לאחרונה הוקמה במרכז הרפואי מאיר מרפאה חדשה לטיפול ב"קדחת ים תיכונית" בראשותו של פרופ' שי קיויתי, מנהל המערך לראומטולוגית מבוגרים בבית חולים מאיר, מקבוצת כללית, הפועלת בשיתוף מערך הילדים במרכז הרפואי עם פרופ' יוסף עוזיאל, מנהל היחידה לראומטולוגיה ילדים וד"ר רובי חביב מנהל המרפאה למחלות אוטואינפלמטוריות בילדים - על מנת לתת מענה מתקדם והוליסטי לכלל הגילאים של החולים במחלה.
2 צפייה בגלריה
המרפאה תמוקם במרפאות החוץ במאיר
המרפאה תמוקם במרפאות החוץ במאיר
המרפאה תמוקם במרפאות החוץ במאיר
(צילום: דוברות בית החולים)
מחלת FMF המכונה "קדחת ים תיכונית" (Familial Mediterranean Fever) הינה מחלה גנטית נפוצה יחסית בישראל, בעיקר בקרב יוצאי עדות המזרח או בקרב אוכלוסייה ערבית ודרוזית. על פי ההערכות, ישנם בישראל כ 15-20 אלף חולים במחלה ומדובר במחלה אוטואינפלמטורית (סוג של מחלה אוטואימונית בה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את הגוף עצמו).
2 צפייה בגלריה
פרופסור שי קיויתי
פרופסור שי קיויתי
פרופסור שי קיויתי
(צילום: דוברות בית החולים)
לרוב מופיעה המחלה בגילאי הילדות המוקדמים (3-5) יחד עם זאת, לא נדיר גם למצוא את הופעתה בגילאים מבוגרים יותר - 20 ומעלה. התסמינים הנפוצים ביותר שלה יהיו חום וכאבי בטן "משתקים" הנמשכים בין 3-5 ימים ובמקרים הקשים הם יכולים לחזור על עצמם פעם אחר פעם בסמיכות. במקרים נדירים יותר יופיעו ההתקפים פעם בשנה.
תסמינים נוספים של המחלה הינם דלקת בקרום הריאה – בה מורגשים כאבים בעת נשימה עמוקה בחזה, דלקות מפרקים בעיקר באזורי הקרסוליים והברכיים ודלקת בקרום הלב- בה מורגשים גם כן כאבים באזור החזה. לרוב תסמינים אלו ילוו בחום אך זה אינו מחייב. ללא טיפול מתאים מתרחשת פגיעה כלייתית חמורה כתוצאה מהמחלה שקיצרה עד לפני כמה עשרות שנים (עד להחלת הטיפול בכולכיצין בחולי פמפ) באופן משמעותי את תוחלת החיים של הסובלים מהמחלה. פגיעה זו הנקראת עמילואידוזיס נגרמת כתוצאה משקיעה של חלבון בכליות ובאיברים שונים הפוגעים בפעילות התקינה של הכליות ומובילים לסכנת החיים.
בעשורים האחרונים הטיפול המיטבי המתאים לרוב החולים בFMF הוא טיפול בכדור הנקרא כולכיצין העוצר את המחלה ומסייע לחולים לחזור לחיים נורמליים. מדובר בטיפול הניתן דרך הפה (פומי) המקל על ההיענות לטיפול ומשיג שיפור משמעותי בחיי המטופלים החולים הקשים שלא היה בעבורם טיפול בעבר.
בנוסף אליו, בעשור האחרון התווסף לסל הטיפולים בעבור חולים קשים או חולים שלא הגיבו לטיפול המקובל (5%-10%) גם טיפול ביולוגי החוסם את האינטרלוקין 1 (האחראי על היווצרות הדלקת במחלת פמפ) ומאפשר לתת מענה מקיף ומיטבי לכלל החולים.