לאחרונה פורסמו כתבות שונות על כך שתושבי המרכז סובלים מריח ועשן שריפות המתקיימות באתרי פסולת פיראטיים ברשות הפלסטינית ועל אוזלת ידו של המשרד להגנת הסביבה, שמעביר את האחריות למינהל האזרחי.
4 צפייה בגלריה
שריפות פיראטיות
שריפות פיראטיות
שריפות פיראטיות
(צילום: דוברות המועצה האזורית דרום השרון)
בעיית השריפות הפיראטיות מורגשת כעת בגלל המצב בשטחי הרש"פ גם באזור גוש דן, אך למעשה היא קיימת כבר תקופה ארוכה גם בישובים ערבים בתוך ישראל. תושבי הישוב הקהילתי צור יצחק שבמועצה האזורית דרום השרון למשל, מתמודדים ברמה יומיומית עם נזקי שריפות פסולת המתקיימות בטייבה הסמוכה ותושבי גוש חורשים (הישובים נירית, מתן, ירחיב וקיבוץ חורשים) סובלים גם הם מהשלכות השריפות הפיראטיות מהישובים הישראלים ג'לג'וליה, כפר קאסם וגם מהישובים הפלסטינים הסמוכים כמו חאבלה וראס עטייה.

4 צפייה בגלריה
שריפות פיראטיות
שריפות פיראטיות
שריפות פיראטיות
(צילום: דוברות המועצה האזורית דרום השרון)

"מאז תחילת המלחמה תדירות השריפות גוברת", אומרת ליטל רהב, סגנית ראש המועצה האזורית דרום השרון ותושבת צור יצחק. "רוב הפקחים האמונים על הגזרה בה אנו נמצאים גויסו למילואים, כך שמגדרה עד חדרה יש כיום פקח אחד האמון על המשימה. בנוסף, מכיוון שעיקר הפעילות נעשית על ידי עבריינים, דרושה התערבות של כוחות בטחון ואלה מנותבים למשימות אחרות מאלה גם בשגרה וגם כעת בחירום. על כל אלה, לא נעשית בקרה על פינוי אשפה תקין ברשויות, כך שיש מקומות בהן הפסולת נאספת אך מושלכת בנקודות שונות באזורי תעשייה ונשרפת, מתוך רצון לחסוך בעלויות הטמנה.

4 צפייה בגלריה
עשן מעל גן ילדים
עשן מעל גן ילדים
עשן מעל גן ילדים
(צילום: דוברות המועצה האזורית דרום השרון)

עד לאחרונה ומזה כמה חודשים היו בעיות חוזרות ונשנות עם פינוי אשפה ביתית בטייבה, והיו מקרים רבים בהם תושבים שרפו אשפה בחצרות הבתים. משרד הפנים לא התערב ולא סייע לטייבה ותושבי האזור שסובלים מזיהום אוויר ומפגעים תברואיים בעקבות כך. לא יתכן שאנשים סופגים מדי יום מחלון ביתם עשן שריפות, ונחשפים לריח בדרכם עם ילדיהם לגן או לבית הספר. זכותם הבסיסית של אנשים לנשום אוויר נקי ולהימנע מזיהום אויר והמדינה חייבת להתעורר".
ר' תושב צור יצחק מספר: "אנחנו גרים בבית עם גינה ומרפסת אבל התחושה שאנחנו כלואים בתוך ביתנו. בשעות אחה"צ והערב אנחנו לא יכולים לצאת לגינה. אפילו החלון בשירותים נשאר סגור כדי שלא יכנס הריח הנוראי לביתנו. כבר אי אפשר לעשות ספורט בחוץ, לצאת להליכה או לריצה. התחושות שלנו קשות ואנחנו מצפים שהמדינה תמצא פתרונות מידיים.

4 צפייה בגלריה
אושרת גני גונן
אושרת גני גונן
אושרת גני גונן
(צילום: דוברות המועצה האזורית דרום השרון)

מדוח מרשם הפליטות לסביבה (המפל"ס) השנתי של המשרד להגנת הסביבה שפורסם השנה, עולה כי בשנת 2022 היו שריפות הפסולת אחראיות ל-74% מפליטת החומרים המסרטנים או החשודים כמסרטנים לאוויר בישראל ול-28% מפליטת החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5) - חלקיקים החודרים לעומק דרכי הנשימה והריאות, מעלים את שיעורי התחלואה הנשימתית והלבבית ופוגעים בתפקודי הריאות. זו השנה החמישית ברצף ששריפות הפסולת מתועדות במפל"ס כגורם זיהום אוויר מרכזי, ולמרות זאת המדינה לא עושה מספיק כדי למגר את התופעה.

קראו גם:

ראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני גונן: "הממשלה חייבת לשים את מיגור שריפות הפסולת על סדר היום הציבורי ולגבש תוכנית לאומית למיגור התופעה. יש להגדיל במיידי את כוח האדם העוסק באכיפה מול עברייני הפסולת ולהטיל חלק מהאחריות בנושא גם למשטרה הכחולה. צריך להבין שללא טיפול יסודי בתופעה, המדינה תצטרך להשקיע הרבה יותר כספים בטיפול בתחלואה שעלולה לעלות בעקבות חשיפה ארוכת טווח לזיהום אוויר.
"שמירה על אוויר נקי, בריאות האזרחים ושמירה על השטחים הפתוחים חייב להיות אינטרס לאומי של מדינת ישראל. אנחנו פועלים בנושא מול כל הגורמים האמונים בחמש השנים האחרונות ודורשים פתרונות אפקטיביים ולא עוד סחבת. אנחנו שמחים על כך שהמשרד להגנת הסביבה הקצה לאחרונה 17 מיליון ₪ לטיפול בנושא עבור יישובי השומרון ומצפים שגם אזורנו יקבל התייחסות ומשאבים לטיפול בכך".