הצהבת המתעתעת: נדב ומעיין עובד מכפר סבא הגיעו לביקור תמים ושגרתי בטיפת חלב עם התינוק ריו, בן 12 ימים. ערנות האחות ומכשיר חדשני לבדיקת צהבת גילו שהוא זקוק לטיפול דחוף ומנעו נזק שיכל להיות בלתי הפיך.
1 צפייה בגלריה
סטלי ג'רבי אחות טיפת חלב עם מעיין וריו
סטלי ג'רבי אחות טיפת חלב עם מעיין וריו
סטלי ג'רבי אחות טיפת חלב עם מעיין וריו
(צילום: דוברות מכבי)
קראו גם >>>
כשנדב ומעיין עובד הגיעו לטיפת החלב של מכבי שירותי בריאות בכפר סבא, הם לא דמיינו לרגע שיסיימו אותו במחלקת טיפול נמרץ. הם הגיעו לבדיקת מעקב ראשונה לתינוק, 12 ימים לאחר הלידה, בדיוק כפי שמומלץ. במרפאת טיפת חלב קיבלה את פניהם האחות סטלי ג'רבי. היא החלה בביצוע בדיקת המעקב השגרתית - שקילה, מדידת היקף ראש, בדיקת הרגלי תזונה ועוד. בזמן שבדקה את התינוק, הבחינה סטלי כי צבע עורו צהבהב והפנתה את תשומת ליבם של ההורים "הצבע של התינוק היה צהבהב אך מתעתע. יש מקרים שבהם זה הצבע של התינוק לאחר הלידה ויש מקרים בהם זה מצביע על התפתחות צהבת. הסברתי להורים שכדאי להיות בצד הבטוח במקרה הזה והצעתי להם לבצע בדיקת צהבת באמצעות המכשיר שנמצא במרפאה" מספרת ג'רבי.
במרפאת טיפת החלב בכפר סבא הגיע לאחרונה מכשיר חדשני לבדיקת בילירובין (התרכובת בגוף המצביעה על צהבת) ללא דקירה. האחות דפנה דוידי וסטלי ביצעו את הבדיקה ותוצאותיה הצביעו על רמות גבוהות של בילירובין בגופו של ריו "התוצאות של המכשיר מאוד הפתיעו אותנו" מספר נדב אביו של ריו "יצאנו מבית החולים לאחר שריו עשה בדיקת צהבת שיצאה שלילית. לא הבנתי איך יכול להיות שתוך עשרה ימים, בין השחרור מבית החולים עד ההגעה לביקורת הראשונה, התפתחה צהבת. הערכים היו די גבוהים והבנו שאנחנו צריכים להגיע לבית החולים כמה שיותר מהר".
בבית החולים ריו עבר בדיקה נוספת שהצביעה על ערכים גבוהים מאוד של בילירובין בגופו. הרופאים הודיעו לנדב ומעיין שריו יצטרך לעבור טיפול באור במכשיר הפוטותרפיה במשך כל הלילה כדי להקטין משמעותית את הבילירובין ושלא יצטרכו לפנות לטיפולים אגרסיביים יותר "השעות לאחר מכן היו מתוחות מאוד. בעיקר היינו מאוד מופתעים מהרמה הגבוהה של הבילורבין. לא שיערנו לרגע שיש לו צהבת,. ריו אכל, ישן, נראה עירני לגמרי, לא היה שום סימן שעורר חשד למעט צבע צהבהב מתעתע. מבדיקה תמימה בטיפת החלב מצאנו את עצמנו במחלקת טיפול נמרץ, מנסים לעכל את מה שאנחנו עוברים".
לבסוף התברר כי ריו פיתח צהבת חלב אם ששיאה מתרחש כשבועיים לאחר הלידה. "למדנו תוך כדי תנועה שיש סוגים שונים של צהבת. ריו פיתח צהבת חלב אם שרוב ההורים לא מכירים כי היא פחות שכיחה. אנחנו שמחים שהכול עבר בשלום בזכות הערנות והמקצועיות של האחות, התוצאות המהירות של המכשיר והאחריות האישית שלנו זה נגמר בשלום. זה יכול היה להיגמר אחרת לגמרי".
סטלי ג'רבי אחות טיפת חלב במכבי שירותי בריאות בכפר סבא : " יש חשיבות גדולה להנחיות ולהמלצות בכל הנוגע למעקב בהתפתחות התינוק ושמירה על בריאותו. נדב ומעיין נהגו באחריות, הגיעו למעקב בזמן וכך זיהינו את הצהבת בזמן. צהבת חלב אם יכולה להתפתח מהר ולכן הזמן והערכים הגבוהים במקרה היה גורם קריטי. שבוע שעבר מעיין וריו הגיעו אלינו לבדיקת מעקב נוספת ושמחתי לראות את ריו גדל, עירני ובריא".