כאשר אומרים להדר לביא (34) מכפר סבא שהיא הייתה הפתעת הבחירות המקומיות בעיר, היא מחייכת כממתיקת סוד. כן, היא הופתעה משיעורי ההצבעה הגבוהים מצד התושבים שרצו לראות אותה יושבת על כיסא ראש העירייה (17.56 אחוז), אבל לא הופתעה שרשימתה קיבלה שלושה מנדטים.
"ידענו כל הזמן שיש לנו סיכוי", היא אומרת השבוע בחיוך מסופק. "יש לנו אג'נדה ברורה, הכל שקוף ואנחנו מביאים אתנו ערכים חשובים. אני רוצה לראות עיר אחרת, מתקדמת, וזה אומר עיר יוזמת, יצירתית, נגישה ומשתפת את הציבור בקבלת החלטות. לשמחתי, התגובות שקיבלתי ברחוב ובחוגי הבית שקיימתי היו מדהימות".
3 צפייה בגלריה
הדר לביא | צילום: אסף פרידמן
הדר לביא | צילום: אסף פרידמן
הדר לביא | צילום: אסף פרידמן
מהצבא לפוליטיקה
העשייה הציבורית וההתנדבותית אינה זרה ללביא, שהגיעה לכפר סבא בגיל שנתיים. כבר בהיותה תלמידה בתיכון כצנלסון בעיר היא התנדבה, והיתה חלק ממועצת התלמידים וממועצת הנוער העירונית.
"היה לי ברור שאני רוצה להשפיע ולשנות, ובגלל זה גם בשירותי הצבאי חיפשתי תחושת משמעות, והחלטתי לחתום קבע לעשר שנים. קיבלתי את ההחלטה הזאת בגיל 21, וזאת היתה ההחלטה הכי קשה שקיבלתי — להתחייב לתפקיד במקום אחד לעשור הקרוב. אני זוכרת את הרגע הזה עד היום, שהבנתי שזה המקום שלי. לכן, גם במשפחה שלי לא הופתעו ולא 'נפלו מהכיסא' כשהודעתי שאני רוצה להתמודד על ראשות העירייה. הם רגילים שאני עושה מה שאני רוצה".
במהלך שירותה הצבאי הכירה את בעלה אורון (תושב הרצליה במקור), וסיימה לימודי תואר ראשון בכלכלה ובמדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב. לאחרי שחרורה מהצבא סיימה לימודי תואר שני במדיניות ציבורית, ועבדה בייעוץ אסטרטגי למשרדי ממשלה, ובארגון הג'וינט. בעלה היה ממקימי חברת ההיי-טק "ארגוס", שנמכרה בשנה שעברה לחברת "קונטיננטל" הגרמנית (המייצרת צמיגים וחלקים לתעשיית הרכב)." התאהבתי בעשייה הציבורית", היא אומרת. "זה תמיד היה בי, והיה לי ברור תמיד שאלך לשם".
הפגישה עם לביא, אם לבן שלוש וחצי (איתמר) ולבן תשעה חודשים (גור), מתקיימת באחד מבתי הקפה בעיר. ניכר שבאי המקום אוהבים אותה ואת מה שהיא מקרינה, והיא אינה מסתירה את התרגשותה מכל חיבוק, עידוד ותמיכה שהיא מקבלת. פעם זאת אמא עם תינוק, פעם זה חבר ותיק, פעם זה תושב ותיק, ופעם זאת דמות ידועה בכפר סבא, שמתקשרת לברך אותה.
3 צפייה בגלריה
הדר לביא במטה שלה ביום הבחירות | צילום: אירית גרינברג
הדר לביא במטה שלה ביום הבחירות | צילום: אירית גרינברג
הדר לביא במטה שלה ביום הבחירות | צילום: אירית גרינברג
את דרכה בפוליטיקה המקומית החלה כבר בבחירות הקודמות, אז הוצבה במקום השמיני ברשימתו של ראש העירייה הקודם, יהודה בן חמו. "הוא היה ראש עירייה אהוב ומוערך, ואהבתי את הרעיון להיות חברת מועצה", היא אומרת. "הוא רצה אשה משכילה ברשימתו, והייתי יותר 'טיקט'. לא נבחרתי למועצה, אך בהמשך נבחרתי ליו"ר מועצת הנשים בעיר, והחלפתי את עו"ד שלי עמרמי-בוזגלו בתפקיד. היו חשובים לי שני דברים — לדאוג להעצמת נשים ולחבר משפחות צעירות לקהילה, כי כפר סבא היא עיר קהילתית מאוד, זה בדי-אן-איי שלנו".
אז היא הקימה את ועד מרכז העיר, מיסדה את פרויקט "סירי לידה" לאמהות טריות, וסייעה לנשים בתחילת דרכן העסקית. "אם יש משהו שאני הכי גאה בו, זאת העובדה שהצלחתי לחבר בין אנשים בעיר", היא אומרת.
תוך כדי העבודה והפעילות ההתנדבותית גם הקמת משפחה. לא פשוט.
"נכון, אבל זאת אני. אני עובדת מגיל 14, מאז שבעצם היה לי מותר, אם כבייביסיטר ואם כמלצרית ב'קופי טרי'. אלה החיים שגדלתי בהם. ההורים שלי הגיעו ממשפחות לא פשוטות ועשו את כל הונם בעצמם".
מימנת את הקמפיין שלך במיליון וחצי שקל. סכום לא קטן.
"החברה של בעלי נמכרה, ואת הכסף ששנינו הרווחנו בעמל רב השקעתי בקמפיין. לשמחתי, היתה לי הפריבילגיה, ואני יכולה להרשות לעצמי להשקיע כך".
ובסופו של דבר את מתגוררת בדירה צנועה במרכז העיר.
"הצרכים שלנו לא השתנו כי נמכרה חברה או כי הרווחנו כסף. זה לא שינה את אורח החיים שלנו. בדיוק אמרתי לאחותי, שהדבר האחרון שקניתי הוא מדפסת".
לעבודה ולמלאכה
כשלביא מדברת על העובדה שנבחרה לחברת המועצה, אי אפשר לפספס את ההתרגשות הרבה על פניה. "נרשמתי עכשיו לאיזה כנס מקצועי וחתמתי את שמי כהדר לביא, חברת מועצה", היא אומרת בחיוך רחב. "זה מרגש אותי מאוד. איזה כבוד יש לי, זאת גאווה ענקית. צריך דם חדש, צעיר, ואני מבסוטית אש.
"אם יש לי מסר אחד שאני יכולה להעביר לנשים זה שהפוליטיקה זה ממש סבבה, ושלא צריך לפחד להיכנס אליה. הפוליטיקה היא לא דבר נורא, היא לעשות למען העיר שלך. במהלך כל הקמפיין הלכתי לישון כל לילה בחיוך, וקמתי כל בוקר בחיוך, כי עשיתי את מה שאני אוהבת. למדתי המון, עזרתי לאנשים, וזאת היתה תקופה פשוט מעולה".
היית חלק מרשימתו של בן חמו. איך הרגשת כשהתפרסמו החשדות נגדו?
"כמו כל תושב בעיר. מיד אחר כך גם התפטרתי מחברותי ברשימה שלו. אמנם לא ראיתי מעטפות מזומנים מועברות, אבל ראיתי סוג של מנהיגות של כוח ושליטה".
3 צפייה בגלריה
צילום: מוטי קמחי
צילום: מוטי קמחי
צילום: מוטי קמחי
כמו מה, למשל?
"כמו ניסיון להצר את צעדיי כשהצלחתי, כמו נסיונות להנמיך אותי, להגיד לעיתונאים לא להכניס אותי לעיתון".
עד לא מזמן היית די אלמונית. זה הולך להשתנות.
"נכון, וכדי להתמודד קודם כל למדתי: קראתי את פקודת העיריות, התייעצתי ולמדתי מאנשים; בין היתר למדתי המון מראש עיריית הרצליה ושרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן. וידאתי מהן המשמעויות, ואז עשיתי את מה שאני יודעת לעשות הכי טוב — עבדתי קשה. הבנתי שיש צורך בשינוי, ורציתי שהערכים שלי יובילו אותו".
לא היה קשה להשאיר שני ילדים קטנים בבית ולצאת לדרך תובענית כל כך?
"תמיד יש אִתם הורה בבית, ולכן לא היה לי קשה. יש לי בן-זוג מדהים, שבחודש האחרון אפילו לא עבד, כי כל המשפחה התגייסה. קיבלנו עזרה, וכשאני עם הילדים, אני נטו אִתם".
מה לא יודעים עלייך?
"שזכיתי בפרס ראש אמ"ן לחשיבה יוצרת, ששרתי שנים במקהלה. אני אוהבת לאכול, עושה פילאטיס מכשירים וחשוב לי לא להזניח את עצמי".
אנחנו מתקרבים לסיבוב השני. במי תתמכי?
"מבין השניים הייתי בוחרת בי", היא אומרת בצחוק. "אבל ברצינות, הבנתי שלבוחרים שלי חשוב שאהיה שם, ועם כמה שיותר כוח והשפעה. נפגשתי גם עם רפי סער וגם עם יוסי סדבון, ומה שהכי חשוב לי זה שיהיה לי אמון באדם, שאוכל לעבוד אתו, כי אני מחפשת את היכולת לפעול יחד. לכן, החלטתי לתת את התמיכה שלי ליוסי סדבון, כי יש פה אמון ושותפות אמיתית".
על איזה תיק בעירייה תרצי להיות ממונה?
"נושא אחד לא מספיק לי. אני רוצה כמה נושאים, אני רעבה לזה ורוצה לטרוף את העבודה. אני מתכוונת להיות אקטיבית מאוד. העיר הזאת יכולה להיות פנינה, והמערכת צריכה להיות דינאמית ויצירתית כדי ליצור זאת, כשכל אחד נרתם, בלי אגו. לכן מחליפים הנהגה, ואני באתי לעבוד".