בזכות התעקשותה של קים אבן חן, מזכירה של קופת חולים מכבי, שהתקשרה לשכנע ולהסביר ליזהר מרדכי כמה הבדיקה חיונית עבורו הוא הגיע לבדיקת אולטרסאונד ובה התברר שהעורק הראשי בבטנו התרחב והוא בסכנת חיים מידית.
1 צפייה בגלריה
עירית שחר ויזהר מרדכי. "חיי ניצלו"
עירית שחר ויזהר מרדכי. "חיי ניצלו"
עירית שחר ויזהר מרדכי. "חיי ניצלו"
(צילום: דוברות מכבי)
קראו גם >>>>
"הכול התחיל בשיחת טלפון תמימה" משחזר יזהר מרדכי בן ה-73 מרעננה, "מהקו השני הייתה מזכירה של מכבי שהזמינה אותי לעשות בדיקת אאורטה (אבי העורקים, העורק הראשי של הגוף), הבודקת את התרחבות העורק הבטני הראשי. היא הסבירה על הבדיקה ועל החשיבות שלה ובסוף השיחה היא הוסיפה שהזמר אריק איינשטיין נפטר בעקבות התרחבות של העורק, שהתפוצץ בגופו. המשפט האחרון הזה, שכנע אותי. הגעתי לבדיקה".
יזהר הגיע לבדיקה במכון הרנטגן של מכבי ברעננה, שם קיבלה אותו הרנטגנאית עירית שחר; "יזהר הרגיש טוב כשהגיע לבדיקה. הכנסתי אותו לחדר הטיפול וביצעתי את בדיקת האולטרסאונד. מיד ראיתי שנצטרך לפנות אותו לבית החולים. העורק הראשי הבטני של יזהר התרחב ל 7 ס"מ. הוא היה בסכנת חיים מידית. כשהעורק הראשי מתרחב מעל 5 ס"מ הוא עלול להיקרע בכל רגע וזה עלול להסתיים במוות. פניתי לרופא שנכח במקום והראיתי לו את תוצאות האולטרסאונד. הוא אישש את מה שראיתי והנחה להזמין ניידת טיפול נמרץ".
כשעירית בישרה ליזהר שהוא יצטרך להתפנות לבית החולים הוא היה המום "הגעתי למרפאה באופניים. ממש לא חשבתי שתוצאות הבדיקה יהיו כל כך דרמטיות. אחרי כמה דקות שהבנתי את המצב, עדכנתי את אשתי ועליתי על הניידת".
בבית החולים יזהר עבר מספר בדיקות, ביניהן בדיקת סיטי ולאחריהן אישרו את האבחנה של עירית "הרופאה אמרה לי שיש לי מזל גדול שהגעתי לבדיקה, הייתי כמו פצצה מתקתקת. בכל רגע הייתה סכנה שהעורק הראשי בבטן שלי יתפוצץ. היא אמרה שאני צריך מאוד להודות למי ששכנעה אותי להגיע לבדיקת האאורטה, זה היה יכול להיגמר אחרת לגמרי".
הגילוי הדרמטי במצבו של יזהר היה משמעותי ודרמטי עוד יותר, על רקע העובדה שסבל בעבר מטרשת עורקים; "הרופאה הסבירה שבמצב רגיל עושים פרוצדורה שלא דורשת ניתוח, אבל בגלל הרקע הרפואי שלי החליטו לנתח אותי. במשך שעות הייתי על שולחן הניתוחים כדי לבצע את המעקף ולטפל בהרחבה של העורק הבטני".
יזהר עבר את הניתוח בשלום וכיום הוא מתאושש מהניתוח ומנסה לחזור לשגרה: "כל חיי הייתי פעיל מאוד. עבדתי בעבודה סיזיפית, אני הולך ורוכב על אופניים. עכשיו אני צריך ללמוד להוריד הילוך ובעיקר מודה בכל רגע שאני בחיים. יצאתי מזה בנס".
עירית שחר, העובדת במכון הרנטגן של מכבי שירותי בריאות ברעננה כבר 15 שנים, מספרת שבדיקת האאורטה היא אחת הבדיקות עם ההיענות הנמוכה ביותר: "שילוב של חוסר מודעות והתכחשות למשמעות הבדיקה, גורמת להרבה אנשים לדלג עליה. זאת כבר פעם שנייה בשנה האחרונה שאני זוכה להציל חיים בזכות הבדיקה הזאת. זאת בדיקה פשוטה, מהירה ולא כואבת שממש יכולה להציל חיים. אני קוראת לכל מי שמתלבט- להגיע. החיים שווים יותר. הבדיקה מיועדת לגברים בגילאי 65 עד 75 עם רקע של עישון".
יזהר משתף כל אדם שהוא פוגש מאז ומספר מה עבר עליו "אני משכנע אנשים ללכת להיבדק, מספר להם את הסיפור שלי ומנסה להסביר כמה זה חשוב. במקרה שלי ניצלתי ברגע האחרון, אך באותה מידה זה היה יכול להיגמר בצורה טרגית ואפשר וצריך למנוע את זה".