הבליינים שמגיעים לשוק תלפיות בחיפה כבר רגילים לפגוש במסעדת "ערבסקה" את הבעלים, בני הזוג אכרם עבד ועידן מאדב.
המקום נפתח ביולי 2020, ממש בשיא הקורונה, והתפרסם כשהשניים השתתפו לפני כשנה בתוכנית הטלוויזיה "אנחנו על המפית".
4 צפייה בגלריה
אכרם עבד ועידן מאדב
אכרם עבד ועידן מאדב
אכרם עבד ועידן מאדב
(צילום: ריאן)
"ערבסקה" הומה סועדים מכל המגזרים. אכרם ואימו אמאל שוקדים במטבח על תבשילים ערביים אותנטיים כמו עלי גפן, פטאייר, חומוס, מלפוף, שישברק וקובה. המנות הנדיבות מוגשות באווירת דו קיום וקבלת האחר שגורמת לכולם להרגיש בנוח - חברי הקהילה הלהט"בית, סטרייטים, צמחונים, טבעונים וטורפי בשרים.
מאדב (31) נולד וגדל בבת ים. עד להיכרות עם אכרם עסק בביטוח, פרסום ושיווק. עבד (39) נולד וגדל בוואדי סאליב בחיפה. ילדותו עברה עליו בפנימייה. עד למפגש עם עידן עבד עם קשישים ועם מתמודדי נפש. הם הכירו לפני ארבע שנים בתל אביב, כשאכרם הגיע לכנס בריאות הנפש ופגש את עידן, שעסק בשיווק דיגיטלי.
"לפני כן היינו בקשר באמצעות אפליקציות", אומר עבד. "אבל פשוט לא יצא לי להגיע לתל אביב".

4 צפייה בגלריה
אכרם עבד ועידן מאדב
אכרם עבד ועידן מאדב
אכרם עבד ועידן מאדב
(צילום: גיל נחושתן)

הם נפגשו עוד פעמיים-שלוש בעיר הגדולה ובמפגש הרביעי הזמין אכרם את מאדב לבקר אותו בחיפה. למעשה, הוא אפילו לחץ עליו שיעבור לחיפה, אם ברצונו לשמור על המשך הקשר.
עבד: "עידן תהה מה יש לו לחפש בחיפה ואני אמרתי לו שיסתכל עליי, על היופי שלי, ויבין שיש לו מה לעשות שם. המשפט הזה שאמרתי לו תפס חזק בקרב הגייז".
מאדב: "לא היה לי פשוט לעזוב את תל אביב, אבל חודש אחרי שהכרנו הגעתי לחיפה ונדלקתי. החיבור היה לא רק עם אכרם אלא גם עם אמאל, אמא שלו. התאהבתי באוכל שהיא מכינה".

4 צפייה בגלריה
מאדב ועבד. "אמרתי לו שיסתכל עליי, על היופי שלי"
מאדב ועבד. "אמרתי לו שיסתכל עליי, על היופי שלי"
מאדב ועבד. "אמרתי לו שיסתכל עליי, על היופי שלי"
(צילום: ריאן)

עבד: "אמא שלי מתייחסת אל עידן כאילו הוא הבן שלה ולא בן הזוג שלי. היא אוהבת אותו, מפנקת אותו ומכינה לו את האוכל שהוא אוהב".
אם תל אביב מתפקדת כגן העדן של הגייז הרי שחיפה עדיין מדשדשת הרחק מאחוריה. כדי לשנות את תמונת המצב הזו החליטו השניים לפני כשנה לפתוח בסמוך ל"ערבסקה את" בר "קרקדה" שפועל באמצע השבוע כבר ובית קפה ובסופי שבוע מארח מופעים וליינים של הקהילה הלהט"בית.
השניים רואים ב"קרקדה" מקום שמאפשר להומואים, לסביות, טרנסג'נדרים וכל מי שמרגיש עצמו שונה, לבלות בחופשיות ולהרגיש שייך ורצוי.

4 צפייה בגלריה
מבשלים אהבה בערבסקה
מבשלים אהבה בערבסקה
מבשלים אהבה בערבסקה
(צילום: גיל נחושתן)

בעוד מתחם הבילויים החיפאי מנסה להדביק את הפער, מודים עבד ומאדב שזה לא פשוט ושאפילו תל אביב היא לא באמת מה שחושבים.
"גם החברים הכי שמאלנים והכי פתוחים שלי קצת צקצקו כשהתברר להם שאני יוצא עם בן זוג ערבי", אומר עידן ועבד מוסיף שתל אביב לא קיבלה אותו כפי שהוא.
"השמאלנים והליברלים של תל אביב אכזבו", הוא אומר. "היה להם קשה לקבל אותי בתור ערבי. הקהילה הגאה כן קיבלה אותנו כזוג מעורב, אבל מה שהכי חשוב עבורנו זה שהלקוחות שלנו מקבלים אותנו כמו שאנחנו ועפים עלינו".

קראו גם:

המהומות בשנה שעברה העיבו על היחסים ביניכם?
עבד: "השיח הפוליטי ביני לבין עידן הוא פתוח לגמרי. אין ויכוחים או מריבות בנושאים כאלה. באנו מתרבויות שונות, אבל השיח טוב וזורם. יחד עם זאת, אנחנו מסעדה ערבית והתחושה הכללית הייתה באותה תקופה לא נעימה. פחות אנשים הגיעו, וגיבורי המקלדת לכלכו ככל יכולתם".
יש חתונה באופק?
"אנחנו לא מאמינים בחיי נישואין. מי שאוהבים ורוצים לסלול יחד את דרכם בחיים לא זקוקים לחותמת של הממסד".