בחירות 2023: לאחר שנים בהן היה שרוי במשבר עמוק, הישוב אלפי מנשה צפוי לסיים את שנת 2023 באיזון כלכלי, זו השנה הרביעית ברציפות.
2 צפייה בגלריה
שי רוזנצוויג
שי רוזנצוויג
שי רוזנצוויג
(צילום: יח"צ)
לפני מספר שנים מועצת אלפי מנשה נקלעה למשבר כלכלי יוצא דופן עם חובות עשרות מיליוני שקלים, ועם כניסתו לתפקיד בסוף שנת 2018, הוציא לדרך ראש המועצה שי רוזנצוויג תוכנית הבראה מקיפה, שכללה מספר צעדים לא שגרתיים לישוב בסוציו 8 וגם מינוי חשב מלווה מצד משרד הפנים.
לקראת סיום קדנציית הבכורה, תפסנו את רוזנצוויג לשיחה על מצב המועצה והפנים קדימה.
נכנסתם לתכנית הבראה, בליווי חשב מלווה, עם חובות מצטברים של מעל ל-20 מיליון שקל. ארבע שנים אחרי, מה מצב המועצה כיום?
"אכן, קיבלנו מועצה בגירעון שוטף של למעלה מ-6 מיליון שקל, גירעונות מצטברים של למעלה מ-20 מיליון ומועצה על סף קריסה. למרות שלא אהבתי את זה, קיבלתי החלטה להיכנס לתכנית הבראה קשוחה, וחסרת תקדים ליישוב המדורג באשכול 8 בדירוג החברתי-כלכלי כי זה היה הדבר המקצועי הנכון עבור היישוב. כיום, אני גאה לומר שהמועצה בראשותי מאוזנת כבר שלוש שנים רצוף, וצפויה לסיים גם את השנה הנוכחית בצורה מאוזנת, ללא חובות, כאשר בשנתיים האחרונות, מאז סיום עבודתו של החשב המלווה, עשינו זאת בכוחות עצמנו".

2 צפייה בגלריה
מהבראה להמראה
מהבראה להמראה
מהבראה להמראה
(צילום: פרטי)

מה היו הצעדים שעשיתם כדי לצלוח את תכנית ההבראה?
"בגלל המצב הכלכלי הכ"כ קשה, נאלצנו לבצע מספר פעולות חריגות כגון העברת תלמידים מהסעות לתחבורה ציבורית, התייעלות וצמצום כוח אדם במועצה, השבה ואיתור של כספים אבודים מהמדינה, הגענו להסדרים מול הספקים ויצאנו לתהליכי התמחרות חדשים, קיימנו אירועים קהילתיים בתקציבים נמוכים במיוחד ובאופן כללי השתדלנו להתנהל בצורה אחראית ולחיות ממה שיש".
האם היו צעדים קשים במיוחד?
"אני חייב להודות שכראש מועצה חדש ומלא מוטיבציה כל הצעדים היו קשים אך הכרחיים. כחלק מאבני הדרך שדרש משרד הפנים כתנאי לקבלת המענקים, נדרשנו להעלות את הארנונה בצורה חריגה. כמי שמוביל את התהליך הקשוח הזה, היה לי חשוב להראות דוגמא אישית ולצד העלאת הארנונה לתושבים בחרתי לוותר על תוספות השכר שהגיעו לי ולהוריד וולונטרית את שכרי בכל חודש בחודשו ועד הודעה חדשה".
מה היו האתגרים הגדולים בתקופה הזו?
"האתגר המשמעותי היה להתנהל בצורה הכי נורמטיבית ויעילה שיש ושהתושב לא ירגיש בשום שלב שאנחנו פועלים תחת חשב מלווה, לראייה, אני לא חושב שיש תושב אחד ביישוב שיודע מה שמו של החשב המלווה. אתגר נוסף היה לדאוג לשפר את השירותים הקיימים ולהרחיב אותם בכל דרך אפשרית למרות המצב הקשה. במקביל, ידענו שאת התקופה המאתגרת הזו, לא נצלח ללא איחוד הקהילה וגיבושה, ולמען מטרה זו הקדשתי מאמצים רבים, היינו צריכים לחשוב מחוץ לקופסא ולהמציא את עצמינו בשלל תחומים".
ומה הלאה?
"לאחר סיום תכנית ההבראה ולצד האתגר המרכזי של השלמת פארק העסקים, אנחנו עם הפנים גם לתכנית ההמראה של משרד הפנים, אליה נכנסנו הרבה בזכות ההצטיינות במימוש תוכנית ההבראה. בתוכנית זו, משרד הפנים מביע אמון במועצה וישקיע כמה מיליוני שקלים ביצירת מנועי פיתוח וצמיחה נוספים, ובמסגרתה נבנה אולם רב תכליתי בשכונת גבעת טל.
"כמו כן, יש צורך תמידי במיצוי משאבי ממשלה כפי שעשינו עד כה והמשך של פרוייקטים שמטרתם התייעלות אנרגטית וכלכלית. עכשיו, כשהמועצה בריאה והיישוב בריא ומאוחד – עלינו להמשיך בפיתוח התשתיות, קידום החינוך והשירות לתושב".
קראו גם:
מילה לסיום?
"צלחנו ביחד תקופה מהקשות שחוותה המדינה, אני רוצה להודות לכל שותפיי במועצה על שיתוף הפעולה,האמון והתמיכה. יש לנו קהילה נפלאה ומאוחדת, בלעדיכם זה לא היה קורה. אלפי מנשה זה מקום שכיף לחיות, להתגאות ולגור בו ואני מאחל לכולנו שנה מבורכת ומלאה בבשורות טובות".