בשקט בשקט, צומחת ברחבי הארץ תנועה רבת-עוצמה: "אני שולמן". אוהד אלון, בן 37, אב לשניים ותושב הרצליה, הוא ממובילי המטה. בעיסוקו, הוא יזם עצמאי בתחום ההתחדשות העירונית והתשתיות בגוש דן. בליבו — הוא יזם עצמאי המבקש לשנות את המציאות הקשה של העצמאים בארץ.
איך הגעת למצב שבו אתה זה שנושא את דגל העצמאים במדינה? "הנושא הזה תמיד בער בי. כשהבנתי שהולכים לבחירות שלישיות, אמרתי לחברים שלי — או שאני עושה, או שאני שותק. רוב בני הדור שלנו הופכים היום להיות עצמאים, גם כי המציאות דורשת, וגם כי הם יצירתיים מאוד. הם מעדיפים לעבוד עם כמה ספקים ולא עם ספק אחד. הגעתי לפרויקט הזה מוכן, ועם ההבנה שאין לנו ברירה".
1 צפייה בגלריה
אוהד ובקי. "לא מקבלים מהמדינה כמעט כלום" | צילום: אסף פרידמן
אוהד ובקי. "לא מקבלים מהמדינה כמעט כלום" | צילום: אסף פרידמן
אוהד ובקי. "לא מקבלים מהמדינה כמעט כלום" | צילום: אסף פרידמן
מה האתגר הכי גדול שעומד היום בפני עצמאי? "מעבר לבירוקרטיה, אם קורה היום משהו לעצמאי בישראל, אין לו שום רשת ביטחון. מעצמאים דורשים לשלם כל הזמן, ואין להם בעיה לשלם. אנחנו אוהבים את המדינה. אבל מה אנחנו מקבלים בחזרה? כמעט כלום. אם המדינה תבין שהיא יכולה לתת את הכסף לעידוד עסקים, היא תרוויח הרבה יותר, כי אנחנו נרוויח יותר ונצרוך יותר".
כשמקשיבים למספרים — מבינים כמה גדול הכוח של העצמאים במדינה: "אנחנו 60 אחוז מהתמ"ג בישראל. יותר מ-540,000 עצמאים. אנחנו הקטר של המשק, וזה לא מורגש. אני מקנא בהסתדרות, כי לי אין שום ארגון שידאג לי". בדיוק את זה מתכוונים חברי קבוצת "אני שולמן" לשנות. אחרי שהקימו עמותה רשומה, הם מבקשים להקים את ארגון הגג לעצמאים בישראל.
מה הלאה? "דבר ראשון, חשוב שאנשים יירשמו כמה שיותר. ברגע שנהיה מאוגדים, יהיה לנו לובי. יהיה לנו כוח. עד היום ניסינו כמה פעמים דרך חברי כנסת לייצר איזשהו כוח, אבל זה תמיד התמסמס. היום אמרתי לעצמי שאני לא תולה את התקווה שלי באף אחד אחר. זה לא רק שינוי חקיקה — זה גם שולמן עוזר לשולמן. אנחנו נקיים משא ומתן כ-200,000 איש, ולא כאזרח קטן. מול חברות הביטוח, הממשלה, מול כל דבר. אני אומר לאנשים: בואו להתגייס בשביל עצמכם".
קבוצת "אני שולמן" קיימת רק מאמצע אוקטובר 2019, אך לא פחות מ-163,000 חברים בקבוצה בפייסבוק. עד כה, התגייסו למאבק עורכי דין, אנשי אסטרטגיה, אנשי יח"צ ויועצי מס. ולצידם — מוזיקאים, שחקנים ומפורסמים. "היופי בדבר הזה שהוא וולנטרי. אני כבר ארבעה חודשים לא רואה בית, ילדים, בקושי רואה את העסק. הבנתי שהיום, עם כל מה שקורה במשק, יש לנו הזדמנות חד-פעמית לעשות היסטוריה ולקחת את העתיד בידיים שלנו", אומר אלון.
בקי יחזקאל, בת 41 ואם לשלושה ילדים, פעילה חברתית ותושבת כפר סבא, הצטרפה למאבק מיומו הראשון. בעברה הייתה עצמאית, אבל נאלצה לסגור את העסק. כיום היא שכירה, אבל בעלה עצמאי, והיא מבינה היטב את המשמעויות: "הצטרפתי למאבק כי זה פשוט בוער בנו. העסקים הקטנים זה המגזר הכי חזק בשוק, ולא הגיוני, שכעסק עצמאי ניתקל בכל כך הרבה ביורוקרטיה. העוולות קשות. אנחנו משלמים כל כך הרבה למדינה, אבל בסופו של דבר נשארים לבד. עסקים קטנים הולכים וקורסים. אני כאן למען עתיד הילדים שלי".
בינתיים נפגשו חברי המטה עם יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס. "קיבלנו ממנו רוח גבית חזקה מאוד", סיפר אלון. ביום חמישי הבא, 2/1/20, מתוכנן "מפגן אחדות" בכיכר הבימה בתל אביב.