התקופה המאנית בהפרעה דו קוטבית תקופה אחת של הפרעת דו קוטביות היא התקופה המאנית. מדובר על תקופה שבה הרגשות המציפים את הסובל מהפרעה זאת הם שמחים ומעוררים. לרוב הסובל מהפרעה זאת ירגיש על כלל העולם. מצב הרוח גבוה, תחושת המסוגלות של האדם והדימוי העצמי הם מאוד חיוביים. כאשר אדם סובל ממחלה כמו מאניה דיפרסיה בתקופה המאנית שלו יש אנרגיות גבוהות מאוד, הוא פעיל והוא מפנה את האנרגיות שלו למגוון סוגי פעילויות שונים. הוא צורך שינה מועטה בתקופה זאת, הוא חושב בצורה מהירה וקצב הדיבור שלו עולה. גם היצר המיני שלו מוגבר בתקופה זאת.
1 צפייה בגלריה
נפש תאומה
נפש תאומה
נפש תאומה
(צילום: depositphotos)
תקופת הדיפרסיה בהפרעה דו קוטבית התקופה השנייה של הפרעה דו קוטבית היא תקופה הדיפרסיה שהיא בעצם התקופה הדיכאונית. לתקופה זאת נלווים כל המאפיינים המוכרים של דיכאון. האדם בייאוש, חוסר תקווה, הוא חש חוסר משמעות לחיים ועוד. תקופה זאת היא בעצם תקופת המראה של התקופה המאנית. בעוד שהתקופה המאנית מתאפיינת בפעילות יתר, בתקופה הדיכאונית לאדם יש חוסר חשק לקום מהמיטה. התפקוד היומיומי שלו יהיה ירוד, יהיה לו תחושה של עייפות וחוסר אנרגיה, הוא יזניח את עצמו ולא פעם יתעוררו בו מחשבות על מוות. תקופה זאת עלולה להימשך בין כמה שבועות לבין כמה חודשים.
כיצד מתמודדים עם הפרעה דו קוטבית? הפרעה דו קוטבית היא ללא ספק הפרעה שעלולה לפגוע באיכות חייו של האדם. אדם שסובל לפרקים מתחושות המאפיינות את המאניה או הדיפרסיה, לא יצליח לנהל אורח חיים תקין, לעבוד בצורה קבועה או אפילו לנהל זוגיות וחיי משפחה. בשני המצבים של המחלה עשויות לעלות מחשבות שווא ופגיעה בבוחן המציאות ושני המצבים עלולים להיות מסוכנים לאדם. חשוב לדעת כי הפרעה דו קוטבית היא הפרעה כרונית והאפיזודות יחזרו לאורך כל החיים של הסובל ממנה. יחד עם זאת כיום ניתן למצוא מספר טיפולים שיכולים למתן את התקופות, לקצר את משך התקופה ואף להפחית בצורה דרמטית את מספר ההתפרצויות של האפיזודות.
אבחון וטיפול בהפרעה דו קוטבית אבחון המחלה יתבצע על ידי פסיכיאטר מומחה. יש חשיבות לאבחנה מבדלת במקרה הזה שכן, ישנם מצבים שנראים דומים להפרעה המדוברת אך הם לא דומים. לאחר שמאבחנים הפרעה דו קוטבית, הטיפול הנפוץ הוא טיפול תרופתי. מדובר על טיפול שמותאם אישית לכל אדם בהתאם למצבו מבין מגוון התרופות שמוצעות כיום עבור טיפול בהפרעה זאת. התאמת טיפול איכותי לספציפי לכל אדם בהתאם למצבו תסייע לו לחיות חיים טובים יותר ולהתמודד בצורה טובה יותר עם ההפרעה..
פורסם לראשונה: 11:04, 23.05.21