42 דוחות חולקו בשנת 2018 לרוכבי אופניים חשמליים בכפר סבא, והיא מדורגת במקום ה-14 ביחס ליתר הערים בהן הופעלה אכיפה כזו. כך נמסר מעמותת "אור ירוק" העמותה למאבק בתאונות הדרכים בישראל.
1 צפייה בגלריה
בלי רשת שבילים, זו הברירה היחידה. אופניים על כביש | צילום: אסף פרידמן
בלי רשת שבילים, זו הברירה היחידה. אופניים על כביש | צילום: אסף פרידמן
בלי רשת שבילים, זו הברירה היחידה. אופניים על כביש | צילום: אסף פרידמן
רק לשם השוואה במהלך 2018 חולקו בהרצליה 960 דוחות וברמת השרון 289. עם זאת, בחיפה שגדולה משמעותית מכפר סבא, חולקו 20 דוחות בלבד, והיא העיר בה האכיפה הנמוכה ביותר לכלים אלו. אלופת הדוחות הישראלית לאופניים חשמליים היא תל אביב עם 10,202 דוחות.
יש לציין כי בשל היעדר מסלולי אופניים עירוניים ובינעירוניים, רוכבי האופניים בכלל והאופניים החשמליים בפרט, נאלצים לנסוע על הכביש עם יתר המכוניות תוך סיכון חייהם, כשהאלטרנטיבה של נסיעה על המדרכה מהווה עבירה על החוק.
ברחבי ישראל חולקו בשנת 2018 מעל 24 אלף דוחות לרוכבי אופניים חשמליים, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת "אור ירוק". לרוכבי אופניים רגילים חילקה המשטרה בשנה זו קרוב ל-6,800 דוחות. 660 דוחות בלבד רשמה המשטרה לרוכבי הקורקינטים החשמליים בגין עבירות תנועה.
אכיפת המשטרה מתמקדת בעבירת בנסיעה על המדרכה, הרכבת נוסע בניגוד לחוק, רכיבה על מעבר החציה ורכיבה מתחת לגיל 16 על אופניים חשמליים המנוגדת לחוק. עד כה נהרגו ב-2019 שישה רוכבי אופניים חשמליים. ב-2018 נהרגו 19 רוכבים כאלה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכל שנה נפגעים יותר ויותר בני אדם בתאונות עם אופניים חשמליים ונדמה שבמשרד התחבורה והבטיחות לא ממש מתרגשים מכך. למרות הנתונים הקשים במשרד לבטיחות בדרכים מתעלמים מאוכלוסיית הרוכבים ולא דואגים לסלול עבורם שבילי רכיבה בטוחים. כדי למנוע את ההרוג הבא חייבים להגביר את האכיפה המשטרתית ובעיקר את האכיפה של הפקחים העירוניים. במקביל חייבים להגביר את המודעות בקרב הציבורי לחשיבות חבישת קסדה ורכיבה על פי החוק וכללי הבטיחות".