מגיפת הקורונה, שממציאה לנו בכל בוקר מציאות הזויה חדשה, העבירה רבבות עובדים לעבוד מהבית. וכך, עוד הרגל יומי – להתלבש, לצאת לעבודה ולהפריד בין המרחב המקצועי והפרטי – התפוגג לו מחיינו.
אז איך בכל זאת קמים מחר בבוקר ומסתגלים לשגרה החדשה? מה עושים כשהילדים צועקים "אמא, אני רעב" בדיוק כשאתם באמצע שיחת זום חשובה? איך מתמרנים בין הבית והמשרד? ובעיקר: איך נשארים שפויים?
1 צפייה בגלריה
להכין פינת עבודה נוחה
להכין פינת עבודה נוחה
להכין פינת עבודה נוחה
(צילום: shutterstock)
"גם בימים כתיקונם לעבודה מהבית נדרשת רמת משמעת עצמית גבוהה", אומר ד"ר צבי ברק, מומחה למדעי ההתנהגות ומנכ"ל קבוצת גישות. "צריך לקום בבוקר במועד מוגדר, להתארגן, להיכנס למסגרת זמן ולתאם ציפיות מול בני הבית. חשוב להבהיר להם שמדובר בעבודה לכל דבר עם מחויבות גבוהה אף יותר".
ברק מציע לעובדים מהבית להכין פינת עבודה נפרדת או שולחן עבודה נפרד, בעיקר כדי לא לעבוד משולחן האוכל, שמהווה בדרך כלל את מוקד ההתנהלות של הבית. מרגע שהפינה הוגדרה, "מומלץ לבצע 'טקס מעבר' אל יום העבודה: החלפת בגדי שינה, ארוחת בוקר וכו', כדי שיהיה ברור שזה הזמן לעבור למוד אחר".
עדנה קורן, מנכ"לית 'אודם יעוץ והדרכה' ואם לארבע בנות, מנהלת את המשרד מביתה ומכירה מקרוב את הצורך בקביעת כללים לשם שמירה על אפקטיביות.
"במציאות החדשה, כשהילדים כל היום בבית, צריך לייצר חלונות זמן בתוך סדר היום", היא אומרת. "יש זמן מוגדר לעבודה אבל היא תתפרש על פני שעות רבות יותר ביום, כיוון שיהיו בה יותר הפסקות לטובת מה שקורה בבית: אוכל, תשומת לב לילדים, עזרה בלימודים. כמובן שכדאי להתחיל לעבוד מוקדם יותר, כשהילדים עדיין ישנים, ומרגע שהתעוררו, לשמור על מרווחי הזמן שיתפזרו בין צרכי העבודה לצרכי הבית".
את עקרונות הגבלת זמן המסכים לילדים, אומרת קורן, זה לא הטיימינג הנכון לאכוף. "להיפך, היום זאת הדרך לעשות הכל: ללמוד, להכין שיעורים, לתקשר עם חברים, לשחק, לעשות שיחות זום עם הסבים והסבתות – כל העולם מתמקד היום במסכים. אז תנו להם להיות איתם כמה שירצו, ונצלו את הזמן הזה לטובת עבודה. כשנחזור לשגרה – נחזור לגבולות".
כמה טיפים מועילים:
לקום בבוקר, להתלבש, להתגלח, לנעול נעליים ולהגיע אל המקום שהוגדר כפינת העבודה (איזה יופי, אין פקקים).
להכין סביבת עבודה נעימה עם כיסא נוח, שולחן ייעודי ובלי פיצ'יפקעס שאינם קשורים לאירוע. כדי להתגבר על רעשי הרקע בבית אפשר לסגור דלת או להצטייד באוזניות.
להכין תכנון יומי ושבועי ולהגדיר את זמן תחילת יום העבודה וסיומו.
להצהיר ולהזכיר לכולם שאתם עובדים, אחרת בני הבית יניחו שאתם זמינים ושייכים לחלק מאווירת הפנאי.
לערוך תיאום ציפיות עם הילדים לגבי הפרעות. למשל, אם אתם בשיחת טלפון חשובה – שימתינו.