הקשר בין הנכדה סנדרה גרודנסקי לסבתה יוליה (רחל) קרוש היה מיוחד, אוהב ומשמעותי. הנכדה גדלה אצל הסבתא ואף התייחסה אליה כאמא שלה. לפני כשנתיים נפטרה הסבתא והנכדה ביקשה למלא אחרי בקשתה להביא אותה לקבורה. אולם, דרישתה של חברה קדישא רעננה לתשלום של 60,000 שקלים עבור קבר באדמה, מנע זאת מהנכדה שעד היום חיה ברגשות קשים עם זה. "כששמעתי את הסכום נדהמתי, עד היום אני לא מצליחה לעכל את מה שעבר עליי רגע לפני שהבאנו את סבתי היקרה לקבורה", מספרת סנדרה.
3 צפייה בגלריה
סנדרה גרודנסקי. "הרגשתי עם הגב לקיר"
סנדרה גרודנסקי. "הרגשתי עם הגב לקיר"
סנדרה גרודנסקי. "הרגשתי עם הגב לקיר"
(צילום: עוז מועלם)
קראו גם >>>>
סיפורה של הנכדה סנדרה בת 34, הוא אחד מהמקרים שהועלו בשבוע שעבר בכתב תביעה ייצוגית על סך למעלה משמונה מיליון שקלים, שהוגש בבית המשפט המחוזי מרכז נגד חברת קדישא רעננה, בטענה שהחברה דורשת ומקבלת תשלומים הקשורים לענייני קבורה תוך ניצול מצוקתם של אבלים בשעתם הקשה ביותר. לטענת העותרים, החברה דורשת ומקבלת תשלומים הקשורים לענייני קבורה או להקמת מצבות, בין במישרין ובין בעקיפין, תוך ניצול מצוקתם של אבלים בשעתם הקשה ביותר. המבקשים טוענים כי החברה פועלת בניגוד לחוק, לתקנות, לרישיונות ולחוזה עם המוסד לביטוח לאומי ולהוראות המשרד לשירותי דת, כעניין שבמדיניות.
העותרים הם קרובי משפחה של נפטרים, אשר טיפלו בהבאת יקיריהם לקבורה בבית העלמין ברעננה. במסגרת זו פנו כל אחד מהם בנפרד לחברה קדישא רעננה על מנת שתבצע עבורם את שירותי הקבורה ללא עלות בהתאם לזכותם על פי החוק.
התביעה הוגשה על ידי עורכי הדין נריה הרואה וולריה פלקסברג.

הבקשה האחרונה

סבתא קרוש ז"ל, התגוררה בבית חולים סיעודי ברעננה וביום שישי ה-19 ליוני 2020 הלכה לעולמה בגיל 95. בבקשה הודגש כי מאחר והמנוחה נפטרה ברעננה, היא הייתה זכאית להיקבר שם ללא עלות או כל תשלום. הואיל והפטירה הייתה ביום שישי, הנכדה סנדרה והמשפחה החליטו לקבור אותה בו ביום. "אמא שלי ואחיותיי מתגוררות בכפר סבא ולכן החלטנו לקבור את סבתא ברעננה. אחרי שהגעתי לבית החולים וזהיתי אותה הנחו אותי לפנות לחברת קדישא ברעננה על מנת להסדיר את הליך הקבורה", מספרת הנכדה סנדרה.
לדבריה, בחברה קדישא הציגו בפניה כמה אפשרויות לקבורה "בחינם" בקבורת סנהדרין, ולחלופין לקנות קבר באדמה בעלות של 60,000 שקלים. "לסבתא היה חשוב להיקבר באדמה, אבל לא היא ולא אנחנו ידענו שקבר באדמה עולה סכום אסטרנומי כזה. סבתא תמיד התעניינה לקנות חלקת קבר וכאשר הייתי בודקת באינטרנט העלות הייתה מגיעה עד 20,000 שקלים".
עם הגב לקיר, ברגע של לחץ, הואיל והסכום היה גבוה מאוד, נאלצה הנכדה בסוף לבחור בקבורת סנהדרין בבית העלמין כפר נחמן. לדבריה, בטרם הקבורה דרש החזן של החברה תשלום בסך של 400 שקלים אותו שילמה במזומן ללא קבלה. כמו כן, במעמד הקבורה התבקשה לדאוג למצבה והיא יצרה קשר עם חברת מצבות וביקשה מצבה מיוחדת שעלתה לה 6,000 שקלים. לטענתה, קבלן המצבות הבהיר לה כי בנוסף לעלות של המצבה היא נדרשת תשלום נוסף של 200 שקלים עבור חברה קדישא.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ולריה פלקסברג
עו"ד ולריה פלקסברג
עו"ד ולריה פלקסברג
(צילום: פרטי)
מאז שסבתה הלכה לעולמה, סנדרה, עובדת בחברת הייטק ומתגוררת בתל אביב, מרגישה רע מכך שלא מילאה אחר בקשתה - להביאה לקבורה באדמה. "מצד שני העלות כל כך גבוהה, שרוב האנשים לא יכולים לעמוד בה. אתה נמצא בסיטואציה לא נעימה במצב הכי קשה שלך. לא תיארתי לעצמי שהליך קבורה עולה כל כך הרבה כסף".

"לא יכולתי להתנגד"

במקרה אחר שהובא בכתב התביעה, נטען כי תושב אריאל, שאביו נפטר בשנת 2019, כאשר היה דייר בבית אבות ברעננה, היה זכאי להיקבר ללא תשלום באמצעות חברה קדישא ברעננה. העותר פנה לחברה על מנת לארגן את ההלוויה ואת קבורת אביו. לטענתו, נאמר לו על ידי נציג החברה להגיע למשרדי החברה שעתיים לפני מועד ההלוויה. שם הציעו לו נציגי החברה לקבור את אביו בקבורת סנהדרין (קבורה בכוך) או לחלופין לקבור באדמה תמורת 11,200 שקלים בקבורת מכפלה (קבורה זוגית), כך שיידרש למעשה לרכוש את מקום הקבורה שמעל אביו.
3 צפייה בגלריה
עו"ד נריה הרואה
עו"ד נריה הרואה
עו"ד נריה הרואה
(צילום: פרטי)
המבקש התנגד לקבורה בכוך ונאלץ להסכים לשלם 11,200 שקלים. אך ברגע שהביע את הסכמתו, נטען בבקשה, הודיע לו נציג החברה כי עליו לשלם סך של 16,702 שקלים. בבקשה נטען כי, הסכום שנדרש הורכב משני רכיבים: האחד "אחוזת קבר מחיים תושב עיר אחרת" בסך של 16,102 שקלים, והשני, סכום נוסף של 600 שקלים בגין "יסוד".
לטענתו הוא היה נתון במצוקה רגשית, לא הייתה לו כל יכולת להתנגד, להתווכח, או בכלל לתהות על גובה התשלום, שכן מדובר בפטירה של אדם קרוב מאוד. לכן, שילם את הסכום שנדרש ממנו.
לדבריו, כאשר פנה לקבלן מצבות, הוא קיבל הצעת מחיר של 6,000 שקלים ובנוסף סכום של 600 שקלים עבור חברה קדישא.
לטענת עורכי הדין הרואה ופלקסברג, הסכום הנוסף של 600 שקלים, שהופיע בהצעת המחיר, הוא סכום שהחברה גובה מחברי הקבוצה שלא רכשו חלקת קבר, וקבלני המצבות מעבירים אותו אליה טרם הקמת המצבה. "ככל הנראה, קבלני המצבות לא ידעו שהסכום כבר שולם ישירות בעת רכישת החלקה ולכן נוסף סכום זה להצעת המחיר".
החוק אוסר גבייה
עורכי הדין הרואה ופלקסברג טענו בבקשה, כי החברה דורשות ישירות או בעקיפין מכלל משפחות הנקברים תשלום זהה כתנאי לרכישת חלקת קבר (בנוסף לתשלום המותר בדין) או תשלום כתנאי להצבת המצבה. מתברר, כך נטען, כי החברה מכנה את התשלום "יסודי". "נכון להיום תעריף הנתבעת עומד על סך של 700 שקלים. במקרים של קבורת סנהדרין, 200 שקלים. במקרים שבהם מתבצעת הקבורה ממכירת חלקת קבר בחיי נפטר שהוא קרוב משפחה, משולם סכום זה ישירות לחברה. במקרים שבהם לא נרכשת חלקת קבר בחיים משולם התשלום לחברה בעקיפין באמצעות קבלן המצבות.
בתביעה נטען על ידי עורכי הדין כי החוק אוסר לגבות כל תשלום שלא הותר במפורש וכי תקנות דמי קבורה אוסרות את הגבייה. בנוסף, הסכמי חברות קדישא עם המוסד לביטוח לאומי אוסרים את הגבייה.
עו"ד אשר אקסלרד, המייצג את חברת קדישא רעננה מסר בתגובה: "התביעה הגיעה אלינו בימים אלה, ועדיין לא התעמקנו בכל פרטיה. על פני הדברים, נראה שאין יסוד לטענות המועלות בתביעה. את התייחסותנו העניינית נעלה בכתב התשובה שנגיש לבית המשפט".