"אני אוהבת את בעלי, אבל לפעמים אני מרגישה שהוא נשוי לאמא שלו ואני רק בעדיפות שנייה. כל החלטה והתלבטות שלנו חייבת לעבור דרכה. והכי גרוע? יש לנו ילד בן שלוש ועכשיו גם ילדה בת ארבעה חודשים והיא פשוט לא מפסיקה להעיר לנו. אני מתחרפנת. אני כבר לא רוצה לפגוש אותה עם הילדה. ובעלי? לא מוכן להעיר לה. הוא תמיד בצד שלה".
2 צפייה בגלריה
חמות כלות ומה שביניהן
חמות כלות ומה שביניהן
חמות כלות ומה שביניהן
(צילום: shutterstock)
גלית (שם בדוי) ילדה לא מזמן. כשפנתה אליי סיפרה לי שחמותה מצד אחד עוזרת לה המון - מבשלת, מכבסת, משחררת אותה לישון ומארחת לה לחברה.
מצד שני, היא מעירה לה בלי סוף לגבי הילדה: על הלבוש ("היא נראית כמו בן"), על פינוק יתר ("היא כל הזמן על הידיים") וגם על ההנקה ("אולי כדאי שתפסיקי, אין לך מספיק חלב בציצי"). אבל הקושי הגדול של גלית הוא שבעלה לא מוכן להעיר לאמא שלו. "כי הוא מפחד שהיא תיעלב".
קראו גם:
יחסי חמות-חתן-כלה הם עניין מורכב שמכיל הרבה ניואנסים. יש נשים רבות שמרגישות שמערכת היחסים של הבעל עם אמא שלו באה על חשבון הזוגיות. הרגשה כזאת עלולה להיות הרסנית, בעיקר כי היא מציבה את בן הזוג בין החמות לסדן.
תמי זייף היא מאמנת כלות-חמות. "הקמתי את הנישה המיוחדת הזאת מתוך הבנה שהרבה נשים שבנן מתחתן לא יודעות איך להכיל את המצב", היא מספרת. "במעגלי הנשים שלי שמעתי הרבה כאב וסבל סביב הנושא. חמות-כלה הם יחסים מאוד רגישים.
2 צפייה בגלריה
"פתאום נכנסת אישה זרה למשפחה, לא תמיד מאותה תרבות או רמה סוציואקונומית"
"פתאום נכנסת אישה זרה למשפחה, לא תמיד מאותה תרבות או רמה סוציואקונומית"
"פתאום נכנסת אישה זרה למשפחה, לא תמיד מאותה תרבות או רמה סוציואקונומית"
(צילום: shutterstock)
"פתאום נכנסת אישה זרה למשפחה, לא תמיד מאותה תרבות או רמה סוציואקונומית והבן הוא זה שצריך לדעת לאזן בין התחושות של בת הזוג שלו לבין התחושות והכבוד לאמא שלו.
"החמות צריכה לקבל את הכלה ולגרום לה להרגיש שהיא כביכול "התקבלה". הבעיה מתחילה כשזה לא קורה, מה שמוביל ליחסים מורכבים שלעיתים הופכים למשבר. האימון מתבצע לכל צד בנפרד, ולעיתים, אם שני הצדדים מסכימים, אני מפגישה ביניהם".
מניסיון הקליניקה שלי ומניסיונה של תמי, כך תוכלו לעשות את זה במינימום פציעות:
להבליג ולהגיד תודה
לכלה: אם חשוב לך לקבל עזרה, נסי להבליג על דברים כשאפשר. תבחרי את המלחמות ותתעקשי רק על מה שבאמת חשוב. נכון, הילדה לבושה בכחול והסבתא חושבת שהיא לבושה "כמו בן". האם זה באמת שווה שיחה? אולי יותר קל להתמרמר על זה עם חברות ולהעביר את זה הלאה?
על מה לא לוותר? על הערות שקשורות בבטיחות. ואפשר לומר את זה ככה: "נכון, גידלתם שני ילדים לתפארת, ועדיין אנחנו מבקשים שתשימו לב".
תבינו אחת את השנייה
החמות: נסי לגלות אמפתיה ולהבין את הפחד של כלתך. היא חוששת שלא תקבלי אותה ושתשפיעי על הבן שלך לעזוב אותה. הכלה: גם חמותך חוששת שתרחיקי אותה מהבן שלה ומהנכדים שלה.
אל תסבכו אותו
הכלה: אל תעמידי את בן הזוג בין הפטיש לסדן. אפשר לשתף וגם לדרוש שיעיר כשמדובר במשהו חשוב, אבל אין צורך לקדם אותו כל יום בשיחות אינסופיות על אמא-שלך-מתסכלת-אותי. החמות: תספרי עד עשר. אל תעמידי את הבן שלך בסיטואציה לא נעימה שעלולה ליצור קרע ביחסים בינו לבין אם נכדיך.
מחלוקת ממתקים
סבא וסבתא נותנים יותר מדי ממתקים? הם מאמינים בחינוך שונה מכפי שהייתם רוצים? השאלה כמה הילדים אצלם. פעם בשבועיים? אז שיאכלו ממתקים. זה פחות הורס את הבריאות מהערות שמשפיעות על טיב הקשר עם סבא וסבתא.
שחררי אותו
תמי ממליצה לחמות: אל תרכלי עם החברות שלך על הכלה, הן עלולות לסכסך ויש דברים שכדאי לשמור לעצמנו. תתגברי על הרעיון שיש אישה נוספת בחייו, שחררי אותו. וכמובן: קבלי את הכלה תמיד בסבר פנים יפות.
נעמה צובל - יועצת זוגית ומדריכת הורים למתבגרים ולגיל הרך. 052-5555339. חפשו אותי באתר ובפייסבוק