בחירות 2023: "לצערי הרב, ואני אומר את זה מתוך ניסיון של שנים ארוכות בפוליטיקה, מי שחושב שראש העיר או ראשת העיר שייבחרו, ישימו בראש סדר העדיפויות שלהם את הגמלאים בכפר סבא, שהם למעשה שליש מתושביה, טועה וגם מטעה", כך פותח חבר המועצה ויו"ר מינהלת האזרחים הוותיקים וראש רשימת "כפר סבא נטו", בין המפלגות היחידות בארץ המייצגת גמלאים, ממה שיינפיין.
4 צפייה בגלריה
ממה שיינפיין: הפתעת הבחירות
ממה שיינפיין: הפתעת הבחירות
ממה שיינפיין: הפתעת הבחירות
(צילום: פרטי)

"הלב הפועם של כפר סבא"

הוא ימשיך בדברים נוקבים אלו, אבל לפני הכול, גם אם כולם שמעו על שמו של אחד מתושבי כפר סבא המוכרים בעיר, נזכיר מי הדובר: ממה שיינפיין בן ה-74, הוא בין הבודדים שאתם מכירים בעיר שהמילה כפר סבא הינה בדי.אנ.איי המשפחתי (סבו, יצחק, היה ראשון מתיישבי העיר, ואביו, יוחנן, היה הבן השלישי שלה). מאז בחרותו, כבן למייסדי העיר, עסק שיינפיין בעשייה ציבורית חברתית וקהילתית, כאשר ב-15 השנים האחרונות נכנס לפוליטיקה המקומית ומשמש כאחד מחברי המועצה בהתנדבות הפעילים שהיו לכפר סבא. הקים את הקתדרה בכפר סבא המונה כ- אלף ומעלה מנויים, יזם ועומד בראש מנהלת האזרחים הותיקים החולשת על כל פעילויות התרבות, הפנאי ואיכות החיים של האזרחים הוותיקים בעיר, יו"ר העמותה לקידום בריאות הלב בבית חולים מאיר, אחראי על עשרות פרויקטים שרובם אפילו לא יודעים שהוא עמד מאחריהם מהקמת סיירת התיקונים ועד שילוב בינדורי בבתי הספר והתיכונים, הקמת מוזיאון שורדי שואה וירטואלי יחיד מסוגו בארץ ובעולם וכאמור, מלווה מזה עשרות בשנים את תושבי כפר סבא בנאמנות.

4 צפייה בגלריה
שיינפיין. לא יזלזלו בנו
שיינפיין. לא יזלזלו בנו
שיינפיין. לא יזלזלו בנו
(צילום: יוגב עמרני)

"סבא שלי, יצחק שיינפיין ז"ל, היה המתיישב הראשון בעיר, רבים מהשטחים שהיו לו, נתרמו לעיר. השטח עליו קיים מבנה בניין העירייה עצמו זו תרומה של סבי ע"ה. ואבא שלי ז"ל, יוחנן, היה לא פחות ממנו, גם מתחם השוק ניתרם לטובת צרכי ציבור בעיריית כפר סבא. אני כבר לא רוצה לדבר על אמא שלי, הדסה ז"ל יקירת העיר, בין פעילותיה הרבות הקימה את הגריאטריה , בית המתנדב בעיר נקרא על שמה לאחרונה ושמו "בית הדסה שיינפיין" האישה שנתינה והתנדבות היו השם הנרדף שלה.
"הבית שלנו היה בית פתוח לכל מי שביקש עזרה או נזקק לסיוע כזה או אחר. אימא שלי הייתה ידועה בכינוי 'הלב הפועם של כפר סבא' בזכות פעילותה הענפה וכך היא חינכה אותנו. אין ברכה גדולה יותר ועשייה חשובה יותר ממתן עזרה לזולת והתנדבות למען האחר. בקיצור, כפר סבא בשבילי היא לא עיר שיש לנו בית בתוכה, כפר סבא היא הבית".

4 צפייה בגלריה
הדסה שיינפיין ז"ל
הדסה שיינפיין ז"ל
הדסה שיינפיין ז"ל
(צילום: פרטי)

הוא נשוי לורדה אותה הכיר בזמן שירותו בצה"ל, ומאז לא נפרדו. השניים הביאו לעולם שתי בנות וחמישה נכדים המתגוררים כולם בעיר וגם הם עוסקים בפעילות התנדבותית למען הקהילה
"אישית, אין בי שום אגו וזה יעידו כל מי אלו שמכירים אותי. טובת העיר כפר סבא על תושביה ודור העתיד עומד לנגד עיניי תמיד ומאז ועד עולם. משפחתי הקימה את העיר ובני משפחתי, ילדי ונכדי גרים בה חמישה דורות בכפר סבא וכפר סבא יקרה לליבי. אני מאמין באמונה שלמה שמה שצריך להיות יהיה ואפעל ככל שביכולתי למען העיר הזו ותושביה כי אין לי כפר סבא אחרת כפר סבא היא הבית שלי".
חדור מטרה זו הוא מסתער בבחירות הקרובות על מועצת העיר ברשימה, שדי הפתיעה רבים בקיבוץ האיכותי שבה, עכשיו הוא מסביר מה הסיבות שהובילו אותו להקמת הרשימה הייחודית, שנחשבת כאמור לאחת הרשימות הבודדות בישראל שהיא למען גמלאים ושילוב בינדורי: "אם יש משהו שהשנים הרבות שלי בעשייה הציבורית לימדו אותי, זה שחמש דקות אחרי הבחירות כולם שוכחים את ההבטחות שלהם ועוסקים בעיקר בהישרדות שלטונית. רק נבחרי ציבור שהם ממוקדי מטרה יכולים להשפיע. אני דוגמה חיה לכך, "וכך כל חברי סיעתי".
מה, גמלאים הם לא תושבים? מה שנעשה עבור התושבים בעיר נעשה גם עבורם.
"הרמת לי להנחתה, כי השאלה שלך היא פשוט קופי פייסט למה שהמועמדים לראשות העיר אומרים לכולם. זה במקרה הטוב, חוסר בהכרת המציאות, ובמקרה הפחות טוב מניפולציה בלשון המעטה אם לא שקר גס. לכל עיר יש את התשתיות שלה, הביוב של הגמלאי הוא אותו ביוב של בחור בן 22. זה נכון. מעבר לכך, הצרכים של בן ה-22, איכות חייו, התנהלותו והשירותים להם הוא נדרש - שונים ב-180 מעלות מזה של הגמלאי. איסוף אשפה וביוב אלו תשתיות עירוניות בלבד שכל אינסטלטור היה יכול לנהל אותם טוב יותר מכל ראש עיר. אבל בעיר, חיים אנשים, שלהם יש צרכים, דרישות שונות, שירותים ייחודים, ישנן קהילות מגוונות, לזה קוראים חיים.

4 צפייה בגלריה
ממה שיינפיין במסיבת העיתונאים
ממה שיינפיין במסיבת העיתונאים
ממה שיינפיין ןחברי הרשימה
(צילום: כפר סבא נטו)

"תקציב העירייה נועד לסיפוק השירותים הללו, בחינוך, ברווחה, בתרבות, בתחבורה, ביטחון ואפילו בריאות. הנהלת העיר מנתבת את התקציב העירוני שכולנו משלמים לפי סדרי העדיפויות אותם מכתיב ראש העיר הנבחר. ולכל ראש עיר יש את האג'נדה שלה או שלו, ואת סדר העדיפויות שלה או שלו, וזה בסדר גמור, אך אם לא יהיה שם כח חזק שמייצג ציבור נרחב, שידרוש את השירותים, הצרכים והערכים שאותם הוא מייצג, זה לא יקרה. אף פעם.
"כשליש מתושבי כפר סבא הם גמלאים, הדעת הייתה נותנת שחלק ארי, לפחות רבע מהתקציב הייעודי לפעילות הייחודית להם יהיה בהתאם. ומה התוצאה? אפילו לא פרומיל. זה לא משהו שקרה בקדנציה הזו, זה משהו שנמשך והולך כבר עשרות שנים. כשאין ייצוג, ואין כח חזק, זה מתבטא ברמה הכי פרטנית, וזה פוגע גם בצרכים היומיומים של הגמלאים, החל מבריאות, כלה בנגישות ותחבורה, וכלה בצריכת תרבות ואיכות חיים".

"לא יזלזלו בנו"


דבריו של שיינפיין הם למעשה הסיבה שהובילה אותו להקים יחד עם קבוצה מאוד מוכרת בעיר, המשלבת גם גמלאים וגם צעירים, את מפלגת הגמלאים "כפר סבא נטו", שהחליטו שהגמלאים בעיר הם לא קבוצה שניתן לזלזל בה: "אנחנו לא מתכוונים להמשיך ולהיות העני הדופק בדלתות הפריץ לבקש כמה גרושים עבורנו", אומר שיינפיין, "אנחנו משלמים ארנונה כמו כולם, אנחנו העבר והעתיד של העיר, ואף אחד לא אמור, ויוכל לזלזל בנו יותר. בבחירות הקרובות כשיווכחו בכח הגדול שלנו, זה יובן אחרת. זו הסיבה שלדעתי מפחדים מאיתנו".


מי מפחד?
"המועמדים השונים, מעדיף לא לנקוב בשמות. הם מנסים להעלים אותנו במכוון, הם מבינים את הפוטנציאל הגדול, ואני אומר לך בוודאות ששנתם נודדת. הם חוששים מהכוח האלקטורלי הפוטנציאלי שיש לנו בעיר, והם מבינים שאם נהיה סיעה גדולה יותר נהייה חזקים יותר ונתחיל לדרוש את מה שמגיע לנו בזכות ובדין , הם לא יוכלו לעשות מה שהם רוצים. אז הם יכולים להעלים אותנו מהסקרים, הם יכולים לפזר פייק שאנחנו בעצם סיעות בת של מועמד כזה או אחר ועוד ועוד, אתה יודע מה, שיגידו מה שהם רוצים.
"הם מפחדים ואולי טוב שכך כי ב-31 באוקטובר, שיינעלו הקלפיות, הם יקבלו את התשובה שלהם, ואז יגיע הזמן הכי חשוב שלנו, אנחנו נציגי הרשימה, שנתכנס יחד עם נציגי ראשת/ראש העיר הנבחר או הנבחרת, ונציב את הדרישות שלנו. דבר אחד אני יכול להבטיח מהחדר הזה יצא רק אחד מרוצה, מגזר ענק של שליש מתושבי כפר סבא הגמלאים. הוא יהיה הכי מרוצה".
מהן הדרישות?
"יש לנו נקודות מאוד מפורטות שבטרם אפרט אותן אני חייב קודם כל לפרגן לחברי הרשימה שלי, שאני אומר לך חד משמעית שהיא הרשימה הטובה ביותר מבחינת איכות האנשים שבה, מפנינה בורשטיין, דרך אריה אברהם, גרשון פלדמן, שמי קלדרון, אביבה אברהם ועד לנציגת הדור הצעיר עו"ד אילנה אליכיס, מס' 5 ברשימה כל אחת ואחד מהרשימה שהזכרתי, הוא מטאור בתחום העשיה הציבורית החברתית והקהילתית.

קראו גם:
"הדרישות של חברי הרשימה הן לא רבות אבל מהותיות ואנחנו נעמוד עליהן: "הקמת מתחם לגמלאים שירכז בתוכו את כל הפעילויות של כלל הגמלאים בכפר סבא, מענה סוציאלי, אגף תרבות ופנאי, תמיכה נפשית ורגשית וסוציאלית ועוד. הגדלה משמעותית של התקציב, הקמת שני מעונות דיור מוגן עירוני לגמלאים עריריים ולאוכלוסיות מוחלשות, הקמת מרפאה ייחודית לגמלאים - מעין מלר"ד לגמלאים שימוקם בגריאטריה בגלר, וינתב אליו ישירות את הגמלאים, לצורך מתן מענה ראשוני. הקמת 2 מועדונים לגימלאים, אחד לכל השכונות המזרחיות ואחד בירוקה.
"כמו כן, יש לנו תכניות המיועדות לשילוב בינדורי, בנושא, חינוך, עסקים ונגישות, שאותן תוביל המיועדת חברת הרשימה עו״ד אילנה אליכיס, שנפעל שתכהן בראשות מועצת הנשים/ יועצת לראש העיר למעמד האישה. וכראש שלוחת "להב" כפר סבא- ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, תחייה את מנהלת העסקים בעיר".
אתה אופטימי?
"אני תמיד אופטימי, רק שהפעם אני משוכנע שלא מדובר על תחושה טובה, אלא על הפתעת הבחירות".