רגע לפני כניסתה של שנת 2019, נדהמו חמישה מנצחי מקהלות ותיקות ושני עובדי מקהלות בכפר סבא לקבל הודעות מעיריית כפר סבא על סיום העסקתם כבר בתחילת חודש פברואר הקרוב, וכן זימונים לשימוע, כאשר פיטוריהם צפויים להיכנס לתוקף באופן רשמי כבר בחודש הבא.
1 צפייה בגלריה
מה היה כל כך דחוף לעירייה? מקהלת השרון | צילום: פרטי
מה היה כל כך דחוף לעירייה? מקהלת השרון | צילום: פרטי
מה היה כל כך דחוף לעירייה? מקהלת השרון | צילום: פרטי
כחלופה, הציעה העירייה פתרון זול: העסקתם באמצעות החברה העירונית לתרבות ופנאי, תוך איבוד חלק מזכויותיהם ותנאים סוציאליים שלהם זכו עד כה, אם לא יסכימו לתנאים. לדברי גורם בעירייה, "כביכול הכל ממשיך כרגיל, רק דרך העברת התשלום לעובדים משתנה".
מקהלת השרון היא אחת מבין חמש המקהלות המאוימות בפירוק, עקב פיטוריהם הצפויים של המנצח ושל הפסנתרנית, שאתם הם עובדים כבר 12 שנה. "לא ברור מאיפה זה מגיע", אומרת שרה טרוסטלר, החברה במקהלה כבר 40 שנה. "ישבנו בחזרה של המקהלה אבלים ממש. הדבר המדהים הזה עומד להילקח מאתנו. המוזיקה היא בנפשנו, ואני עצובה מאוד וחרדה לעתיד".
אמרו לכם מה הסיבה?
"שמעתי שאולי הסיבה היא הגיל של חברי המקהלה. אנחנו מתכנסים כבר המון שנים ומוותרים על כל פעילות אחרת. אני קוראת ליום ראשון שבו אנחנו נפגשים לחזרות, יום ראשון הקדוש. זו ממש תרפיה בעבורנו. יש לנו קונסבטוריון בין הטובים בארץ, עם מיטב המורים. השתתפנו בפסטיבל הנושפים וביום המקהלה הבין-לאומי. עכשיו לא ברור מי יחליף את המנצח ואת הפסנתרנית שלנו, שנמצאים אתנו כל כך הרבה שנים. כבר בתחילת חודש פברואר הם לא יהיו אתנו, אלא אם כן נהיה מוכנים להתגייס ולשלם באופן פרטי להם ולמקום שבו אנו עורכים את החזרות".
לדבריה, חברי המקהלה נותרו המומים, ועם המון שאלות חסרות מענה. "מהן הגזירות הבאות? השלב הבא יהיה סגירת הקונסרבטוריון?", היא שואלת בכאב. "כמה כסף זה כבר יחסוך לעירייה? כל חברי המקהלה שילמו לעירייה לכל השנה, ולא ברור מדוע צריך לעשות את הצעד הזה בחטף, למה עכשיו? זה נעשה בצורה דיסקרטית מאוד, ומשהו פה מריח לא טוב. פניתי לכמה חברי מועצה חדשים ואני מקווה שהם יוכלו לעזור".
מי שכבר החליט לפעול בנושא הוא עילאי הרסגור‑הנדין. הוא הגיש שאילתא דחופה בנושא והודיע כי "נשקול את צעדינו בהתאם לתשובה שתתקבל. התרבות בכפר סבא היא חלק מהותי מהאופי של העיר שלנו. המקהלות והתזמורות העירוניות מגיעות להישגים מרשימים, ומאפשרות לנו ליהנות מתרבות באיכות גבוהה. לא אתן לפגוע בהן".
מעיריית כפר סבא נמסר: "פעילות המוזיקה מרוכזת זה שנים בחברה לתרבות ופנאי, שבמסגרתה פועלים גם הקונסרבטוריון העירוני, התזמורת הקאמרית כפר סבא, תזמורות המבוגרים ומקהלות הנוער. בנוגע לשבעת העובדים, חשוב לציין כי שלושה מהם פעלו כעובדים עצמאיים, אחד מהם עבר את גיל הפרישה לגמלאות ושלושה אחרים הועסקו כעובדי עירייה. המהלך נועד להיטיב ולהסדיר את העסקת העובדים ואת פעילות העירייה, ואין ולא תהיה פגיעה בשכרם או הרעה בתנאי העסקתם".