לראשונה בישראל, חולי טרשת נפוצה יוכלו לקבל אבחון, טיפול ומעקב במסגרת קופת החולים. מכבי שירותי בריאות חנכה לראשונה מרפאה במרכז הרפואי ברמת השרון בניהול פרופסור אריאל מילר, נוירולוג בכיר וחוקר במדעי המוח שיתן מענה למטופלים חברי מכבי.
2 צפייה בגלריה
טרשת נפוצה
טרשת נפוצה
טרשת נפוצה
(צילום: שאטרסטוק)
טרשת נפוצה היא מחלה נוירולוגית אוטואימונית שפוגעת במערכת העצבים המרכזית ובתפקוד תאי העצב, מה שעלול לגרום לתסמינים כמו: טשטוש ראייה, סחרחורות, קשיים בהליכה, הפרעות בתחושה/ נימולים/עקצוצים, עייפות, ועוד. מדובר במחלה שאופיינית בתצורה הנפוצה שלה בהתקפים והפוגות. זו המחלה הנוירולגית השכיחה ביותר במבוגרים צעירים.
לפני נתוני מכבי 68% מהחולים בטרשת נפוצה הן נשים לעומת 32% גברים, 53% מהחולים המאובחנים בשנה האחרונה הם בגילאי 18-40 ובעשור האחרון חל גידול של 15% במספר המאובחנים החדשים במחלה. לאחר האבחון, מרבית החולים ממשיכים את המעקב והטיפול במרפאות בבתי חולים שונים בארץ, לרוב ללא סנכרון בין הרופא המטפל בקהילה לבין צוות בית החולים.
המרפאה שנפתחה במרכז הרפואי של מכבי ברמת השרון נותנת מעטפת של מטפלים ורופאים מומחים שבונים תכנית מותאמת אישית למטופל בהתאם לצרכיו, מצבו ולהתפתחות המחלה. צוות המרפאה כולל אחות וצוות רב-מקצועי לשיקום תפקודי, פיזיותרפיה ריפוי בעיסוק, תזונאית ועו"ס. בנוסף מעטפת רופאים מקצועיים נותנים מענה לתסמינים האופייניים של המחלה, כגון: הפרעות ראייה, סחרחורות ועוד.

2 צפייה בגלריה
פרופ' אריאל מילר
פרופ' אריאל מילר
פרופ' אריאל מילר
(צילום: דוברות מכבי)

במסגרת מעטפת הטיפולים, במרפאה ניתן לקבל גם טיפול תרופתי. בטרשת נפוצה יש מגוון גדול של טיפולים חלקם ניתן בעירוי לוריד, אותו יכולים לקבל המטופלים תחת השגחה צמודה ע"י הצוות המטפל במוקד אשפוז היום של מכבי, שנמצא סמוך למרפאת הטרשת. כשמדובר במחלה כרונית שמאובחנת בגיל צעיר, יש משמעויות נוספות מעבר לאבחון והטיפול במחלה כגון: תכנון משפחה והיריון "תכנון הריון בקרב חולות בטרשת הוא קריטי. חשוב לקבל החלטה מבעוד מועד איזה טיפול נכון לתת לפני כניסה להריון, שימוש באמצעים הורמונליים (דוגמת IVF ) בשילוב התרופות לטרשת נפוצה ועוד. עד היום במסגרת הטיפול בבתי חולים, חולות טרשת נפוצה שתכננו היריון, טופלו אצל גניקולוג בקהילה ונאלצו לחזור עם ההמלצה לבית החולים. מעכשיו, הכול מרוכז במקום אחד במסגרת המעטפת של המרפאה לטרשת נפוצה בקהילה" אומר פרופסור מילר.
ליטל (33) היא אחת המטופלות במרפאה החדשה של מכבי. היא אובחנה כחולה בטרשת נפוצה בגיל 17 בעקבות כאבים ותחושת נימול בבטן "בשנים הראשונות של המחלה טופלתי במחלקה באחד מבתי החולים במרכז הארץ. הכוונות של הצוות היו טובות, אבל הרגשתי שאני עוד אחת מהמטופלים, היה עומס גדול ולא קיבלתי יחס אישי. כשהמרפאה במכבי נפתחה, שמחתי מאוד. אני מכירה את פרופסור מילר כבר שנים ועברתי איתו תהליך מאוד ארוך שכלל התקף חמור של המחלה אחריו עברתי שיקום אינטנסיבי בגלל פגיעה בהליכה. היום אני מנהלת אורח חיים שגרתי לגמרי".

קראו גם:

סטלה קריוף, ראש מחוז השרון במכבי :"מדובר בשירות חדש שנועד להקל על חולי טרשת נפוצה שעד היום נאלצו לקבל טיפול במרפאות-חוץ של בתי החולים ולהשקיע זמן על חשבון ימי עבודה, לטפל בהתחייבויות ובירוקרטיה. השירות מותאם לצרכים ולאופי התפתחות המחלה, על ידי רופאים ומטפלים שמכירים ומלווים אותם מרגע האבחון ומתאימים להם באופן אישי את פרוטוקול הטיפול. המטופלים יזכו לרשת תומכת והוליסטית בכל צורך שיתעורר בניהול המחלה. זהו שירות חדש שנחנך לראשונה בארץ מתוך ראיית הצורך של המטופל ומתן פתרונות מדויקים בשטח".