"אתה יודע מה זה שבחור על הרצף האוטיסטי ממתין שעות בחום הקופח, כולו מבוהל ומפוחד, בעיר שהוא לא מכיר כשהוא אמור להגיע הביתה? וכל זה רק בגלל שחברת מטרופולין החליטה שהיא מבטלת את הקו למשך מספר שעות כי יש פקקים". רקפת גביש, אמו של רותם גביש בן ה-23, אוטיסט עם תפקוד בינוני, יוצאת למאבק במה שהיא מכנה "זלזול בבעלי צרכים מיוחדים, קשישים ואלו שחייבים להתנייד בתחבורה ציבורית".
2 צפייה בגלריה
"אתם יודעים מה זה לילד אוטיסט לחכות בשמש כמה שעות?"
"אתם יודעים מה זה לילד אוטיסט לחכות בשמש כמה שעות?"
"אתם יודעים מה זה לילד אוטיסט לחכות בשמש כמה שעות?"
(צילום: שרון טל)
קראו גם >>>
רותם משולב בקהילה באמצעות עמותה הנקראת "איתן כל אחד יכול" הנמצאת בנתניה, שם הוא לומד אומניות לחימה ומאמן אחרים. לאחרונה אגב, ביום המודעות לאוטיזם, הוא אימן את שר המדע והספורט חילי טרופר.
2 צפייה בגלריה
מימין, רותם גביש והודאל יחזקאל מנכ"ל עמותת "איתן כל אחד יכול"
מימין, רותם גביש והודאל יחזקאל מנכ"ל עמותת "איתן כל אחד יכול"
מימין, רותם גביש והודאל יחזקאל מנכ"ל עמותת "איתן כל אחד יכול"
(צילום: עמותת "איתן כל אחד יכול")
בכל יום נוסע רותם לעבודתו בבוקר בקו 610 מכפר סבא לנתניה ובשעות הצהריים הוא חוזר לביתו בכפר סבא באמצעות הקו. מדובר בקו היוצא בכל שעה עגולה, אלא שכאן, לדבריה של אמו רקפת, מתחילות הבעיות: "זה שבמטרפולין יש בעיות אני לא מחדשת לאף אחד", אומרת רקפת, "אבל זה שלאחרונה הבעיות החמירו, והן פוגעות גם באנשים עם מוגבלויות ועם צרכים מיוחדים, או קשישים, זה דבר שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום.
"או שהקו לא מגיע בשעה הייעודה, או שהנהג מגיע אבל הוא מחליט לדלג על התחנה כי סתם 'בא לו'. יש תחנות קבועות שנהגים לא עוצרים בהן, כמו התחנה בקניון ערים בכפר סבא. למה? אי אפשר לדעת. עכשיו, אם מדובר באנשים רגילים הם יכולים למצוא תחליף. אני למשל יכולה לנהוג, רותם שלי לא יכול לנהוג, לעולם הוא לא יוציא רישיון, וכמוהו אלפים, אז למה להתעלם מהם?
"השיא הגיע ביום ראשון לפני כשבועיים, היה יום חמסין, ובאותה עת התנהלה הפגנת הנכים שגרמה לפקקים באזור תל אביב כזכור, אז במטרופולין החליטו שהם מבטלים את הקו לכל שעות הצהריים. רותם ישב בשמש הקופחת במשך שעות והמתין. כולו היה מבוהל ומפוחד. הוא נמצא בעיר לא שלו. אתה יודע מה זה לאוטיסט שמשבשים לו את סדר היום? אנשים לא מבינים איזה השלכות יש לזה. הוא לא נרגע מזה.
"אני לא מתכוונת לוותר להם. אני לא אחיה לעד, ואני רוצה שהדברים יתנהלו כמו שצריך, גם לרותם וגם לאחרים במצבו בזמן שאני לא אהיה כאן כבר. אז אני מתלוננת למטרופלין ולמשרד התחבורה, וכל פעם הם אומרים לי שהנושא בטיפול, ושהנהג ההוא זומן לדיון משמעתי וכו'..
"דיברתי גם עם האחראי על התחבורה בעירייה סגן ראש העיר עילאי הרסגור, אאבל התשובות שהוא נתן לי היו מקוממות. אני לא מבינה, למה לא מצליחים להתעלות מעל הכול ומעל כל הפוליטיקה ולהבין שיש כאן אנשים שנפגעים קשה מהתנהלות המזלזלת הזו".
סגן ראש העיר, עילאי הרסגור מסר בתגובה: "לצערי, התלונה של רקפת היא לא היחידה, ולצערי הרב היא גם לא האחרונה. הבעיות עם התחבורה הציבורית, שאגב קיימות בכל הארץ, הן ידועות. ואצל חברת מטרפולין זה גיבנת שקיימת כבר כמה שנים טובות. לאחרונה יש שיפור משמעותי מאוד בשירות, ואני באופן אישי עושה הכול כדי למזער כל פגיעה. לצערי, זה עדיין רחוק מלהיות מושלם, ולכן ישנן בעיות מהסוג שתיארה רקפת".
מחברת מטרפולין נמסר בתגובה: "בתאריך המדובר התקיימה הפגנה גדולה במרכז תל-אביב, אשר שיתקה לחלוטין את צירי התנועה בכל גוש דן.
האוטובוס שהיה אמור לבצע את הנסיעה המדוברת, נתקע לפרק זמן של שעתיים באזור, ועל כן לא הצליח להגיע בזמן סביר לביצוע נסיעה זו.
בהינתן המצב בכבישים, לא ניתן היה למצוא חלופות אחרות מידיות. אנו מזכירים כי תחבורה ציבורית משמעותה רכבים, פקקים וכבישים ועל כן ייתכנו עיכובים או שיבושים, שאינם תלויים בנו. אלה התשובות אשר ניתנו לרקפת בעת פנייתה אל החברה".