מי אחראי לפייק? אתמול (ראשון) החל משעות הצהריים המוקדמות פשטו לוחמי ימ"מ וכוחות בטחון והצלה על מתחם קניון רננים באזור התעשייה ברעננה. הרקע: מידע שהגיע למשטרה על המצאות מטען חבלה במקום. כוחות הבטחון לא לקחו סיכון והחלו בפינוי המתח כולו, תוך שהם מבצעים סריקות קפדניות בכל המתחם.
2 צפייה בגלריה
כוחות ימ"מ ברננים
כוחות ימ"מ ברננים
כוחות ימ"מ ברננים
(צילום: עידו גולן, רשתות חברתיות)
עד כאן, תרחיש כמעט רגיל לימים רגילים. אבל אנחנו לא בימים רגילים, הזמן שלקח לכוחות הבטחון וליחידות הכלבנים לסרוק את המתחם, גרר אחריו שמועות מופרכות, שגרמו לרבים להסתגר בבתיהם. השמועה הנפוצה ביותר הייתה: "חדירת מחבלים לרעננה, המשטרה סגרה את כל אזור השרון".

כוחות ימ"מ ברננים
(צילום: עידו גולן, רשתות חברתיות)

לשווא ניסתה דוברות המשטרה כמו גם, בעיריית רעננה, להזים את השמועות, לטעון שמדובר בהודעות כזב, ולנסות ולהרגיע את התושבים. במקביל, ניסתה המשטרה גם לאתר את מוסר המידע, ונכון לכתיבת השורות האלו הוא, הם או היא טרם אותרו.
הפניקה ששררה ברחובות גרמה להעלות את מפלס החרדה בקרב תושבי האזור, שנמצא גם כך במפלס העליון. רבים הסתגרו בבתים, במוקדים השונים ברשויות הסובבות את רעננה וכמובן ברעננה, דיווחו על עשרות פניות מבוהלות.

2 צפייה בגלריה
קניון רננים
קניון רננים
קניון רננים
(צילום: שירן כרמל)

גורם בטחוני עימו שוחחנו מסר: "התנהלות כוחות הבטחון הייתה בהתאם לפרוטוקול. כשמתקבל מידע על חפץ חשוד, בטח מידע על מטען חבלה, יש פרוטוקול ברור. כשיש ספק אין ספק. נכון, שבעקבות המצב הבטחוני ובייחוד אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר, סף הרגישות, גם אצל כוחות הבטחון עולה, אבל צריך לזכור בימים אלו שכל הפצת מידע לא מבוסס וכוזב עלול לגרום לפניקה מיותרת כפי שקרה במקרה זה, שככל הנראה, ואני לא אומר דברים מוסמכים, מקורו בתלונת שווא".

קראו גם:

מדוברות המשטרה נמסר: "המשטרה השלימה הלילה את כלל פעולות הסריקה אחר חפץ חשוד בקניון ברעננה ובהתאם להסרת החשד, פעילות המקום תשוב כסדרה. חבלני המשטרה ויחידת הכלבנים של מחוז מרכז, ערכו אתמול החל משעות הצהריים סריקות בקניון "רננים" ברעננה, בעקבות דיווח שהתקבל במוקד בדבר חשש להמצאות חפץ חשוד.בתום סריקות ובחינת כלל החפצים החשודים בקניון, ע"י היחידות המבצעיות הנ"ל, הוסר כל חשד. הציבור מתבקש להמשיך ולגלות עירנות ולדווח בכל עת ומקום בדבר אנשים או חפצים חשודים ולדווח מיד למוקד החירום 100 של משטרת ישראל".
מעיריית רעננה נמסר: "הארוע המתמשך אתמול (ראשון) בקניון רננים, עורר באופן טבעי חששות, וגרר גל של תגובות בקרב הציבור בעיר, תוך הפצת מידע כוזב. בימים אלה של מלחמה ואווירת מתיחות ביטחונית, כל מידע שמגיע לכוחות הביטחון נבדק בדקדקנות, בוודאי התרעה מודיעינית, בה נטען על החדרת חפץ חשוד/מטען לתחומי הקניון.
"המשטרה, בסיוע יחידות מיוחדות, הגיבה במהירות. הקניון פונה מיושביו. משך מספר שעות, נערכה סריקה בין כל קומות הקניון, כולל בין מאות כלי הרכב בחניונים, בסיוע יחידת הכלבנים של משטרת מחוז מרכז.
"בשעת ערב, גם לאחר שהסתיים הליך הסריקות ולא נתגלו ממצאים, עדיין הוחלט למנוע כניסה לקניון, ובוצעו פעולות חקירה מודיעיניות בשיתוף שירות הביטחון הכללי, שנמשכו עד השעות המאוחרות של הלילה. רק לאחר שהוסר החשד, הוחלט לפתוח את האזור מחדש, והבוקר (שני) יפתח הקניון".