לפני כשנה עלתה קבוצה של הורים מרעננה, הרצליה, הוד השרון וכפר סבא לועדת החינוך בכנסת כדי לקדם הקמת בית ספר אזורי לילדים על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך. ההורים טענו כי בכל אזור השרון לא קיים אפילו בית ספר אחד הנותן מענה לצרכיהם. לטענתם, העיריות התחמקו ממענה משביע רצון והם נאלצים לכתת את רגליהם לבתי ספר שונים בתל אביב, פתח תקווה, כפר יעב"ץ ואפילו בת ים.
3 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
הראשון מבין ראשי הערים באיזור השרון שהרים את הכפפה הוא ראש עיריית רעננה, חים ברוידא, המחזיק גם את תיק החינוך בעירייה, שהודיע אמש (מוצ"ש) בפוסט השבועי שלו כי הוא הצליח לקיים את התחייבותו לפני הבחירות להערך לפתיחת בית ספר לילדים על הרצף האוטיסטי כבר בשנת הלימודים הקרובה.
בית הספר יתחיל במבנה זמני ברחוב אוסטרובסקי בעיר (ליד הצופים הדתיים) ולאחר מכן יעבור למבנה הקבע בקריית החינוך העתידה להבנות בשכונת נווה זמר (יחד עם בית הספר למחוננים העתיד אף הוא לקום במקום).
אלף תלמידים מאזור השרון
על פי נתוני משרד החינוך לשנת תשע"ז מתגוררים כיום באזור השרון למעלה מ-1,000 ילדים אוטיסטים מגיל שלוש עד גיל 21, כשבשנת הלימודים תשע"ח דווח להערכת אלו"ט על גידול של 20-10 אחוז ובאף אחת מהערים האלה אין בית ספר יסודי מתאים.
בפנייתם של ההורים שיצאו למאבק להקמת בית ספר אזורי לפני כשנתיים לוועדת החינוך של הכנסת הם ביקשו כי משרד החינוך ישקול להקים בית ספר יסודי במחוז תל אביב, בהיעדר חלופות לילדים בני שש עד 12. "ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה כי צפוי גידול במספר הילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, וגם אם שיעור המאובחנים יישאר יציב, נדרשת היערכות", אמרו ההורים.
3 צפייה בגלריה
אוטיזם. אילוסטרציה: shutterstock
אוטיזם. אילוסטרציה: shutterstock
אוטיזם. אילוסטרציה: shutterstock
לדבריהם, העיריות מספקות גני תקשורת, כיתות שילוב וכיתות תקשורת המיועדות לילדים בתפקוד גבוה ובינוני, אבל ילדים בתפקוד נמוך, "שזקוקים לליווי צמוד פן יפגעו בעצמם, שמתקשים להתמודד עם רעשים שמאפיינים מסגרות גדולות ונדרשים למערך טיפולים פרה-רפואיים, זקוקים לבתי ספר מיוחדים, אבל מתבקשים למצוא אותם מחוץ לאזור השרון. מאחר שבאופן טבעי מוענקת עדיפות לתושבי העיר שבה נמצא בית הספר, יוצא כי תושבי השרון נדרשים לחזר על הפתחים בניסיונם למצוא מסגרת הולמת לילדיהם, ורבות מהרשויות הקרובות לעירם דוחות את בקשותיהם".
מקיים את ההבטחה
כאמור, עיריית רעננה תהיה הראשונה מבין הערים באיזור השרון אשר תקים את בית הספר המיוחל, כאשר באופן טבעי תנתן עדיפות לתלמידים תושבי העיר להקלט בבית הספר.
3 צפייה בגלריה
ברוידא. מדיניות חדשה | צילום: אסף פרידמן
ברוידא. מדיניות חדשה | צילום: אסף פרידמן
ברוידא. מדיניות חדשה | צילום: אסף פרידמן
ברוידא: "כחלק מהחזון הערכי והחינוכי שלי, התחייבתי לקדם בית ספר מיוחד לילדים על הרצף האוטיסיטי כאן ברעננה. אין דבר יותר חשוב ונכון לעשות. מיד עם כניסתי לתפקיד, התחלתי לקדם הנושא יחד עם משרד החינוך, בכירי העירייה, מינהל החינוך העירוני, אגף הנדסה ואגף בינוי, רכש ולוגיסטיקה. "הצוות המקצועי עושה את מירב המאמצים מול משרד החינוך, ובהיבט של הקרקע, הבינוי, התקציב והפדגוגיה, על מנת שבית הספר יוכל להפתח כבר בשנת הלימודים הקרובה. בשלב ראשון הכוונה להפעיל את בית הספר במבנה זמני ברח' אוסטרובסקי בצמוד לצופים הדתיים. כך שהמבנה הקיים יעבור התאמות לצרכים הלימודיים והפיזיים של התלמידים בצורה נאותה. "בהמשך, בכוונתנו לפעול מול משרד החינוך להקמת מבנה קבע ראוי ומכבד בצפון העיר, כחלק מקרית החינוך המתוכננת בנווה זמר. "אני גאה במערכת החינוך העירונית, המכילה גם אוכלוסיות מיוחדות כחלק ממערכת החינוך כולה, ושמח על הנכונות והרצון להיות שותפים לפרויקט כל כך חשוב מצד כל העוסקים במלאכה".