תביעה למינוי מידי של מנהל קבוע למכון טיהור השפכים המשותף לכפר סבא ולהוד השרון: "מיה", חברת המים והביוב של הוד השרון הגישה תביעה בדיון מהיר לצו עשה כנגד "פלגי השרון", חברת המים והביוב של כפר סבא וכוכב יאיר - צור יגאל, למנות באופן מידי מנהל קבוע למכון טיהור השפכים של כפר בסבא והוד השרון. המט"ש המשמש את שתי ערים שוכן בהוד השרון ומנוהל על ידי "פלגי השרון" המחזיקה ב-69% מבעלותו, הגיע זה מכבר אל גבול הספיקה העליון שלו.
3 צפייה בגלריה
המט"ש בהוד השרון. "הסלון הפך לביוב פעיל"
המט"ש בהוד השרון. "הסלון הפך לביוב פעיל"
המט"ש בהוד השרון
(צילום: יעל שרר)
מהמט"ש עולים ריחות לא נעימים המשפיעים לרעה על איכות חיי התושבים המתגוררים בסמוך למט"ש וחוסר הטיפול בבעיות הקיימות במקום בגלל היעדר ניהול מקצועי של המט"ש עלול להוביל לפגיעה סביבתית המתבטאת בין השאר בגלישת שפכים אל הירקון.
בכתב התביעה שהוגש בבית משפט השלום בכפר סבא באמצעות עוה"ד גידי פרישטיק ודוד שחור ממשרד מיתר עורכי דין, דורשת "מיה" כי למט"ש ימונה מנהל קבע, עמדה שאינה מאוישת מזה כשנתיים. בנוסף, דורשת "מיה" מ"פלגי השרון" לטפל בתוך ארבעה חודשים במטרדי הריח במט"ש על בסיס מסקנות הדוחות הקיימים ובדיקות נוספות. עוד דורשת "מיה" התכנסות של מועצת המפעל – הגוף המיועד לניהול המט"ש, אחת לחודש לפחות מכיוון שכיום "פלגי השרון" לא טורחת לכנס את המועצה כלל והיא אינה מתפקדת. יצוין כי נוכח חלקה הרב יותר של כפר סבא במט"ש, כרשות המזרימה יותר שפכים למט"ש היא זו שבידה זכות ההכרעה והניהול בפועל.

3 צפייה בגלריה
המט"ש בהוד השרון. "כפר סבא שולטים בו ואנחנו סובלים"
המט"ש בהוד השרון. "כפר סבא שולטים בו ואנחנו סובלים"
המט"ש בהוד השרון. "כפר סבא שולטים בו ואנחנו סובלים"
(צילום: יוגב עמרני)

עוד צוין בכתב התביעה: "תושבי הוד השרון סובלים לאורך השנים ממטרדי ריח קשים כאשר עוצמת ותדירות המטרדים הלכו וגברו. בשנים 2018 – 2020 התקבלו במוקד עיריית הוד השרון 969 (!) תלונות ודרישות מתושבי הוד השרון בעניין מטרדי הריח מהמט"ש. אף בימים אלה תושבי האזור ממשיכים לסבול ממטרדי הריח ובמוקד העירוני מתקבלות מאות תלונות בשנה". לגבי פניותיה של "מיה" אל "פלגי השרון" במהלך השנים האחרונות בנושא גיבוש פתרונות לצמצום המפגעים, נטען כי "הנתבעת מזניחה וגוררת רגליה מזה שנים, באופן רשלני, והיא לא עשה הרבה בניסיון לצמצם את המפגעים והמטרדים לתושבי הוד השרון, תוך התעלמות מהדוחות שהועברו לה".
ב"מיה" טוענים בכתב התביעה כי "פלגי השרון" הזניחה את המט"ש וניהלה אותו באופן כושל ולא מקצועי, ונמנעה מלהשקיע בציוד, בתחזוקתם ובתיקונם של המתקנים. עוד נטען כי המצב מחמיר עם השנים ו"פלגי השרון" מתעלמת הן מהמפגעים והן מדוחות מקצועיים על ליקויים במערכות נטרול הריחות של המט"ש. כך למשל, צוין בתביעה כי אותם ליקויים בדו"ח רשות המים בתחום החירום והסייבר, חזרו על עצמם גם ב-2019 וגם ב-2021.

3 צפייה בגלריה
נדב דואני
נדב דואני
נדב דואני
(צילום: שרון גבאי)

למרות ששני מכרזים שפרסמה "פלגי השרון" לאיוש התפקיד נכשלו, "פלגי השרון" מטרפדת מינוי מנהל קבוע למט"ש במטרה להימנע מתחזוקה ראויה שכרוכה בהשקעות משמעותיות. בחברה מתריעים בכתב התביעה כי "בהיעדר מנהל קבוע המט"ש נמצא על סף קטסטרופה סביבתית שעלולה להוביל לנזקים חמורים יותר לתושבי הוד השרון, וכן עלולה אף להביא לסכנה של גלישת שפכים מהמט"ש אל נחל הירקון, שהינה עבירה פלילית על פי דין".
קראו גם:
יו"ר "מיה", חברת המים של הוד השרון, חבר מועצת העיר נדב דואני: "האופן בו מנוהל מט"ש כפר סבא והוד השרון נולד ומבוצע בחטא. עיריית כפר סבא שמנהלת את המתקן בפועל בגלל אחוזי האחזקה במקום, חוטאת לתפקידה וחוסכת בהוצאות כי המתקן אינו מהווה הפרעה לתושבי כפר סבא. מי שנפגע לאורך השנים הם תושבי הוד השרון.
כעת אף מוסיפים ב'פלגי השרון' חטא נוסף על פשע, ומטרפדים את איוש משרת המנהל קבוע של המט"ש באופן שרק ינציח את המצב הקיים. אנחנו לא ניתן להתנהלות הזו להימשך ונפעל בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו לשם כך. אנו נמשיך ונפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו למציאת פתרונות הולמים למטרדים מהמט"ש, עד לפינויו והעתקתו אל מחוץ לעיר בהתאם לאישורים שהשגנו לאחר מאמץ אדיר בשיתוף התושבים וללא תמיכה מעיריית כפר סבא. תושבי ותושבות הוד השרון לא יהיו הפקר להתנהלות הלא מקצועית והמביישת של עיריית כפר סבא. זה נמאס עליי, זה נמאס על התושבים והתושבות והגיע הזמן לעשות לזה סוף״.
מתאגיד פלגי שרון נמסר: ״התביעה הגיעה לפני מספר ימים, ואנו ממתינים להחלטת בית המשפט, ולאחריה נגיב בהתאם. העובדות לאשורן, אין כל קשר בין הליך המינוי למטרדי הריח.
"מטרדי הריח מטופלים בצורה מקצועית ועקבית תחת בקרה של גורמי המקצוע. התאגיד מבצע עבודות תחזוקה שוטפות במתקני נטרול הריחות ונשכרו שירותי חברה חיצונית לביצוע סקר "ניטור ריחות" ובדיקת יעילות מתקני נטרול הריחות, על מנת לצמצם את מטרדי הריחות. בנוסף מבוצע בימים אלו פיילוט מתקדם של חברת "אוויר צח" להמשך טיפול במטרד.
בכל הקשור למינויים בתאגיד ובמט"ש, התאגיד פועל על פי ובהתאם לחוק, ואיוש משרת מנהל, מבוצע באמצעות מכרז פומבי כנדרש, עם תנאי סף מתאימים. התהליך נמצא בטיפול, ויסתיים בקרוב".