אלוף אמ"ן לשעבר שלמה גזית, תושב כפר סבא הלך לעולמו אתמול (חמישי) והוא בן 94. גזית היה במשך כ–70 שנה במוקדי קבלת ההחלטות המדיניות-ביטחוניות, וכיהן גם כנשיא אוניברסיטת בן גוריון ומנהל הסוכנות היהודית, והמשיך לייעץ לראשי מערכת הביטחון במשך שנים. 
1 צפייה בגלריה
אלוף אמ"ן במיל. שלמה גזית ז"ל: "דור הנפילים"
אלוף אמ"ן במיל. שלמה גזית ז"ל: "דור הנפילים"
אלוף אמ"ן במיל. שלמה גזית ז"ל: "דור הנפילים"
(צילום: שאול גולן)
קראו גם >>
אלוף תמיר הימן ראש אגף המודיעין ספד לו: "אלוף (מיל׳) שלמה גזית ז״ל ייזכר לדורות כראש אמ״ן אשר פיקד על מלאכת השיקום של אגף המודיעין לאחר מחדל ההתרעה של מלחמת יום הכיפורים. זה אך סמלי שיום לכתו הינו בימים בהם אנו מציינים 47 שנים למלחמה.
"שלמה קיבל את הפיקוד על אגף המודיעין בימים של שפל ואובדן ביטחון בהערכה המודיעינית - ליבת עשייתו של קצין מודיעין. שלמה השכיל לזהות את עוצמתם של האנשים והיכולות באמ״ן, והפך את הטראומה הארגונית להזדמנות של שינוי
"שלמה עודד והוביל מהפכה בתרבות הארגונית, העלה על נס את החשיבה הביקורתית והדעה האחרת והניח את היסודות למקצועיות המאפיינת את משרתי האגף עד היום.שלמה אמנם סיים את תפקידו בשנת 1979, אך יחסיו הקרובים עם אמ״ן נשמרו עוד שנים רבות אחרי, עד לחודשים האחרונים. מדי חודש שלח לי שלמה מאמר מאיר עיניים על המזרח התיכון, בליווי המלצה פרי עטו על סוגיות שנמצאות בליבת העשייה ובמוקד העניין. תודעת האחריות של שלמה והאהבה הגדולה למקצוע המודיעיני ניכרו בשיחותינו.
"שלמה המשיך לדאוג לארגון, לרווחתו והצלחת משרתיו כל חייו.שלמה שייך לדור הנפילים, מאחוריו מורשת מפוארת המהווה מצפן ערכי ומקצועי.אני מצדיע לך שלמה, על שנים של עשייה ותרומה יוצאת דופן לביטחונה הלאומי של מדינת ישראל. נוח על משכבך בשלום".
גזית נולד בשנת 1926 באיסטנבול שבטורקיה. עלה לארץ בשנת 1933, לתל אביב. בצעירותו למד בבית ספר תיכון בתל אביב והצטרף לארגון ה"הגנה" בעירו. בחודש יולי 1944 התגייס לפלמ"ח ושובץ בפלוגה ח' בקרית ענבים. בשנת 1945 יצא לקורס מפקדי כיתה בג'וערה ולאחריו שובץ כמפקד כיתה במחלקת בית הערבה.
לאחר מכן מונה למפקד מחלקה ברמת הכובש ובגבעת השלושה. לאחר זמן מה מונה על ארגון הרזרבה בירושלים, ולקצין הביטחון של הגדוד השני. השתתף כמפקד בפעולת הסזון בבנימינה. במסגרת המאבק בבריטים השתתף בליל הרכבות, בליל הגשרים, באבטחת הקמת י"א הישובים בנגב ובאבטחת צינור המים בנגב.
עם פרוץ מלחמת העצמאות ירד עם עוזי נרקיס להקים את פלוגת צפון ים-המלח. בהמשך יצא לקורס מפקדי מחלקה בדורה ולאחריו מונה למדריך בקורס מפקדי כיתה בדליה. עם חידוש הקרבות מונה לסגן מפקד פלוגה בגדוד השישי ולמפקד הפלוגה המסייעת/המפקדה של הגדוד. במסגרת תפקידיו השתתף בכיבוש צובא, בכיבוש רכס התותחים באזור לטרון, בקרבות מבצע דני ובקרבות באזור בית שמש ונתיב הל"ה במבצע יואב.
בשנים 1954-1955 שימש כרל"ש הרמטכ"ל. לאחר מכן היה סמג"ד בגדוד 51 של גולני, מדריך בפו"מ, ראש ענף תכנון אסטרטגי, סמח"ט גולני, חבר בצוות ההקמה ומדריך במכללה לביטחון לאומי, ראש מחלקת מחקר באמ"ן, מתאם הפעולות בשטחים, ראש אגף מודיעין בין השנים 1974-1979. גזית השתחרר בדרגת אלוף בשנת 1981.
לאחר שחרורו מצה"ל שימש נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בין השנים 1981-1985. אחר כך כיהן מנכ"ל הסוכנות היהודית בשנים 1985-1987. בנוסף שימש בין היתר כחוקר בכיר במרכז יפה למחקרים אסטרטגים.