דמיינו איך מרגיש אדם עם מוגבלות כשהוא מגיע למרפאת שיניים. החדר זר והריח מוזר. הכלים מאיימים וגם הכיסא שזז אחורה. הצוות הרפואי עוטה מסכות, יש אורות בוהקים ומי יודע מה עומדים לעשות לי עכשיו? מפחיד.
5 צפייה בגלריה
דמויות הלומדה: הרופאה שני, קרן הסייעת, אמיר המטופל ויוסי המלווה
דמויות הלומדה: הרופאה שני, קרן הסייעת, אמיר המטופל ויוסי המלווה
דמויות הלומדה: הרופאה שני, קרן הסייעת, אמיר המטופל ויוסי המלווה
(צילום: מתוך סרטון לומדת שני)

עבור אנשים רבים הגעה לרופא שיניים היא חוויה לא נעימה, כך שעבור אדם עם מוגבלות מדובר בחוויה מפחידה אפילו יותר, מה שיוצר מצוקה וקושי גם לבני משפחתו, המלווה והצוות המקצועי שרוצה להעניק את הטיפול הטוב ביותר, אבל לא פעם נתקל במחסומים. הפתרון השכיח הוא ביצוע טיפול בהרדמה מלאה, על כל המשתמע מכך – הסיכונים ותופעות הלוואי, אבל יש גם דרך אחרת. זה הרגע להכיר אלטרנטיבה שעושה מהפכה בתחום: "לומדת שני". לומדה זו היא כלי דיגיטלי חינמי להכנה וליווי טיפולי שיניים לאנשים עם מוגבלות בעברית ובערבית, שהשיקו עמותת שלוה, בית איזי שפירא, קרן שלם, מועצת הבריאות ומשרד הרווחה והביטחון החברתי, שמפעילים 22 מרפאות שיניים בפריסה ארצית ואמונים על הטיפול בכ-20,000 מטופלים מיוחדים מדי שנה.

מה מיוחד בלומדת שני?

בהתחלה גם אנחנו היינו סקפטיים. עוד כלי דיגיטלי? מה יכול להיות שונה בו ואיך זה בכלל עובד? מסקרנות מקצועית נכנסנו לבדוק ומהרגע הראשון היה ברור שיש כאן משהו אחר. הדבר הראשון שבלט מיד לעין הוא המחשבה העמוקה שהושקעה בפיתוח הלומדה. היה ברור שהיא לא נוצרה על ידי צופים מהצד אלא על ידי אנשים שבאמת מכירים את השטח מקרוב.

5 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון: טיפול סתימה
מתוך הסרטון: טיפול סתימה
מתוך פרק הלומדה: טיפול סתימה
(צילום: מתוך סרטון לומדת שני)

כבר בעמוד הבית הכרנו ארבע דמויות מצוירות בגרפיקה נעימה לעין. הקלקה פשוטה על כל אחת מהן, והן מדברות ומציגות את עצמן ואת תפקידן במשפט אחד ופשוט: האחת היא רופאת השיניים, שני, השנייה היא הסייעת, קרן. שתי הדמויות האחרות הן המטופל, אמיר, שהגיע לטיפול שיניים והמלווה שלו, יוסי, ש-"לפעמים עוזר לאמיר לנקות את השיניים". בהמשך, באמצעות גרפיקה פשוטה וסרטוני אנימציה מותאמים, לומד המטופל איך נראית מרפאת שיניים, מה היא מכילה ומה תפקידו של כל אביזר בחדר, כולל ארון הטיפולים, הכיסא שזז ורעש ה"סקשן" שעלול לעורר חשש. אי אפשר היה להתעלם מהבחירה המדויקת של יוצרי הלומדה לא להשתמש באלמנטים מסובכים מדי כמו גרירה או הקשה כפולה. לוחצים על התמונה – והכל עובד!

המרפאה של "לומדת שני"
(צילום: לומדת שני")


אז מה כל כך מיוחד? הפישוט הלשוני והשימוש בתקשורת תומכת חליפית הופכים את הכלי הזה ליוצא דופן. זו לא רק אינפורמציה אלא מידע שמוגש בצורה נגישה, ברורה ומתחשבת, כך שכל אדם, גם אם אינו בעל מוגבלות, מיד מרגיש רגוע. מטפל או מלווה יכול מיד להבין כיצד מידע שלעיתים מנסים להסביר ומתפספס, מוסבר בלומדה בצורה בהירה ופשוטה. המשחקים והשאלות הנפוצות הרגישו לנו כמו דרך יוצאת מן הכלל להפחתת חרדה ולבנות אמון. היכולת של המטופל והמלווה להתכונן מראש לביקור במרפאה, להכיר את הצוות והמכשירים בצורה ידידותית – זה פשוט משנה את כללי המשחק. במקום להגיע לטיפול בחוסר ודאות ופחד, מגיעים עם רקע והבנה בסיסית, מה שיכול להקל משמעותית על שיתוף הפעולה והחוויה כולה.

מודל הטיפול שהוביל ללומדה

לומדת שני פותחה על בסיס מודלים רפואיים מוכחים של שני גופים בעלי ניסיון עצום בתחום: בית איזי שפירא ועמותת שלוה. כך למשל, מודל הטיפול במרפאת השיניים של בית איזי שפירא, תחת ניהולן המקצועי של ד"ר שלהב מלמוד וגב' הדסה גרנות, הצליח להוריד את אחוזי ההרדמות המלאות בטיפולי שיניים לאנשים עם מוגבלות מ-45 אחוז ל-5 אחוז בלבד. בעמותת שלוה מפעילים מערך ייחודי למניעת תחלואת הפה, שפותח על ידי פרופ' יוסי שפירא, המבוסס על גישה רב תחומית ייחודית שמייעלת את הטיפול, ומונעת צורך בטיפולים מורכבים.

5 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון: צחצוח ומניעה
מתוך הסרטון: צחצוח ומניעה
מתוך פרק הלומדה: צחצוח ומניעה
(צילום: מתוך סרטון לומדת שני)

שני הגופים הללו, המהווים את בסיס הידע המקצועי בלומדה מדגישים גישה שוויונית וממוקדת אדם, השתתפות פעילה ואפשרויות בחירה למטופלים ובני משפחותיהם, יצירת אווירה מרגיעה המפחיתה חרדה וחשש סביב הטיפול והיכרות מקיפה עם הצוות והמכשור הרפואי. כאשר ידע מקצועי משולב עם מחשבה מקורית, גרפיקה מיטבית שמותאמת במיוחד למטופל, למלווים, למשפחות ולצוות הרפואי, והנגישות לכל המידע החשוב הזה היא פשוטה וקלה, ברור שהפוטנציאל של "לומדת שני" הוא אדיר ואפילו מהפכני.

5 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון: ד"ר שני וקרן הסייעת
מתוך הסרטון: ד"ר שני וקרן הסייעת
ד"ר שני וקרן הסייעת
(צילום: מתוך סרטון לומדת שני)

לומדת שני – כל הכלים שהיו חסרים עד עכשיו למטפל

עבור הצוות הרפואי ועבור מלווים של אנשים עם מוגבלות מדובר בבשורה של ממש. הלומדה מעניקה כלים שהיו חסרים עד כה. היא לא רק עוזרת למטופל, אלא גם למלווה ולצוות המקצועי לתקשר אתו בצורה טובה יותר, להבין את החששות ולהתאים את הגישה במיוחד אליו. הידיעה שניתן להשתמש בלומדה החינמית כדי להכין את המטופל בצורה מיטבית לטיפול, להפחית צורך בהרדמה מלאה ולספק טיפול איכותי יותר, כל זה אף מעניק לצוות הרפואי תחושת שליחות מחודשת.

5 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון: ניקוי אבנית
מתוך הסרטון: ניקוי אבנית
מתוך פרק הלומדה: ניקוי אבנית
(צילום: מתוך סרטון לומדת שני)

במילותיה של שרון גנות, מנהלת ידע ומחקר בקרן שלם: "גישה לידע רפואי נגיש מהווה תנאי בסיסי להעצמת אנשים עם מוגבלות. תמיכתנו בלומדת שני מהווה כלי משמעותי לשיפור איכות החיים, בכך שהיא מאפשרת קבלת החלטות מושכלת בתחום הבריאות ותורמת לשיפור כולל של איכות החיים עבור אוכלוסיות אלה". הלומדה היא אכן גשר שמנגיש את עולם טיפולי השיניים לאוכלוסייה שעד כה נתקלה ביותר מדי מחסומים. זה לא רק עוד כלי דיגיטלי, זו מהפכה אמתית בגישה לטיפולי שיניים לאנשים עם מוגבלות.

אז איך מתחילים?

לומדת שני לבריאות השן והפה, מוגשת בחינם ומאפשרת הכנה לקראת ביקור וטיפול במרפאת השיניים. הלומדה כוללת סרטוני אנימציה, פישוט לשוני ותקשורת תומכת חלופית, משחקים ושאלות נפוצות והיא מיועדת לשימוש אנשים עם מוגבלות, המלווים והמשפחות וככלי מקצועי לצוותים הרפואיים. זה הרגע שלכם ללחוץ על הקישור ולהתנסות בלומדה בעצמכם, רק אז תבינו עד כמה היא יכולה לחולל שינוי משמעותי.


מוגש מטעם לומדת שני