתה של מדינת ישראל ולקירוב לבבות".
המורה סיגל אוסטרייכר: "המטרה של הפרויקט היא להראות לתלמידים הגרמנים את ישראל של המאה ה-21, בשילוב המסורת היהודית והמורכבות של חיינו כאן, בתוך אוכלוסייה מגוונת. התלמידים שלנו משמשים בעצם שגרירים של מדינת ישראל, ואנו מודים למשפחות המארחות של המשלחת על התגייסותם למען הצלחת הפרויקט והמשכו".