בחפירה שניהל אלירן אורן מטעם רשות העתיקות בשנת 2020 בשרון לפני הקמת אזור תעשייה בנווה ימין התגלו ממצאים מגוונים מתקופות שונות - החל בפריטים פרהיסטוריים ועד לפריטים מימי המנדט. בין הפריטים שנחשפו, מצא שחר קריספין חפץ מסקרן במיוחד; סביבון קטן, החסר את הידית ואת חודו, עשוי עופרת, בגודל 5 ס"מ. תיארוך ראשוני של הפריט, מצביע על כך כי הוא יוצר במאה ה-20, בן כ-100 שנים.
2 צפייה בגלריה
הסביבון שהתגלה
הסביבון שהתגלה
הסביבון שהתגלה
(צילומים: שחר קריספין ודפנה גזית, רשות העתיקות)
"בעוד שאיננו יודעים את כל הפרטים על הסביבון, ההערכה היא שהוא הובא לאזור עם המגורשים היהודים בגירוש יפו-תל אביב של שנת 1917", מסביר אלירן.

2 צפייה בגלריה
הערכות שהגיע על ידי מגורשי יפו
הערכות שהגיע על ידי מגורשי יפו
הערכות שהגיע על ידי מגורשי יפו
(צילום: שחר קריספין ודפנה גזית, רשות העתיקות)

"בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, הוציאו השלטונות העות'מאניים צו לגירוש תושבי יפו-תל אביב, וזאת כאמצעי מקדים לפלישה לאזור", מסביר ד"ר רועי מרום, היסטוריון העוסק בתקופה העות'מאנית המאוחרת. "בפועל, הצו נאכף בעיקר כלפי התושבים היהודיים. כתוצאה מכך, החלה נדידה של המגורשים לאזור כפר סבא, בסיוע המתיישבים הוותיקים בה, ובסיוע הפועלים שעבדו בשדות מזרחית לכפר סבא".
קראו גם >>>
אלירן מוסיף, כי "הסביבון נמצא בחווה חקלאית עות'מאנית, בסמוך למאגר מים גדול. סביר להניח כי אחד המגורשים שהתמקם באזור, עשה את דרכו למאגר המים ואיבד בדרך את הסביבון שלו. זה, שכב במקום וחיכה להתגלות- ולמסור לנו ד"ש מחנוכה של 1917!"