מספרים על הקרבות בסלון בבתי התושבים: השבוע יצא לדרך מיזם "לוחמים בסלון" שייסד ילי קלריך מרעננה. מדובר במיזם מקורי, המבוסס על פרויקט "זיכרון בסלון" בהם שורדי שואה מספרים את סיפורם שצבר תאוצה בכל רחבי הארץ. בין אלו שנתנו את ברכתם למיזם - שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר רא"ל במיל' בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו.
1 צפייה בגלריה
ילי קלריך ומפגש לוחמים בסלון
ילי קלריך ומפגש לוחמים בסלון
ילי קלריך ומפגש לוחמים בסלון
(צילומים: פרטי, עיריית רעננה)
קראו גם >>>>
במסגרת המיזם יגיעו לוחמי צה"ל שנפצעו בקרב לבתים של אזרחי ישראל ויספרו על הקרבות בהם נלחמו במלחמות, במבצעים ובפעילות מבצעית, על פציעתם הפיזית ו/או הנפשית ועל השיקום שעברו ועל דרך ההתמודדות שלהם ושל בני המשפחות שלהם עם הפציעה והשלכותיה.
המפגש הראשון יתקיים בשיתוף פעולה עם ארגון נכי צה"ל, עיריית רעננה ואורה ויאיר שני ההורים המאמצים של פצועי צה"ל פגועי הראש והוא יעסוק בהתמודדות של לוחמי צה"ל הלומי הקרב עם הפגיעה הפוסט טראומטית.
במפגש ידבר איתמר גלזר - לוחם צה"ל לשעבר בסיירת הנח"ל שנפצע במבצע "צוק איתן" וסובל מפגיעה פוסט טראומטית. רק לאחרונה הוכר איתמר כנכה צה"ל לאחר מאבק ממושך מול אגף שיקום נכי צה"ל במשרד הבטחון.
גלזר,30, הוא לוחם לשעבר שנאבק להכרה בפוסט טראומה. כבר שבע שנים שהוא משוחרר מצה"ל, אבל החוויות שעבר במבצע "צוק איתן" לא מניחות לו. שם הוא נלחם ביחד עם חברו הטוב, סגן רועי פלס ז"ל. "הוא עמד בחלון וחטף 3 טילים. הוא נהרג במקום, חיפשנו חלקי גופות שם", הוא מספר, "היו לי התקפי זעם על ההורים שלי, צרחתי עליהם בטירוף. ואז מתחיל שלב שאתה לא מרגיש כלום, אז צריך להרגיש איכשהו, משהו. בהתחלה ניסיתי אלכוהול וגם זה לא עזר לי להירדם, אז סמים. בשלב כלשהו התחלתי לשרוט את עצמי במקלחת".
כאמור, רק לאחרונה, ולאחר מאבק, הכיר בו משרד הביטחון כנכה צה"ל. קלריך: "מטרת המיזם הוא לחזק את התודעה בציבוריות הישראלית על החוב העצום שלנו כמדינה וכחברה כלפי אלו שחרפו נפשם ונפצעו במשימות למען ביטחון המדינה. כוונת המיזם שלי היא לא חלילה לעסוק בביקורת כלפי אגף שיקום נכי צה"ל במשרד הביטחון, אלא להביא את סיפורי הקרבות בהם השתתפו הלוחמים, סיפור פציעתם והדרך הארוכה שעברו בתהליך השיקום. המקרה הטראגי של איציק סעידיאן העלה לתודעה את מצבם של הלומי הקרב ואלו שפציעתם היא נפשית.
"אבל מעבר לכך, כל לוחם, גם אם לא חווה פוסט טראומה, סוחב איתו מראות קשים שאיתם הוא צריך להתמודד, גם אם הוא לא מאובחן קלינית או לא צריך להיות מאובחן. והמיזם הוא בעצם נותן פורקן גדול מאוד לכל הלוחמים הללו, שהשתתפו בפעילויות מבצעיות כאלו ואחרות, וראו פצועים והרוגים, בהם חבריהם הטובים ביותר. הם משתחררים ממשיכים בחייהם, אבל זו צלקת שנשארת. המיזם הזה נועד קודם כל לפרוק את אשר על לבם, ובנוסף, ולא פחות חשוב, הוא גם מיועד עבור תושבי ישראל שישמעו מה חיילים עוברים מעבר לדיווחי דובר צה"ל.
"אני חושב שזו הסיבה העיקרית מדוע רבים מאוד, גם במוסדות הרשמיים, כמו אגף השיקום וברשויות השונות, כולל אישים מצמרת השלטון מתעניינים במיזם".
לוחמי צה"ל שנפצעו בקרב שמעוניינים לקחת במיזם ולספר את סיפורם האישי או אנשים שמעוניינים לארח מפגש, מוזמנים לפנות למייל: yali.kelrich@gmail.com