כשאלדר בן ארי התגרשה לפני ארבע שנים היא נקלעה למלחמת הישרדות. "בלי רשת ביטחון, עם ילדה בכיתה א' ותינוקת בת חמישה חודשים, מצאתי את עצמי במציאות שבה כל שני וחמישי אני צריכה להגיד 'לא' לכדור גלידה ב־16 שקל, שפתאום נראה לי כמו הוצאה מטורללת", היא מספרת. "כשעזבתי את הבית לקחתי קצת רהיטים, וזהו. השארתי הכל לגרוש שלי, במטרה להימנע ממלחמות וגם כי האמנתי שאסתדר כלכלית, אבל לא כך היה.
אלדר בן ארי. "פתאום כדור גלידה ב־16 שקל נראה לי כמו הוצאה מטורללת" אלדר בן ארי. "פתאום כדור גלידה ב־16 שקל נראה לי כמו הוצאה מטורללת"
אלדר בן ארי. "פתאום כדור גלידה ב־16 שקל נראה לי כמו הוצאה מטורללת"
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם >>
"לאט לאט התחלתי לדבר עם אימהות גרושות אחרות והבנתי שהמציאות שאני חווה היא המציאות שכמעט כולנו חוות. כי ברגע שאת מתגרשת, אוטומטית המצב הכלכלי שלך הופך רע יותר. ממשק בית של שתי משכורות את הופכת למשק בית של משכורת אחת. את גם הרבה פחות זמינה לעבודה ולקריירה, פחות יכולה לצאת לפגישות, וכשהילדות חולות, את איתן. המון אימהות גרושות מרגישות שהן מחסירות מהילדים שלהן דברים שיכלו לתת להם אלמלא הגירושים", היא מודה.
ואם זה לא מספיק, הרי שפתאום היא גם הבחינה שמשק בית של אם וילדיה לא נתפס כמשפחה שלמה בעיני העולם, ולא מהווה קהל יעד מהסוג שמנסים לטרגט או לתפור חליפה למידותיו, כמעט באף תחום. "בתי מלון, למשל, מתמחרים חדר לפי תבנית של זוג פלוס. כלומר, אם אני רוצה לנפוש עם הילדות שלי, שאחת בת עשר והשנייה בת ארבע וחצי, הגדולה מתומחרת כמו גבר בגילי, על אף שהיא לא משתמשת במתקני הספא של המלון, לא אוכלת כמו גבר בן ארבעים וברוב המקרים אנחנו ישנות באותה המיטה", היא אומרת.
שם, בין מודעות, תסכול ונטייה יזמית, נזרעו הזרעים למיזם "סופ"ש עם אמא" שמאגד אימהות חד־הוריות לכוח צרכני. אם תרצו, ההסתדרות של הנשים הגרושות, היחידניות והאלמנות בישראל, שיצאה לדרך לפני כשלושה חודשים והספיקה לצבור כבר אלפי חברות וגם כמה הישגים נאים.

בונה קהילה

בהתחלה, לאחר שבן ארי הפנימה את הקשיים שהם מנת חלקן של האימהות הבודדות, היא ניסתה לשנות דברים דרך פנייה לחברי כנסת וחקיקה. כאשר התוצאות בוששו להגיע, היא הבינה כי אין מנוס משילוב כוחות עם נשים אחרות במצבה: "הגעתי לחברי הכנסת איציק שמולי, מירב מיכאלי וגילה גמליאל, העמקתי בנושא, כתבתי עליו וניסיתי לייצר שינוי חקיקתי שנוגע לאכיפה כלכלית של נושאים שקשורים לנשים כמוני, אבל זה לא צלח", היא משחזרת. "ואז הבנתי שהיכולת שלי מוגבלת, כי כמוני יש רבות וכולנו דופקות על שולחנות, אבל לא מצליחות לייצר קול צעקה קולקטיבי. הבנתי שהערוץ היחיד שיש לי כדי לייצר שינוי הוא קהילה חזקה, שמהווה כוח צרכני וחברתי".
"הרבה נשים לא מתגרשות בגלל פחד כלכלי""הרבה נשים לא מתגרשות בגלל פחד כלכלי"
"הרבה נשים לא מתגרשות בגלל פחד כלכלי"
(צילום: אסף פרידמן)
בחודש יולי האחרון, אחרי הסגר הראשון, הקימה בן ארי את קבוצת הפייסבוק "סופ"ש עם אמא", והתזמון אינו מקרי. "אחרי הסגר הרבה גברים הפסיקו לשלם מזונות בטיעונים כאלה ואחרים, וההתמודדות שלנו האימהות היתה פי עשר יותר קשה", היא מספרת על הטריגר הסופי שגרם לה להוציא לפועל את מה שהתבשל בה כל כך הרבה זמן. "ובכל זאת חשוב לי להגיד שהקבוצה הזאת היא לא קבוצה של בכי ונהי אלא של נשים חזקות ועצמאיות, והרעיון שמוביל אותה הוא שנשים שמגדלות ילדים לבד לא צריכות לחיות פחות טוב או לגדל פחות טוב את הילדים שלהן".
את מרגישה שיש איזו ציפייה מנשים חד־הוריות להסתפק בפחות?
"חד־משמעית. אפילו מחברות נשואות שלי קיבלתי תגובות נוסח 'איך את מצפה שנשים כמוך יסגרו דילים לבית מלון, שיילכו למסעדות יוקרה? הרי לרוב אתן מתבכיינות שיש לכן פחות'. כאילו זו חוצפה לשאוף".

הישגים כלכליים

היא בת 38, נולדה וגדלה בהוד השרון. יש לה תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותעודה בפסיכותרפיה מטעם מכון "אדלר". לפני שבנותיה נולדו היא טיפלה במכורים לסמים ובדרי רחוב במרפאת מחקר ב"איכילוב". כשנכנסה להיריון הראשון החליטה שהיא רוצה להיות אמא פעילה ומעורבת, ולאחר חופשת הלידה של בתה הבכורה הפכה לעצמאית והקימה משרד למיתוג ושיווק לעסקים קטנים בעיר. "זה משהו שצמח מאוד, כי אני נולדתי וגדלתי בהוד השרון והכרתי פחות או יותר את כל העסקים הקטנים המקומיים. מתוך ההיכרות הזאת פיתחתי שיטה שקראתי לה 'שיווק מקומי'. נעזרתי בפלטפורמות הקיימות בסביבה הטבעית של העסק, כמו קבוצות מאמות ופורומים עירוניים, וככה בניתי עסקים קטנים".
הנחות גורפות לאימהותהנחות גורפות לאימהות
הנחות גורפות לאימהות
(צילום: אסף פרידמן)
את כל הידע והניסיון הזה היא מגייסת היום כדי להוביל שיתופי פעולה פורצי דרך ולהטמיע את התפיסה שאמא שמגדלת ילדים לבד היא משפחה לכל דבר ועניין.
מה השגת עד עכשיו?
"מאז שהקמתי את 'סופ"ש עם אמא' היו כבר שישה בתי מלון שנתנו דיל ייחודי על פי הרכב חדר שלא היה עד אז בארץ, הרכב שכלל אמא וילדים. לקראת סוף יולי כבר הוצאתי לפועל את הדיל הראשון: חדר לאמא עם עד ארבעה ילדים כולל ארוחת בוקר ב־600 שקל, וזה הוכתר כהצלחה מסחררת. הוצאתי 40 משפחות, הרוב יחידניות, אבל הייתה גם אמא אחת דתייה עם ארבעה ילדים. פגשתי אותה בבריכה, שאלתי אותה 'גם את כאן דרך סופ"ש עם אמא'? והיא אמרה לי 'אף פעם לא חשבתי שאוכל לעשות את זה'. קיבלתי המון הודעות מאימהות שכתבו לי שעד עכשיו לא חשבו שזה בכלל ריאלי.
"דוגמה נוספת: יצרתי קשר עם הקאנטרי בהוד השרון והם הסכימו ליצור עבורנו חבילה משפחתית לאמא שמגדלת ילדים לבד. המחיר הוא כמעט 2,000 שקל פחות. יצרתי תקדים. כיום אין שיטת תמחור לפי מבוגר פלוס, זה לא קיים. השגנו הטבות לסדנאות רגשיות, לעיסויים, למסעדות ולבתי קפה".
איך את הופכת את ה'סחורה' שלך לאטרקטיבית?
"אני תמיד מביאה את הגישה הפסיכולוגית הטיפולית, וגם המכירה שלי היא כזאת שרואה גם את הצרכים של הצד השני ויודעת לשקף את זה. אם הייתי אשת שיווק קלאסית אולי לא הייתי סוגרת עם בתי המלון. כשפניתי לבתי המלון אמרתי להם, איך עד היום לא זיהיתם את הצורך של גרושים גרושות? אם משפחה 'נורמטיבית' נופשת פעמיים בשנה, הילדות שלי בפוטנציאל יכולות לנפוש כפול מזה, גם איתי וגם עם אבא שלהן, והייתם מרוויחים אותן פעמיים. אבל לא הוא ולא אני נסכים לשלם יותר רק בגלל שהתגרשנו. אתם מפסידים אותנו".

לא נגד גברים

אלא שבתי מלון או שיתופי פעולה נקודתיים הם רק חלק מהמטרה הסופית. בן ארי מכוונת הרבה יותר רחב וגבוה. בין היתר היא חותרת להישגים בתחום הרכב, הרפואה, הביטוח, השיעורים הפרטיים ועוד. בימים אלה, כך היא מספרת, מסתמן גם שיתוף פעולה בינה ובין אחד מאתרי האונליין הגדולים במדינה, "שזיהה את הפוטנציאל הכמותי שלנו. כי במדינת ישראל, על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יש חצי מיליון גרושים וגרושות וזה לא כולל פרודים, שזה אנשים שלא התחתנו ברבנות כמוני, לא כולל אלמנות או אימהות יחידניות". היא גם בקשר עם שתי חברות ביטוח, טוענת כי היום אין ביטוחים שמותאמים לאימהות שמגדלות ילדים לבד, ותוהה "למה כל ההנחות בביטוחי הרכב, למשל, מותאמות למשפחה? מדובר הרי בתרחישים אחרים ובסיכונים אחרים".
"זו לא קבוצה של בכי ונהי אלא של נשים חזקות""זו לא קבוצה של בכי ונהי אלא של נשים חזקות"
"זו לא קבוצה של בכי ונהי אלא של נשים חזקות"
(צילום: אסף פרידמן)
הרווח הכלכלי ברור. את מרגישה שהמיזם עונה גם על צורך רגשי?
"להפחית את הפחד. הרבה נשים לא מתגרשות בגלל פחד כלכלי. המון נשארות במקום כואב, עצוב ולא בריא כי הן שואלות את עצמן 'מה יהיה איתי ביום שאחרי', וזו שאלה לגיטימית. כמובן שזה לא יכול לפתור את הפחד הקיומי ולא ישלם את שכר הדירה, אבל כן יכול להקל, לתת רוגע והנאה. אני חושבת שכשיהיה מנגנון שיגרום לאישה לומר 'וואלה, יש מקום שבו הסטטוס הזה פותר לי בעיות, משיג לי הטבות והנחות, מסייע בסוגיות כמו שיעורים פרטיים, השכרת רכב, נופשים', זה יכול להיות הרבה יותר קל גם רגשית. אני חייתי בפחד כלכלי מטורף. כי להיכנס לגלידריה, לשמוע כמה עולה כדור גלידה ולומר לבנות שלך 'בואו נצא' זה לא משהו שאני מאחלת לאף אמא. זה לחיות בתחושה שאת לא יכולה. אז אנחנו נגרום לזה שכל אמא שמגדלת ילדים לבד תוכל לעשות כמעט כל מה שמשפחה עם שתי משכורות יכולה. ואני מאמינה בזה בכל לבי".
תצרפו גם גברים למועדון?
"אני את הכאב של נשים מכירה מקרוב. 'סופ"ש עם אמא' הוא פיילוט לאימהות שמגדלות ילדים לבד. מצד שני, אנחנו לא נגד גברים, ובאמת כבר פנו אלינו המון אבות ואני לא פוסלת בעתיד לפתוח את הקבוצה גם עבורם. בסופו של דבר, הווייב של הקבוצה הוא לא אנטי גברי אלא 'בואו נעשה לילדים שלנו טוב יותר'".
איפה תהיו עוד שנה?
"מייצרות הכרה חברתית בכך שאמא פלוס זו משפחה שלמה. אנשים יתחברו למושג, יכירו את המושג. ברמת המספרים, צופה שנגיע לפחות לחמישים אלף נשים. אם יהיו שיתופי פעולה אסטרטגיים – כנראה שנהיה הרבה הרבה יותר".