חרדים לגורלו: בזמן שהם צופים בבני הזוג אוקנין משוחררים מהכלא הטורקי, ממשיכים בני משפחתו של ליאור בן יוסף בן ה-31 במאמצים לשחררו ממעצר בטייוואן בו הוא מוחזק מזה כחודש.
3 צפייה בגלריה
ליאור בן יוסף
ליאור בן יוסף
ליאור בן יוסף
(צילום: באדיבות המשפחה)
לדברי המשפחה, ליאור נדקר על ידי מקומי ונעצר לאחר שהגיב מתוך הגנה עצמית. "תפרו לו תיק רק בגלל שהוא זר מישראל. אני רוצה את אחי בחזרה", אומרת בדמעות אחותו מיכל.
ליאור, בן למשפחה פתח תקוואית, מתגורר מזה כשנתיים עם בת זוג בטייוואן ובעל עסק לקוסמטיקה, כשחלק לא מבוטל מרווחיו מעביר כסיוע לאימו ולמשפחתו בארץ.
לדברי המשפחה, הכל החל לפני כחודש, בעוד יום שהיה אמור להיות שגרתי כשרכב על האופנוע בדרכו לעבודה. "לפי מה שנודע לנו, הוא עבר במעט קו עצירה לבן עם האופנוע. נהג מקומי העיר לו שכך לא נוהגים במדינה אך ליאור התעלם ולאחר שהרמזור הפך לירוק המשיך בנסיעתו", מספרת מיכל (40) אחותו, להם עוד שתי אחיות נוספות.
3 צפייה בגלריה
אמו של ליאור בן יוסף, תקוה כהן
אמו של ליאור בן יוסף, תקוה כהן
אמו של ליאור בן יוסף, תקוה כהן
(צילום: באדיבות המשפחה)
ומה קרה אז?
"משיחות שניהלנו עם מספר ישראלים בטייוואן התברר כי יש שם סיכום עם המשטרה שמשלמת לאזרחים שמצלמים עבירות תנועה ושולחים להם. אלא שהנהג כנראה העדיף לקחת את החוק לידיים ונסע אחרי ליאור תוך שהוא מנסה לדרוס אותו ובהמשך חסם את דרכו עם הרכב. ליאור שאל אותו 'אתה מנסה להרוג אותי?'. כאן התפתחו חילופי דברים בין השניים במהלכם שלף הנהג חפץ חד ודקר את ליאור בידו. לאחי לא הייתה ברירה ומתוך רצון להגן על עצמו היכה את הנהג בתגובה. בשלב הזה הוא הפך ממותקף לתוקף.
"החליטו לשים אותו במעצר שהיה לא חוקי, כי החתימו אותו על מסמכים בסינית והוא לא ידע על מה הוא חותם. עכשיו הם רוצים להחזיק אותו על כלום עד שיוגש כתב האישום וזה אמור לקרות רק בעוד שלושה חודשים. בן אדם הולך לעבודה, רודפים אחריו, מנסים לדרוס אותו, דוקרים אותו ובסוף הוא במעצר? זה הזוי".
למה את חושבת שניסו להפיל עליו תיק?
"בגלל שהוא ישראלי ובגלל שהוא זר. נודע לנו גם שהוא מופלה לרעה".
3 צפייה בגלריה
ליאור בן יוסף
ליאור בן יוסף
ליאור בן יוסף
(צילום: באדיבות המשפחה)
אתם בקשר איתו?
"לא נתנו לנו לתקשר איתו בינתיים. הקונסול מנסה להשיג לנו שיחת טלפון איתו. כרגע אנחנו מתקשרים באמצעות מכתבים שהוא שולח דרך חברה שלו שכן רואה אותו".
מה אתם יודעים על מצבו?
"הוא במצב רפואי קשה מאוד. יש לו כדורים שהוא לוקח על בסיס קבוע ומונעים ממנו לקחת אותם. מעבר לזה מצבו הנפשי נורא ביותר".
מה ניסיתם לעשות עד עכשיו כדי להביא לשחרורו?
"אנחנו מתנהלים מול השגרירויות, מול שר החוץ יאיר לפיד, מול חדר מצב ובינתיים אין תשובות. לא התקדמנו צעד אחד מאז ואנחנו מתכננים לצאת בקמפיין גיוס המונים כדי לשלם את הסכומים לעורכי דין מקומיים אחרי שלעורך דין ישראלי הוצאנו כבר סכום ואף לעורך דין מקומי נוסף אך ללא תוצאות. אני חייבת שעם ישראל יבין שליאור הוא ילד טוב, שעובד שם כדי לעזור למשפחה, והוא לא זה שיזם את הקטטה. הוא הסתבך נטו על רקע גזעני".
איך אתם מתמודדים עם הסיטואציה כרגע?
"אנחנו שבורים, אנחנו עצבניים, בעיקר כי אנחנו לא מצליחים למצוא דרך להוציא אותו. אני על זה 24/7 במשך חודש, לא אוכלת, לא מפסיקה לבכות ושום דבר לא זז. זה מתסכל. ויתרתי על העבודה שלי והחיים שלי בשביל לטפל בזה. עברתי לגור עם אמא שלי יחד עם בעלי והילד כדי לגייס את כל מה שיש לנו בשביל ליאור אבל התרוששתי, אין לי כבר כסף ובינתיים זה לא עוזר".
מה עבר לך בראש כשראית את בני הזוג אוקנין משוחררים מטורקיה?
"ליבי איתם, זה כאב לי שהסתבכו על טעות תמימה אבל גם ליאור הסתבך על משהו שהוא לא אשם בו. הוא נשכח ולכן אני זועקת".
את חושבת שהמדינה עושה מספיק כדי לשחרר אותו?
"אני בטוחה שהמדינה לא עושה מספיק כדי לשחרר אותו כי אם היה מדובר בבן של פוליטיקאי או בעל השפעה הוא כבר מזמן היה בארץ. המדינה יכולה לבוא ולעשות. אומרים שמשתדלים ועושים אבל חודש שלם אני לא רואה שהתקדמנו בעניין".
יש בך אופטימיות שהוא יחזור בקרוב?
"אני חייבת להיות אופטימית. אחרת ממה נחיה? זה מה שמחזיק אותי. אני רוצה את אח שלי בחזרה. הוא לא אשם וזה מה שהכי מתסכל. הוא ילד טוב שדואג לאמא שלו ולבני המשפחה ועד אותו אירוע היה איתנו בקשר יומיומי".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "המקרה מוכר וידוע למחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי במשרד החוץ ולנציג המשרד בטייפה. נציגינו בטייפה שוחח עם העציר מספר פעמים ואף ביקר אותו בכלאו, ימים אחדים לאחר המעצר. הוא נמצא בקשר ישיר גם מול בני משפחתו וגם מול בת זוגו שנמצאת שם וגם מטפלת באירוע (לבקשת האזרח).
"לאור מגבלות הקורונה לא ניתן לזרים להיכנס לטייפה ללא אישור מיוחד מהרשויות המקומיות. הנציג הישראלי מנסה לסייע לקבלת אישור חריג זה. חשוב להזכיר כי ההחלטה על מתן אשרה לזר וכן הנחיות הבידוד עם ההגעה לטייפה הינן באחריות הרשויות המקומיות ולשיקולן בלבד ולא נתונות להחלטת הנציג הישראלי במקום.
"כמו כן, בכל הנושאים המשפטיים על המשפחה להמשיך ולפעול מול עורך דין מקומי, כבכל הליך דומה של מעצר אזרח ישראלי בחו"ל".
לתרומות ניתן לפנות למיכל בנייד 052-5760064 או לבצע העברה בנקאית לחשבון מספר 113391 בבנק הפועלים סניף 761 (חיים עוזר) על שם תקוה כהן (אימו של ליאור).