לפעיל החברתי ציבי אלון בן ה-52 מכפר סבא, נמאס. שנים שהוא רואה את הנעשה בשכונות ואת האפליה לדבריו שחווים תושבי מזרח העיר, ושום דבר לא משתנה. אז הוא החליט לעלות שלב, להיות הפה שיזעק את זעקתם של התושבים שהעירייה הפכה אותם לדבריו לחלשים, ואם צריך גם לקחת חלק בעשייה הציבורית ולפעול מבפנים למענם.
3 צפייה בגלריה
ציבי אלון. "תראו את ההזנחה והעליבות, זה זועק לשמים"
ציבי אלון. "תראו את ההזנחה והעליבות, זה זועק לשמים"
ציבי אלון. "תראו את ההזנחה והעליבות, זה זועק לשמים"
(צילום: יובל חן)
קראו גם >>>
הוא גדל בשכונה. הוא חי בה 50 שנה ומכיר כל פסע בה. זו נקודה רגישה מאוד אצלו. זה המקום שגדלו בו הוריו, וגבר בתחילת הראיון זולגות דמעות על לחייו. רק שלושה חודשים חלפו מאז אביו הרב דוד אלון ז"ל נפטר מקורונה. "הוא חסר לנו מאוד. לכל האחים, שמונה במספר ובת, וגם לתושבי יוספטל השכונה בה התגורר. נשארה אמי ליליאן, שאנחנו מקפידים לא להשאיר אותה לבד. חסרה לי בעיקר הדמות המנחה, המכילה, הסבלנית שהייתה לו. מן תמימות מרוקאית כזו שכבר לא רואים היום. הוא מעולם לא רצה להתעמת עם אף אחד, תמיד אמר לנו: 'תורידו פרופיל'. כשהייתי בא אליו עם כל מיני סיפורי עוולות שעושים לתושבי השכונה מטעם הרשויות והממסד, הוא היה שותק ואומר: 'תעזוב את זה. אנחנו נהיה טובים, והם, נתפלל שאלוהים יעשה אותם טובים'. ככה הוא היה".

"חינכו אותנו לשתוק"

ואין אחד כמו ציבי אלון, שלמעלה מ-35 שנה מתנדב במיזמים ופרויקטים רבים שמכיר עוולות מהן. למעלה מ-20 שנה שהוא פעיל בענייני רווחה קהילה וחברה בעיקר עם בני נוער בסיכון, עד שהפך למנטור הבלתי מעורער של נערי השכונה: "עד גיל 18 הייתי 'ציבי הבלגניסט'. בלגן, עבריינות, משטרה מה שתרצה, ואז עברתי מהפך, התבגרתי באחת והחלטתי שאני מקדיש את כל חיי עבור אותם בני נוער כמוני בדיוק שלא יגיעו לתהומות. אם זה בבית"ר כפר סבא שהפך להיות מועדון שפשוט גאל בני נוער מהרחובות, ואם זה בעשרות פעילויות שנועדו למצוא תעסוקה איכותית עבורם, זו השליחות שלי.
3 צפייה בגלריה
הזנחה גדולה
הזנחה גדולה
הזנחה גדולה
(צילום: פרטי)
"במשך 70 שנה הזניחו את השכונות המזרחיות", רושף ציבי בכעס, "בעשרים השנים האחרונות זה בולט הרבה יותר. אנחנו שגדלנו בבתים בהם חינכו אותנו לראות את כל עם ישראל כמקשה אחת, את כל תושבי כפר סבא שווים, מגלים שנה אחרי שנה איך אנחנו מקבלים סטירות. איך מפלים אותנו. מה זה אוכלסייה חלשה, זו אוכלוסיה מוחלשת שבכוונה מחלישים אותה. ואנחנו שתקנו, כי ההורים אמרו לנו לספוג סטירה ולשתוק, כי ההורים שלנו לא האמינו ברוע, הם לא הבינו שאלו שהם חושבים שהם אחים שלנו, הם אויבים. הם רוצים יותר מהמשאבים שמוקצים לכולם על חשבון אחרים, וזה מרגיז וזועק לשמים.
3 צפייה בגלריה
"עושים עלינו סיבוב"
"עושים עלינו סיבוב"
"עושים עלינו סיבוב"
(צילום: פרטי)
"40 שנה השכונות לא מקבלות כלום ובשנים האחרונות צצו להן שכונות בכפר סבא, בעיקר השכונות הירוקות, שמקבלות הכול. מה אין להם? כמה מועדוני חברה, כמה פארקים וגינות, קניון ענק, שלא לדבר על התשתיות. אפילו קאנטרי יש להם, ואנחנו מה? אפילו לא בריכה משפחתית בגינה. יש כאן קולנוע שכבר עשרים שנה לא עובד והוא רגע לפני התמוטטות. הסתובבתם בשכונות המזרחיות? ראיתם מה קורה כאן? תראו את הפריצות הרבות בתוך הבתים? תראו את ההזנחה והעליבות, נשים זקנות נופלות כאן על ימין ושמאל ממדרכות שבורות, כשאתה נולד למציאות כזו ואתה מרגיש את האפליה אתה יכול לעשות אחד מהשניים: או להיות עבריין ולקחת בכוח דברים שהם לא שלך, או לברוח כמה שיותר מהשכונה ולהשאיר את כל היתר להלחם. ואין להם כח להלחם לאלו שנשארים. הם שותקים, הם חושבים איך הם יקנו לחם מחר בבוקר, אז להילחם על קניון?".

"הגיע הזמן לזעוק"

אלו שמכירים את ציבי, האיש הנינוח אהוב ואוהב הילדים, "שכבר 36 שנה עם אותה אישה, ו-35 שנה נוהג באותה משאית", כמו שהוא מרבה לומר, יקלטו טון אחר, שונה, הרבה יותר תקיף. מעולם הוא לא דיבר כך בפומבי, אבל עכשיו "כלו כל הקיצין", כדבריו, "יש לי בטן מלאה על הרבה אנשים, אבל זה לא הזמן", הוא אומר. "נעשו כאן עוולות וכל אחד יגיעו תורו לשלם על העוולות האלו. הגיע הזמן לזעוק את הזעקה לאלו שאין להם פה. אותי אי אפשר לשחד, ברוך ה' אני מסודר כלכלית, אני נכנס עכשיו לעובי הפעילות הציבורית ואני מבין היטב שיש לזה מחיר ומתכוון לשלם אותו, כי הכול בא לשם שמיים, רק בכוונה טהורה. אין לי שום אינטרס. אני רוצה לחשוף בקלונם את אלו שבאים לעשות על כולנו 'סיבוב'".
אתה מכוון לאנשים מסוימים?
"חסר? יש הרבה. יש פוליטיקאים בעיריית כפר סבא, גם בשלטון הקודם וגם בשלטון הנוכחי, שלא עשו כלום וממשיכים לא לעשות כלום".
ואיך ראש העיר רפי סער, הוא קיבל הרבה קולות מתושבי השכונות?
"לדעתי הצנועה, ואחרי שנתיים כבר גיבשתי דעה כזו, נראה לי שטובת מעייניו של רפי לא נתונה לשכונות אלא לכל מיני קבוצות לחץ אחרות. יכול להיות שהוא בבסיסו אדם טוב אבל זה לא בא לידי ביטוי בסיוע רב לאלו שבחרו בו. אני תמכתי ביוסי סדבון בבחירות האחרונות, לא אהבו אותו אצלנו בשכונה, ולמרות זאת הבאתי לו 2,000 קולות כאן. הוא מבחינתי אדם ערכי, אבל זה לא הלך. סבבה, נבחר רפי על ידי רוב תושבי השכונה, עכשיו תן קבלות. לדעתי, רפי הוא לא חלק מהפתרון אלא המשך של אותה בעיה. אנשי השכונות בכל העיר יכולים להביא 5-6 מנדטים אם מישהו ייצג אותם נאמנה והם אלו שיכולים לקבוע מי יהיה ראש העיר".
אתה מתכוון להקים מפלגה?
"מוקדם מאוד מלומר, יכול להיות שיהיו חבירות כאלו ואחרות. מה שאותי מעניין כאן ועכשיו שהגיע הזמן שלי להיות הפה לכל האוכלוסיות שנזנחו במשך השנים. מפלגה, סיעה לא יודע מה, אותי זה פחות מעניין".

תגובת העירייה

מעיריית כפר סבא נמסר: "לאורך שנים רבות הוזנחו תשתיות עירוניות ברחבי העיר כולה. בשנתיים האחרונות, מאז נכנס ראש העיר לתפקידו, בוצעו ומבוצעים עבודות רבות לשדרוג התשתיות והמרחבים הציבוריים בכפר סבא, בין היתר עבודות תשתית נרחבות לשדרוג מערכות הניקוז והמים בשכונות קפלן, יוספטל ועלייה, שיפוץ עומק של מבנה עציון בבית הספר רמז, שדרוג גני ילדים וזאת בנוסף לעבודות לשדרוג מערך הכבישים והרחובות, כולל בין היתר יצירת מקומות חניה חדשים, כמו גם תגבור מערך הביטחון העירוני. תחום התרבות והאירועים פורח בשכונות המזרחיות, החל ממשאיות השמחה, מימונה, הופעות מרפסות, תהלוכת המוזיקה לעידוד עסקים קטנים, חגיגות עצמאות, פעילויות חורף כגון הר השלג בקפלן ועוד.
העשייה ממשיכה: עיריית כפר סבא מקדמת בימים אלה תוכניות התחדשות עירונית בכל המתחמים הוותיקים בעיר, וזאת בהתאם לתוכנית המתאר הכוללנית ולמדיניות העירונית לחידוש פני העיר ודאגה לאיכות חיי התושבות והתושבים".