"זכינו לאהוב", כך נקרא ערב הצדעה של בוגרי מגמת המוסיקה בתיכון אלון לאנשי מערכת החינוך בעיר שנערך בשבוע שעבר. על הבמה עלו, כל אחד בתורו, עברי לידר (יוצר הלהיט "זכיתי לאהוב", ששמו שימש השראה לשם האירוע), אפרת גוש, אלון עדר, נועם קליינשטיין, רן דרום (כיום מורה במגמה) ותלמידי המגמה כיום.
3 צפייה בגלריה
הבוגרים הכוכבים עם הנדלסמן
הבוגרים הכוכבים עם הנדלסמן
הבוגרים הכוכבים עם הנדלסמן
(צילום: מיכל סלע)
קראו גם >>>
"מגמת המוסיקה היא תובענית וצריכים להשקיע בלימודים", אומר מרכז המגמה מזה 20 שנה דן הנדלסמן (65), מלחין ומנהל הקונסרבטוריון ברמת השרון, שהחל את דרכו במגמה כמורה מיומה הראשון לפני כ-37 שנה, במהלכן טיפח כמה יוצרים ובהם הזמרות יעל נעים (פעמיים פרס הגראמי הצרפתי), ריף כהן ויהוא ירון, המנצח רני קלדרון, פסנתרן הג'אז ירון הרמן והגיטריסטית ליאת כהן, וכמובן חמשת המוסיקאים שחברו השבוע למופע משותף עם תלמידי המגמה כיום. התלמידים הצעירים הכינו עיבודים מיוחדים לשירים ישנים וחדשים שביצעו הוותיקים יחד עם נגנים, זמרות וזמרים הלומדים כיום במגמה.
3 צפייה בגלריה
עברי לידר. הוחתם בהליקון מיד אחרי התיכון
עברי לידר. הוחתם בהליקון מיד אחרי התיכון
עברי לידר. הוחתם בהליקון מיד אחרי התיכון
(צילום: מיכל סלע)
"התלמידים האלה, שעוסקים במוסיקה באופן טוטאלי (18-12 שעות שבועיות בבית הספר, בנוסף לקונסרבטוריון, למקהלה הקלאסית, וללימודי הליבה כולל עוד מקצוע אחד מוגבר), הם גם תלמידים טובים, שרוצים ללמוד עוד ועוד, הם יודעים לנצל את הזמן, יודעים על מה לוותר ומאושרים מאוד. אנו מכניסים אותם לעומקה של המוסיקה וכל מי שנכנס – הופך לאדם אחר. לא כולם הופכים כוכבים".

זיכרונות מבית הספר

אחד מה"כוכבים" הוא עברי לידר (47), לשעבר תושב הרצליה, שבגיל 5 החל ללמוד פסנתר, בגיל 7 החל להלחין, כנער ניגן והופיע בלהקות שונות, בגיל 20 החל להלחין ללהקות מחול, ובהמשך לסרטים, בגיל 23 הוציא את סינגל הבכורה שלו ומאז הוציא 12 דיסקים.
"הגעתי לתיכון אלון בגיל 15", הוא מספר, "נער צעיר ורציני, שכבר הלחין והקליט, אבל לא מקצועי. רציתי מאוד ללמוד ולהשתפר, באותה תקופה התעניינתי בפופ, רוק, ג'אז ומוסיקה אלקטרונית וחיפשתי את המקום שהכי יאפשר לי להתפתח לכיוונים שונים. היו אז שני בתי ספר – תלמה ילין בגבעתיים ותיכון אלון. בחרתי בתיכון אלון, ולמרות שהיה קרוב יותר מתלמה ילין, הייתי צריך בכל בוקר לנסוע שעה באוטובוס. באודישן התרגשתי מאוד אבל הייתי חדור מוטיבציה. הבאתי איתי והרכבתי את כל הציוד האלקטרוני שלי וניגנתי יצירות שכתבתי. במגמה למדתי תולדות המוסיקה, תיאוריה, הרמוניה, סולפז', כל מה שחשוב למוסיקאי. הייתי תלמיד טוב במוסיקה ופחות במקצועות אחרים, אבל השלמתי את הבגרות. תיכון אלון היה מבחינתי כור היתוך ודני הנדלסמן היה המנטור שלי. כבר במהלך הלימודים הוא לקח אותי לעזור לו בעיבודים למוסיקה שהוא הלחין לתיאטרון. בהמשך הוא עזר לי כשהתחלתי להלחין ללהקת בת שבע".
"כששמעתי את עברי באודישן", נזכר דן הנדלסמן," אמרתי שאני מתחייב שהילד הזה יהיה מוסיקאי ויגיע להישגים. הוא היה צמא ללימודי מוסיקה ובלע הכול בלהט. הייתי בטוח שהוא יהיה מלחין ומעבד מוסיקלי ואכן במגמה הוא בכלל לא שר. הייתה לו להקה והוא היה המלחין, המעבד והמפיק, אבל אף פעם לא בפרונט. הוא היה בן טיפוחיי וכשהזמינו אותי מהקאמרי להלחין מחזמר לילדים לקחתי את עברי שיעזור לי להכין את פס הקול. בהתחלה הסתכלו עליי בעין עקומה שלקחתי ילד. אחרי שהוא סיים את התיכון הוא הוחתם על ידי הליקון לדיסק ראשון וכל הנגנים שלו היו בוגרי המגמה".

"חלמתי להתקבל"

גם הצעירה שבחבורה, נעם קליינשטיין (20) מרמת השרון, כיום חברה בלהקה צבאית, משתפת פעולה עם חבריה ללימודים. "רוב חברי הלהקה שלי למדו איתי במגמה", היא אומרת, "אנחנו מופיעים ביחד כבר יותר משנתיים עם חומרים שלי, והכול בזכות זה שנפגשנו בתיכון. זה היה החלום שלי להתקבל לתיכון אלון. כל חברי הלהקה הצבאית שבה שירתה אחותי משי למדו באלון ותמיד סיפרו כמה מדהים וכמה כדאי ללמוד שם. באודישן הייתי בלחץ שיא. ביקשו להביא מלווה והחלטתי לנגן לעצמי למרות שאמרו שלא כדאי. בשני השירים ששרתי עצרו אותי באמצע וחשבתי שכבר לא אתקבל וכדאי להתחיל לחפש בתי ספר אחרים, אבל אז התקשרו להגיד שהתקבלתי. באלון נתנו לי כלים ליצור, מסגרת ליצור, ואנשים ליצור איתם, הרגשתי שראו אותי ונתנו לי את החופש להיות עצמי, ועם זאת דחפו אותי להרחיב ולהעמיק את הידע ואת היכולות שלי. להופיע על אותה הבמה עם אמנים כמו עברי לידר, רועי בר נתן, אלון עדר, רן דרום ואפרת גוש זה כבוד עצום בשבילי. לא חשבתי שאגיע אליו בגיל 20".
3 צפייה בגלריה
נועם קליינשטיין. "כבוד עצום בשבילי"
נועם קליינשטיין. "כבוד עצום בשבילי"
נועם קליינשטיין. "כבוד עצום בשבילי"
(צילום: מיכל סלע)
לא רק נעם קליינשטיין באה מבית מוסיקלי, גם הזמר והמלחין אלון עדר (37), בנו של הגיטריסט ומנהל בית הספר רימון יהודה עדר והשחקנית-זמרת מיקי קם. "אלון הגיע אלינו רק בכיתה י"ב והשתלב מיד", נזכר הנדלסמן, "הוא מצא נגנים וביצע את השירים שלו. אני עצמי לימדתי 15 שנה ב'רימון' ומכיר היטב את אבא שלו, אבל אלון הגיע לאודישן לבדו, והיה ברור שגם בלי קשר להוריו הוא יבלוט".
אחת מהזמרות הייחודיות בארץ, אפרת גוש (37), הגיעה למגמת המוסיקה בתיכון אלון לאחר ששרה במשך שנים במקהלה קלאסית בהרצליה. "היא הייתה ילדה עם קול מיוחד, בכל הרבדים, שרצתה לשיר פופ ורוק", מספר הנדלסמן, "היא אומנם עזבה את בית הספר בכיתה י"ב אבל המשיכה להגיע לכל ערבי המגמה, ובדיסק הראשון שלה ניגנו כל חבריה ללימודים. היא מוסיקאית מוכשרת ביותר".
לדברי מנהלת תיכון אלון אנדי קליסקי "מגמת המוסיקה בתיכון אלון, כמו גם מגמות האמנות האחרות, מיישמת הלכה למעשה ויום-יום את החזון החינוכי של התיכון לטפח בני אדם החותרים למצוינות ולמיצוי יכולותיהם - במישור האישי, החברתי, ערכי. מגמות האמנות של התיכון מובילות ברמה ארצית, ולראייה הבוגרים".