במאמר הבא נסקור את ההמלצות המרכזיות שניתנות על ידי גופים מוסמכים, כמו משרד הבריאות ואחיות טיפת חלב, לגבי תוספי תזונה לתינוקות ונציג טיפים מעשיים להורים.
ויטמין D – הבסיס להתפתחות עצמות בריאות
ויטמין d הוא אחד מתוספי התזונה הראשונים שמומלץ להוסיף לתינוקות כבר בשבועות הראשונים לחייהם. משרד הבריאות ממליץ לתת את הוויטמין הזה לכל תינוק מגיל לידה ועד גיל שנה לפחות, וזאת גם אם התינוק יונק חלב אם או ניזון מתחליף חלב. הסיבה להמלצה זו היא שתינוקות בדרך כלל אינם נחשפים מספיק לשמש, שהיא המקור הטבעי לייצור ויטמין די בגוף. ויטמין זה חיוני להתפתחות עצמות בריאות וחזקות ולמניעת מחלות כמו רככת.
המינון המומלץ הוא 400 יחידות בינלאומיות (2 טיפות) של ויטמין די ביום, דרך בקבוקון ייעודי שמאפשר שימוש קל ונוח. חשוב להקפיד על מתן התוסף מדי יום, ללא קשר לעונת השנה או לחשיפה לשמש.
1 צפייה בגלריה
תוספי תזונה לתינוקות
תוספי תזונה לתינוקות
תוספי תזונה לתינוקות
(צילום: Danik Prihodko באתר PEXELS )
ברזל – חיוני להתפתחות המוח והגוף
ברזל הוא מינרל חשוב להתפתחות תקינה של המוח ומערכת הדם. משרד הבריאות ממליץ על מתן תוסף ברזל לכל תינוק החל מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה וחצי, ובמקרים מסוימים אף יותר. ההמלצה חלה על כל התינוקות, ללא קשר לסוג ההזנה, כיוון שחלב אם ותמ"ל (תחליף חלב) אינם מספקים את כל כמות הברזל הדרושה להתפתחות המהירה של התינוק.
המינון המומלץ לתוסף הברזל הוא 7.5 מ"ג ביום מגיל 4 חודשים ועד גיל 6 חודשים, ולאחר מכן 15 מ"ג ביום עד גיל שנה וחצי. תוספת זו מסייעת למנוע אנמיה, שהיא תופעה שכיחה בקרב תינוקות הנובעת ממחסור בברזל.
פרוביוטיקה – חיזוק מערכת העיכול
פרוביוטיקה היא תוסף נוסף שמתחיל לקבל תשומת לב בקרב הורים טריים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. מדובר בחיידקים ידידותיים שמסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול. תוספי הפרוביוטיקה עשויים להינתן לתינוקות במקרים של בעיות עיכול, גזים או לאחר טיפול אנטיביוטי שיכול לפגוע בחיידקים הטובים במעי.
בניגוד לוויטמין D ולברזל, מתן תוסף מסוג זה איננו חלק מההמלצות השוטפות של משרד הבריאות לכל התינוקות. מדובר בתוסף שניתן לעיתים במצבים מסוימים לפי שיקול דעת רופא הילדים. בכל מקרה, לפני שנותנים את הפרוביוטיקה לתינוק מומלץ להתייעץ עם רופא או אחות טיפת חלב, כדי לוודא שהמוצר מתאים לצרכים הספציפיים של התינוק.

טיפים להורים טריים בנוגע למתן תוספי תזונה
התייעצות עם רופא ילדים או אחות טיפת חלב
לפני התחלת שימוש בכל תוסף תזונה, חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע מוסמכים, כמו רופא ילדים או אחות טיפת חלב, שיכולים לספק מידע מותאם אישית לפי בריאות התינוק, התזונה והשלב ההתפתחותי שלו.
עקבו אחר הנחיות המינון במדויק
תוספי תזונה ניתנים במינונים מסוימים בהתאם להמלצות משרד הבריאות. יש להקפיד על מתן הכמות הנכונה מדי יום ולהימנע ממתן יתר של התוסף, שעלול להזיק לבריאות התינוק.
הקפידו על תזונה מאוזנת
תוספי תזונה חשובים, אך הם אינם תחליף לתזונה בריאה ומאוזנת. אם התינוק הגיע לגיל שבו הוא מתחיל לאכול מוצקים, הקפידו לשלב בתזונה היומית מזונות עשירים בברזל, ויטמינים ומינרלים, כמו בשר טחון, ירקות ירוקים ודגנים מלאים.
מעקב אחרי בריאות התינוק
חשוב לעקוב אחר ההתפתחות הכללית של התינוק, ולוודא שהוא גדל ומתפתח כמצופה. אם יש חשש לחוסר בתזונה או בעיות התפתחות, יש לפנות לאיש מקצוע למעקב וביצוע בדיקות נוספות.
לסיכום, לתוספי תזונה יש תפקיד חשוב בהתפתחות התקינה של תינוקות, במיוחד במצבים שבהם התזונה הרגילה איננה מספקת את כל המרכיבים הדרושים. ההקפדה על מתן תוספים באופן נכון ובטוח, בליווי ייעוץ רפואי, תבטיח בריאות והתפתחות מיטבית לתינוקכם.

מוגש מטעם: אלטמן