השבוע הסתיים בית הספר של החופש הגדול, והורים לתלמידים בית הספר יצחק שדה בכפר סבא מדווחים על החוויה הקשה שעברו ילדיהם. לטענתם, כבר ביומה הראשון של הפעילות המורה קיבלה את פניהם בצעקות והגיבה בצרחות על כל פעולה שביצעו. "יחסה היה מעליב ולא מכבד ועל פי עדויות הילדים, היא אף כינתה כמה מהם 'טיפשים'", טוענים ההורים. במכתב שכתבו בתום השבוע הראשון למנהלת מחלקת החינוך, ציינו ההורים שמדובר במורה ש"מדברת אל הילדים באלימות, באופן פוגע ומזלזל וצועקת בלי סוף. ילדים וילדות אינם רוצים יותר ללכת לבית הספר בשל האווירה הקשה ששוררת שם. שלא לדבר על כך שהתכנים משעממים. נראה כי לא נעשתה חשיבה כלשהי כיצד לעניין ולאתגר את הילדים, אין שום בקרה על התכנים המועברים בהתאמה לגיל הילדים, ואין שום בקרה על ההתנהלות המתרחשת בכיתה.
2 צפייה בגלריה
"שמו דגש על משמעת ולא על חוויה כיפית"
"שמו דגש על משמעת ולא על חוויה כיפית"
"שמו דגש על משמעת ולא על חוויה כיפית"
(אילוסטרציה: shutterstock)
קראו גם >>>>
"שאלות רבות עולות לגבי הניהול והטיפול בילדים שלנו - האם הצוות 'עייף', פועל ללא רצון והילדים, כפועל יוצא, מרגישים אומללים וחסרי אמון בצוות. איפה הניסיון החינוכי של הצוותים האמונים על הנושא מלבד לסלק ילדים בקלות שלא לומר לנהל שיח מכיל עם הילדים שבמסגרת?"
לטענת ההורים, ילדים שהפריעו הוצאו מהכיתה ורבים הסתובבו בחוץ ללא השגחה. כמו כן ילדים שהיו מעורבים באירועי אלימות נקראו לוועדת משמעת והושעו מפעילות ליום אחד או יותר.

"צוותים חסרי אנרגיה"

אחת האימהות לילד שהושעה מבית ספר פנתה לראש העירייה רפי סער ולמנהלת מחלקת החינוך היסודי אסנת חכמון (עם עותק לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון) וביקשה את התערבותם לאחר "טיפול לקוי ויחס לא הולם", כדבריה, שהביאו לסילוקו של בנה מהמסגרת מבלי לנסות למצוא דרך חינוכית נאותה להביא את הילד לשיתוף פעולה. לדבריה, בוועדת המשמעת נוצר שיח קר ומנותק מהילד. הצוות החינוכי הציף את הטענות מול הילד ולא נתן לו להרגיש רצוי. לטענתה, בניגוד לדיווח כאילו היה מעורב בעשרות מקרי אלימות, הוא מעולם לא נהג באלימות מלבד הפרעות קטנות מדי פעם. לדבריה, "בשל ניהול כושל יש נטייה להטיח את האשמה בילדים ואף אחד לא מצא פתרונות".
2 צפייה בגלריה
בית ספר יצחק שדה
בית ספר יצחק שדה
בית ספר יצחק שדה
(צילום: פרטי)
אם אחרת לילד, גם היא אשת חינוך, אומרת: "החזון של בית הספר של החופש הגדול היה לאפשר לפרחי הוראה להשתלב עם מוטיבציה וחשיבה יצירתית. בינתיים אנו מקבלים צוותים מבית הספר, חסרי אנרגיה. אנחנו לא חשים שיש טיפול מסור וחדור מוטיבציה. הכיתה של הבן שלי, למשל, כיתה לא פשוטה, הייתה צריכה לפגוש צוות רענן שערוך לקראת מה שעומד לפניו, עם יותר השקעה מאשר רק דפי עבודה ויצירה. הם פגשו מורה ללא הכשרה מתאימה, שצרחה בתוקפנות ובגסות. הילדים ראו שהמורה מתנהגת כך והבינו שגם הם יכולים לשבור את הכלים והחלו ב'התנהגויות קרימינאליות', כדברי המנהלת. התחושה שלי שבבית הספר של החופש הגדול שמו דגש על משמעת והקניית הרגלים, ולא עשו להם שום דבר כדי לייצר חוויה כיפית. הבן שלי, למשל, איבד כל עניין בתכנים, ובית הספר נתפש בעיניו כרע הכרחי".
"לי ולילד שלי היה חשוב שיישאר עם החברים שלו במסגרת המוכרת במקום המוכר", אומרת אם נוספת, "אבל אותו מקום הרגיש זר פתאום. עצוב שהילד התחנן שלא אכריח אותו ללכת, ספר את הימים אחורה עד לסיום הקייטנה. יש בי רגשות אשם שגרמתי לילד שלי ללכת למקום שהוא לא רוצה להיות בו. אבל אין לי ברירה. אני לא יכולה לעזוב את העבודה ולשבת איתו בבית. מתייחסים להורים כאל קהל שבוי. יודעים שאנו חייבים את המסגרות הללו כדי להמשיך לעבוד והם מתנהלים ככל העולה על רוחם - מתפשרים על אנשי צוות, על תכנים, רק כדי להעביר 'עוד יום' של קייטנה ולהגיד 'עשינו'. למישהי כמוני, אם חד הורית, אין יכולת וגם לא רצון לשלם אלפי שקלים לקייטנות פרטיות. אחרי שפרסמתי פוסט בנושא, וכיניתי את מה שקורה 'ביזיון', התקשרה אליי האחראית על מערך הקייטנות בעיר וביקשה לדעת למה כוונתי. סיפרתי לה. אחר כך נציגי ההורים נפגשו עם מנהלת בית הספר. בעקבות הפגישה לא חל שינוי לאורך זמן ולא הרגשנו שקיבלנו מענה".

תגובת העירייה

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "פניית ההורים באשר למורה מטופלת בכובד ראש וברגישות הראויה. מפאת צנעת הפרט, לא ניתן לפרט את מלוא התמונה. באשר לתכנים המועברים בכיתה - קייטנות הקיץ ברחבי העיר כוללות שורה ארוכה של תכנים מעשירים ומהנים ברוח חופשת הקיץ, ובהתאם לתכנית משרד החינוך".