תביעה חריפה נגד חברת הביטוח 'הראל', הוגשה בימים אלה לבית משפט השלום בהרצליה, באמצעות עורך הדין רועי לייכטמן.
1 צפייה בגלריה
למרות שיש לה פוליסה סיעודית - החברה לא מוכנה לשלם
למרות שיש לה פוליסה סיעודית - החברה לא מוכנה לשלם
למרות שיש לה פוליסה סיעודית - החברה לא מוכנה לשלם
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
על פי התביעה, חברת 'הראל' מפקירה לאורך שנים קשישה דמנטית כבת 86 שלקתה בדמנציה כבר במהלך שנת 2017, אך למרות שהיא מבוטחת ב פוליסת ביטוח סיעוד של 'הראל' – חברת הביטוח מסרבת להכיר בה.
על פי התביעה, הקשישה, ילידת 1934, הנסמכת על פיצויים על פי חוק נרדפי הנאצים, בוטחה לאורך שנים במסגרת פוליסת ביטוח סיעודי קולקטיבי מסוג 'פרסונל' (שבבעלות 'הראל').
הקשישה החלה לסבול מפגיעה קוגניטיבית וממצב תפקודי ירוד החל מחודש אוקטובר 2017. היא סובלת מאובדן זיכרון והתמצאות, נמצאת בסכנת נפילה מתמדת, לא מסוגלת לדאוג לצרכיה ומלווה במטפלת לאורך כל שעות היממה.
בהתאם למצבה, פנה בנה של הקשישה לחברת 'הראל' לקבלת תגמולים לאמו מתוקף פוליסת "פרסונל", אך ב'הראל' דחו את דרישתו בטענה שפוליסה זו בוטלה כבר בינואר 2018, במסגרת סגירת הביטוחים הקולקטיביים.
לטענת עוה"ד לייכטמן המייצג את הקשישה, בחברת 'הראל' מתעלמים מכך שלפני מועד תום הביטוח בפוליסת 'פרסונל' הייתה כבר הקשישה במצב סיעודי עקב תשישות נפש.
לדברי עו"ד לייכטמן, עקב תשישותה הקשישה לא הייתה ערה, ולא יכלה להיות ערה - לצורך בחידוש הביטוח, ובלי קשר - היא לקתה במקרה הביטוח חודשים רבים לפני פוג הפוליסה – ועל כן היא זכאית בכל מקרה לתגמולי סיעוד.
גם בפניות חוזרת להראל בשנת 2019 "הראל" דחתה וזאת בנימוק המקומם שאין לקשישה בעיה תפקודית פיזית (ADL).
לדברי עו"ד לייכטמן, הפוליסה מכירה בתשישות נפש כתנאי מזכה להכרה במצב סיעודי – תנאי ממנו התעלמה 'הראל' במפגיע.
"לא ייתכן שחברות הביטוח ישחקו באופן ציני בגורלם של מבוטחיהן, ויימנעו מלתמוך בהם בשעתם הקשה ביותר, לאורך חודשים ושנים, תוך שהוצאותיהם הולכות ונערמות" אומר עו"ד לייכטמן. "על המפקח על הביטוח להפסיק לאלתר את המצב הבלתי נסבל בו חברות הביטוח מפקירות ניצולי שואה, וכן קשישים ונזקקים נוספים – העומדים לחלוטין בתנאי הפוליסה להכרה כסיעודיים – ולא זוכים לתגמולים המגיעים להם".
עו"ד לייכטמן מבקש מבית המשפט להכיר בקשישה כזכאית לתגמולים החל משנת 2017 אז הוכרה כחולת דמנציה. כמו כן, מבקש עו"ד לייכטמן מבית המשפט להורות לחברת 'הראל' להשיב לקשישה רטרואקטיבית את מלוא תגמוליה משנת 2017 ועד היום.
בנוסף, מתבקש בית המשפט להשית על חברת הביטוח ריבית עונשית, בשל התנהלותה חסרת תום הלב. לדברי עו"ד לייכטמן, במקרי סיעוד הריבית העונשית עומדת על פי חוק על לכל הפחות פי 10 מהריבית הנהוגה במשק, ולכל היותר עד פי 20 מהריבית במשק.
התביעה נגד חברת 'הראל' הוגשה לבית משפט השלום בהרצליה. עדיין לא הוגש כתב הגנה.
מחברת הראל נמסר בתגובה: "התובעת הייתה מבוטחת בחברתנו בפוליסת סיעוד קבוצתית שהסתיימה לפי הוראת הפיקוח על הביטוח בסוף שנת 2017. שמונה חודשים מאוחר יותר, בחודש אוגוסט 2018, הגישה המבוטחת לראשונה לחברתנו תביעת סיעוד כתוצאה מנפילה שארעה לה חודש קודם לכן, ביולי 2018. הן במועד פנייתה של גברת לוי אלינו והן במועד נפילתה, לא היה ברשותה כיסוי ביטוחי, שהרי כיסוי זה הסתיים כאמור 8 חודשים קודם לכן. עם זאת, לפנים משורת הדין ומתוך רגישות למצבה בכוונתנו לפנות אליה בשנית על מנת לבחון שוב מה היה מצבה הרפואי בתקופה בה הביטוח היה בתוקף, וככל שיימצא שהצדק עמה – לא נהסס להכיר בה כמבוטחת סיעודית".