מתים לקפה: קבוצת אנשים בהובלת רבקה צורה בשיתוף מינהל קהילה ברעננה פתחה השבוע, את מועדון "קפה מוות" הראשון בשרון, במכללת רעננה. מדובר במיזם חברתי אותו מנהלת רבקה צור, אשר בו נפגשים אנשים, חברי המועדון, ומדברים על הנושא שאף אחד לא רוצה לדבר עליו: "מוות".
3 צפייה בגלריה
מועדון קפה מוות בשרון
מועדון קפה מוות בשרון
מועדון קפה מוות בשרון
(צילום: שאטרסטוק)
"קפה מוות" הוא מועדון בו אנשים משוחחים על המוות בצורה שאף פעם לא העזנו לדבר עליו. המיזם נוסד בלונדון בשנת 2011 בידי ג'ון אנדרווד וסו ברסקי ריד, והוא נפוץ במדינות אירופה, צפון ארה"ב ואוסטרליה. לארץ הוא הגיע לפני כ-11 שנה, על ידי עמיה ליבליך, חוקרת פסיכולוגיה וחברה ישראלית, פרופסור לפסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. הקבוצה הראשונה שלה שנפתחה בשנת 2013 מנתה כעשרה אנשים, ומאז זה התפתח לקבוצות הקבועות שפועלות היום בירושלים, כרכור, פרדס חנה, חיפה, גדרה, תל אביב, מודיעין ועוד.


"מדובר במיזם קבוצת אנשים נפגשת אחת לשבועיים, לא כדי לשמוע הרצאה או לקשקש על הילדים והמצב אלא במטרה אחת: לדבר על המוות. המפגשים האלו, אינם עצובים, והרבה פעמים אנשים צוחקים בהם עד כלות".

3 צפייה בגלריה
מועדון קפה מוות בשרון
מועדון קפה מוות בשרון
מועדון קפה מוות בשרון
(צילום: שאטרסטוק)

"'קפה מוות' הוא פרויקט רוחני פסיכולוגי חשוב ממדרגה ראשונה בעיני", אמרה ליבליך בראיון לידיעות אחרונות לפני כשלוש שנים, "כי את המוות אי אפשר לנצח, רק להתקרב אליו קצת. מוות זו חרדת החרדות האנושית. למה שלא נסתכל בעיניים לדבר שהכי מפחיד אותנו? ארווין ילום כתב שאנחנו לא יכולים להסתכל על המוות פנים מול פנים, כמו השמש, כי אנחנו עלולים להיכוות או להתעוור, לכן אנחנו מסתכלים עליו קצת מהצד".

קראו גם:

לשאלה מי מגיע לקבוצות הללו ענתה ליבליך בראיון: "אליי פונים יותר אנשים מבריאות הנפש, פסיכולוגים, רופאים, אחיות, עובדים של בתי אבות, הוספיס וגם אנשים רגילים. הדבר שהכי מפחיד אנשים, וזה עולה בקבוצות, זה לא המוות אלא השלב שלפניו. האם נאבד צלם אנוש, האם נסבול כאבים. אני אומרת שהפחד הוא מהרגע שבין להיות ולא להיות".
כך או כך, הקבוצה שנפתחה השבוע ברעננה, היא כאמור, הקבוצה היחידה באזור השרון, ויוזמים מקווים שיגיעו אליה מכל האזור.