״הכרנו לפני 52 שנה, הוא מיד התחיל איתי, לי לקח קצת זמן״, היא מדברת עם המון אהבה ואמפתיה, ״אני לא מתחרטת על כלום, אולי רק שאין לנו עוד ילדים״.
״עוד ילדים?״, הוא שואל מזועזע, ״בשביל זה יש לך היום נכדים״.
הם מחייכים בינהם וניכרת האינטימיות, הכבוד ההדדי והחיים השלמים שחוו יחד.
״הבעיה היא״, הוא אומר, ״שמה שבנינו אנחנו כמשפחה מרגיש שמתפרק לנו בין הידיים ואין לנו עליו שליטה״.
יש להם ארבעה ילדים. שני בנים בנים ושתי בנות, כולם נשואים עם ילדים. הם סבא וסבתא מעורבים, שותפים ועוזרים - גם כלכלית וגם בנוכחותם. שני ילדים גרים במרחק נסיעה קצר מאוד ושניים במרחק של חצי שעה נסיעה מהם. המרחק מעולם לא הפריע להם להגיע מתי ולאן שצריך. והנה מתקרב חג ופתאום יש סדקים במרקם המשפחתי שלהם.
״שנים שאנחנו מארחים את חג הפסח״, היא אומרת, ״המשפחות של כולם הגיעו אלינו ותמיד היה בלגן גדול אבל גם הרבה אושר ושמחה. השנה משהו השתנה ומשפחתו של בן אחד נוסעת לחול לחופשה ואחת הבנות מעוניינת לארח אצלה, מתוך מחשבה על הצד של בעלה״.
הזוג המקסים שיושב מולי לא מבין מה קרה. כל השנים הם אירחו ופתאום נלקחת מהם הזכות הזו?! ואם יערך הסדר בביתה של ביתם עם כל משפחתו של בעלה, כיצד יתנהל הערב? הלוא הם מקפידים מאוד על קריאתת ההגדה, הברכות והמסורת המשפחתית. האם עכשו כשיחגגגו אצל ביתם יאלצו לחגוג את החג שלא על פי עולם הערכים שלהם? כראות עינהם? הרבה שאלות עולות וגם חששות וגם...ספקות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אני מנסה להבין היכן נמצא הקושי העיקרי בשלל הדברים שעולים בחדר. לה היה קשה מאוד להבין שהערב המשפחתי הזה לא יתקיים אצלה בבית ובלי נוכחות של אחד הבנים, אולם על דבר זה היא הצליחה לוותר. הדבר המהותי היה אופן חגיגת החג - האם תישמר המסורת המשפחתית בקריאת ההגדה והתנהלות הסדר? שניהם הרגישו כי כל מה שבנו במהלך חייהם המשפחתיים הולך לקבל תפנית גדולה והם לא היו בטוחים שהם מוכנים לתת לזה יד.
התעסקנו בנושא הזה במשך שלוש פגישות. כל פעם בחנו את הנושא ממקום אחר. פעם מהקן המשתנה וביכולת שלנו כהורים לאפשר זהויות וערכים שונים אצל ילדינו, דיברנו על המקום של ההורות המתבגרת - מהי, מה תפקידה ומה הציפיות ממנה ודיברנו גם על תחושה של כישלון בהורות ומדוע הוא כה חזק אצלם. הדף והמקום קצרים מלהכיל - רק אסכם ואומר שהם שינו במעט את גישתם המקובעת והבינו שבית ביתם הוא אלטרנטיבה נפלאה להיות ביחד, להכיר מסורות אחרות, להשתתף במשהו חדש שטרם חוו ו…שישאר להם בית נקי ומסודר כשיגמר הסדר.
חג שמח!
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313