ניתן לקרוא רבות על כתבי אישום, מי מגיש כתב אישום והאם ניתן לבטל כתב אישום במאמר של עו"ד אלעד שאול – לחצו כאן.

מהו כתב אישום?

כתב האישום פותח בדרך כלל את שלב המשפט הפלילי וסוגר את החקירה הפלילית. מטרתו העיקרית של כתב אישום היא להציג בפני בית המשפט את מכלול העבירות שבהן מואשם האדם, על מנת שניתן יהיה לקבוע את עונשו של הנאשם. כתב האישום כולל גם את עדי התביעה שנועדו להוכיח את כתב האישום. על כל פנים, משפטו של הנאשם מתחיל ברגע שמקריאים בפניו את כתב האישום שלו.

1 צפייה בגלריה
עורך דין כתב אישום
עורך דין כתב אישום
עורך דין כתב אישום. עורך דין אלעד שאול
(צילום: יח"צ שאול-רן ושות')

הסעיפים העיקריים של כתב האישום

על מנת לייצג את המקרה בכבוד, כתב האישום צריך לכלול מגוון רחב של סעיפים ופרטים. חשוב להכיר את העיקריים שבהם:
• המבנה של כתב האישום – כל כתב אישום צריך לכלול פרטים כמו שם בית המשפט, פרטי הנאשם והרשות התובעת, פרק עובדתי, פירוט של עבירות, הרשימה המלאה של עדי התביעה.
• תוכן מפורט של מעשי הנאשם – כולל מקום וזמן ביצוע העבירות, הקשר בין הגורמים השונים המפורטים בכתב האישום לנאשם עצמו, פירוט והצגה של הנזק אשר נגרם מהעבירה, ציון המקצוע שבו עוסק הנאשם (בייחוד אם מקצוע זה רלוונטי לכתב האישום, דוגמת רופא, אדריכל, עורך דין, חוקר פרטי ועוד). כמו כן, בכתב האישום יוצגו רק עבירות המיוחסות לנאשם במקרה הספציפי.
• התוכן שלא יוצג בכתב האישום – עבירות שהתיישנו, וכן ממצאים שאין להם ראיות או הראיות אינן קבילות.
• עדי התביעה – רשימת עדי התביעה בכתב האישום תכלול עדים הכשירים להעיד והכול מניחים שהם דוברי אמת. חלק מהעדים יכולים להיות מהותיים מאוד למקרה, ואחרים עדים טכניים שהיו עדים למקרה באופן עקיף.

בסמכות מי להגיש כתב אישום?

על פי החוק בישראל, את כתב האישום רשאי להגיש תובע מוסמך, בדרך כלל פרקליט מפרקליטות המחוז או תובע משטרתי. יחד עם זאת, ישנם גופי תביעה נוספים המורשים להגיש כתבי אישום ובניהם למשל התביעה של רשות המיסים, רשות הטבע והגנים ועוד.
עורך דין פלילי מנוסה, כזה שהיה בעברו תובע או פרקליט הוא זה שיכול לסייע בהבנת עובדות כתב האישום, לגבש אסטרטגיה ולהתמודד עם האישומים הפליליים שהוגשו נגד הנאשם. על הנאשם למצוא עורך דין מנוסה ומקצועי שילמד את המקרה לעומק ויתגונן מפני כתב האישום וינסה לחלץ את הנאשם מהרשעה פלילית, עונשי מאסר וקנסות כספיים.

הצד השני של המטבע

אמנם עורך דין הוא זה שמנסח את כתב האישום, אך לפעמים הוא נמצא בצד השני של המתרס. אם עורך הדין נמצא בצד ההגנה, עליו להוכיח את אי הדיוקים שהוצגו בכתב האישום במטרה להציל את לקוחו מעונש חמור בעבור מעשה שלא ביצע או שלא היה מעורב בו בחומרה רבה.

בוחרים עם מי לעבוד

בין אם אתם נמצאים בצד של התובע ובין אם בצד של הנאשם, חשוב לבחור עורך דין טוב ואיכותי שיוכל לייצג אתכם בכבוד, אנו שבים וממליצים להשקיע זמן ולעיין במאמר הנהדר לעניין כתב אישום. השקיעו זמן ומאמץ כדי למצוא את עורך הדין המתאים לכם ביותר. כלומר, עורך דין מנוסה שיש לו שנים רבות של ניסיון בתחום, עורך דין אשר מכיר כל סעיף בחוק ויכול לסייע לכם על הצד הטוב ביותר. רק כך ניתן לקבל ייצוג מקסימלי בבית המשפט, במטרה להשיג את כל הפיצויים המגיעים לכם.