במשך שנים הוזרמו שפכי העיר קלקיליה מתחת לגדר ההפרדה אל שטחי המועצה האזורית דרום השרון. השפכים, פיראטיים ברובם, זרמו אל נחל ציר שעובר ביישובי המועצה נווה ימין, אלישמע ושדי חמד, משם התחברו עם נחל קנה וזרמו עד לירקון. שפכים אלה הובילו לזיהום הנחלים, לפגיעה בחי בו, למפגעי ריח ובריאות ופגעו באיכות החיים של תושבי הישובים וכמובן בטבע.
2 צפייה בגלריה
שפכי ביוב הזורמים מתחת לגדר ההפרדה השבוע
שפכי ביוב הזורמים מתחת לגדר ההפרדה השבוע
שפכי ביוב הזורמים מתחת לגדר ההפרדה השבוע
( צילום: פרטי)
קראו גם >>>>
כזכור, רק לפני חודש פרסמה רשות נחל הירקון כי בכמה מקומות לאורך הירקון נראו דגים מתים רבים או כאלו שנמצאים במצוקה, וברשות העריכו כי מדובר בזיהום מקלקיליה. זיהום זה הוא רק האחרון ברשימה: שפכים מאזור קלקיליה מזהמים בקביעות את נחל ציר ונחל קנה, מיובלי הירקון, וגורמים למפגע סביבתי כמו גם למטרדי ריח קשים הפוגעים בחיי התושבים.
"נחל הירקון נמצא בשיקום מספר שנים, ובתקופה הזו הדגים היו עולים נגד הזרם מכיוון תל אביב. השנה לא נצפה אפילו דג אחד במעלה הנחל, ובגלל זיהום נחל קנה עבודה של שנים נמחית בכמה רגעים", התלונן לאיוסי דמארי, המרבה לטייל וליהנות מהנחל. "לא ייתכן שבמדינה מודרנית ומתקדמת כמו ישראל לא מוצאים פתרון לזיהום הגולש לנחל הירקון. מישהו צריך לתת תשובה כדי לשים סוף לזיהום".
2 צפייה בגלריה
דגים מתים בירקון
דגים מתים בירקון
דגים מתים בירקון
(צילום: יונתן רז, רשות נחל הירקון)
באיגוד ערים דרום השרון המזרחי לביוב מסרו, כי השפכים שמוזרמים לנחל ציר ונחל קנה מגיעים משטח שבשליטת הרשות הפלסטינית. נחל ציר שמתחיל במערב השומרון ממשיך לעבר נחל קנה, מיובליו הגדולים של נחל הירקון. באיגוד מסבירים כי "בעקבות תקלות חוזרות במערכת הביוב של קלקיליה וכן בקו השפכים של אלפי מנשה, מוזרמים שפכים רבים לכיוון ואדי א־סהלה ונחל ציר".

ביוב פיראטי

אלא שעתה, כך מקווים, מי הביוב של קלקיליה לא יזהמו יותר את הנחלים באזור, זאת לאחר שלאחרונה קיימה ראש המועצה האזורית אושרת גני גונן סיורים בשטח עם יו"ר רשות המים גיורא שחם וביקשה לרתום את הרשות לטיפול בנושא. ואכן, לפני כחודש החליטה רשות המים לבצע פרויקט מתקני תפיסה לשפכים, שנבנים מבטון ויהיו קבועים בשטח במקומות בהם יוצא הביוב מתחת לגדר ההפרדה, כך שיאפשרו את תפיסתו של הביוב והעברתו בצנרת מסודרת למט"ש (מכון טיהור שפכים) האזורי לטיפול והשבה לחקלאות. יש לציין שכל שפכי נפת קלקיליה מוזרמים למט"ש דרום השרון המזרחי, ומתקני התפיסה נועדו לתפוס ביוב פיראטי שמוזרם באופן לא מוסדר. החברה הכלכלית לפיתוח דרום השרון נרתמה לתכנון, ומובילה את ביצוע הפרויקט בימים אלה על ידי חברת דניה סיבוס, שזכתה במכרז והחלה בבנייתם של שלושה מתקני איסוף ותפיסת שפכים, אשר יוזרמו לאיגוד ערים דרום השרון המזרחי לטיפול. זאת, במקום לזרום לירקון, לזהמו וליצור מפגעי ריח ופגיעה בחי שבנחלים. עלות הפרויקט כ־1.5 מיליון שקל והוא מתוקצב על ידי רשות המים. על פי ההערכות, עוד כשלושה שבועות תסתיים הבנייה, וכבר כעת הופסקה הזרמת הביוב מאזור קלקיליה לשטחי המועצה.
גני גונן: "במשך שנים מי השפכים שהגיעו מהרשות הפלסטינית זיהמו נחלים בסביבה ופגעו באיכות החיים של תושבי הישובים הסמוכים ובשטחים הפתוחים. פרויקט זה שם את איכות הסביבה ושמירה על הטבע לנגד עיניו".