בדגימות שנערכו לחסרי חוליות מסוג אצטלנים באתרים לאורך חופי ישראל, ובהם בחופי הרצליה, נמצאו חלקיקי מיקרו-פלסטיק שגודלם קטן מחמישה מ"מ בבעלי חיים שונים לאורך החופים. בבעלי חיים רבים נמצאו גם כימיקלים מסוג פתאלטים, שמשמשים את תעשיית הפלסטיק ועלולים לגרום למגוון נזקים, ביניהם שיבושים הורמונליים.
3 צפייה בגלריה
צילום: המשרד לאיכות הסביבה
צילום: המשרד לאיכות הסביבה
צילום: המשרד לאיכות הסביבה
המחקר, שנערך במעבדתה של פרופ' נועה שנקר מבית הספר לזואולוגיה של אוניברסיטת תל אביב ופורסם במלואו באתר ynet בהובלת הדוקטורנטית גל ורד מבית הספר לזואולוגיה שבפקולטה למדעי החיים, ובשיתוף פרופ' דרור אבישר ואביב קפלן מבית הספר לסביבה ומדעי כדור הארץ שבפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב, מעלה ממצמאים מדאיגים מאוד שעלולים לפגוע בבעלי חיים ובעקיפין באדם.
כידוע, כבר לפני עשור גילו חוקרים כי חלקיקי פלסטיק זעירים חודרים לגוף האדם בגלל המזון והשתייה.
החלקיקים המיקרופלסטיים הקטנים ביותר מסוגלים להיכנס למערכת הדם, למערכת הלימפה ואף להגיע לכבד. חוקרים נוספים מתריעים מפני הסכנה שלא ניתן לחמוק ממנה. "אנשים לא יכולים להימנע מאכילה, שתייה ונשימה של חלקיקי פלסטיק שגורם להשפעות מזיקות. כל אלה מגדילים את הסיכון לחלות בזיהומים חיידקיים, לחדירת כימיקלים מזיקים לגוף, לשיבוש פעילות מערכת העיכול ולהשפעה על המערכת החיסונית. חוקרים מעריכים שכמעט חמישה אחוזים מהפלסטיק שמיוצר בתעשיית המזון ימצא את דרכו בסופו של דבר לים, שם הוא נצרך על ידי דגים ויצורים ימיים אחרים.
3 צפייה בגלריה
צילום אילוסטרציה: shutterstock
צילום אילוסטרציה: shutterstock
צילום אילוסטרציה: shutterstock
כאמור, המחקר החדש מעלה ממציאים מדאיגים: "בכל האתרים שבדקנו מצאנו איצטלנים (בעלי חיים חסרי חוליות מהם ניזונים דגי מאכל א.א) עם חלקיקי מיקרו-פלסטיק, ובמרבית האתרים מצאנו גם תוספים תעשייתיים מסוג פתאלטים", אמרה החוקרת גל ורד. "הצטערנו לגלות רמות גבוהות של תוספי פלסטיק בחופי רחצה שרבים מאיתנו נוהגים לפקוד עם ילדינו".
יש לציין בהקשר זה כי עמותת צלול בשיתוף עיריית הרצליה החלה כבר לפני שנה, בפיילוט שאמור להסתיים בסוף השנה הנוכחית, שאמור לשים קץ לכל השימוש בכלים חד-פעמיים בעיר. מדובר בפרויקט, עליו כתבנו בהרחבה, סביבתי ראשון מסוגו בארץ אשר התחיל מבניין העירייה וימשיך בהדרגה גם למוסדות החינוך ולאירועים העירוניים.
3 צפייה בגלריה
צילום: אוניברסיטת תל אביב
צילום: אוניברסיטת תל אביב
צילום: אוניברסיטת תל אביב
"המחקר שלנו מדליק נורה אדומה לכל הציבור בישראל," מסכמת פרופ' שנקר. "גם אם לא תמיד ניתן לראות זאת בעין, הממצאים מראים שהחופים שלנו מזוהמים במיקרו-פלסטיק ובכימיקלים שמקורם במוצרי פלסטיק. פלסטיק הוא חומר שיצר האדם לשימושו, והוא נמצא בשימוש רחב ביותר, אך הוא יכול להיות מסוכן לסביבה וגם לנו. לכן כולנו מחויבים להשתמש בו באחריות. בנוסף למחזור בקבוקים ואריזות, אנחנו קוראים לציבור, בין היתר, להפחית את השימוש במוצרי פלסטיק ובפרט במוצרים חד פעמיים. זה בידיים שלנו!".